Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?

Startet av TRM, onsdag 19. august 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. juli 2015, klokken 08:09

EDS er vel ikke raskere på Tesla enn på andre biler, men EDS kombinert med responsen til drivlinjen gjør jo at systemet som helhet kan reagere raskere og mere nøyaktig.

Så fort man benytter EDS så er det jo begrensning av kraft som trer inn ved hjelp av ABS systemet og bremseklosser, hvordan er dette mer nøyaktig på en Tesla enn andre biler?

Elbil fundamentalist

Sitat fra: pwb på mandag 20. juli 2015, klokken 23:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 20. juli 2015, klokken 08:09

EDS er vel ikke raskere på Tesla enn på andre biler, men EDS kombinert med responsen til drivlinjen gjør jo at systemet som helhet kan reagere raskere og mere nøyaktig.

Så fort man benytter EDS så er det jo begrensning av kraft som trer inn ved hjelp av ABS systemet og bremseklosser, hvordan er dette mer nøyaktig på en Tesla enn andre biler?
Fordi elmotorene kan dempes umiddelbart elektronisk, i motsetning til forbrenningsmotoren som allerede har "gitt på for mye" og så må EDS inn i etterkant å "skadebegrense" med å "stenge oljefyret" og bremse hjulene som allerede har begynt å spinne...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

rr2000

Tesla sitt 4wd system er ikke spesielt avansert. Tesla har åpne differensialer på begge akslene men siden det er to separate drivlinjer foran og bak som kan elektronisk styres hurtig kan det sammenlignes med en låsbar midtdifferensial. For å bøte på de åpne differensialene på akslene er det "traction control" systemet som bremser ned det hjulet som spinner slik at hjulet på motsatt side får overført moment, men dette systemet virker ganske tregt og langt fra like effektivt som f.eks. en TORSEN differensial.

Jeg tester ut dette hver dag i en oppkjørsel hvor venstre forhjul og høyre bakhjul svever i løse luften en meter eller så. Da spinner disse hjulene ganske tydelig opptil et par sekunder før traction control trår til. Det forekommer til og med at jeg her siger bakover. Samme erfaring har jeg med andre 4wd biler som f.eks. Audi S8. Men skikkelige terrengbiler med god hjulvandring, slik at bakkekontakten ikke mistes, kommer fint opp uten hjulspinn eller hjelp av traction control.
P85D

pej

Sitat fra: rr2000 på tirsdag 21. juli 2015, klokken 08:12

Jeg tester ut dette hver dag i en oppkjørsel hvor venstre forhjul og høyre bakhjul svever i løse luften en meter eller så. Da spinner disse hjulene ganske tydelig opptil et par sekunder før traction control trår til.

Siden du tester dette hver dag, tar du et bilde av dette når hjulet er en meter over bakken? Dette er isåfall mer enn spektakulert og det finnes ingen bilder av en Tesla i en slik "Range Rover" positur meg bekjent i allefall.  Siden du mener TC bruker over da ca 2 sekunder på å bremse det hjulet som spinner så vil jo videoen dokumentere dette.  Isåfall er dette mye tregere enn på min gamle 2wd Tesla. Den låste hjulet som spant mer eller mindre umiddelbart. Det vil si at man ikke engang merket at deg begynte å spinne før kraften ble overført. Mulig dette er veldig mye dårligere på D...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

snappy

La oss bli enige om at det sikkert er lengden på strekket hvor hjulet ikke er i bakken som er 1 meter og ikke selve hjulløftet...
2014 e-UP
2015 85D

rr2000

 ::) ja hjulløftet er kanskje 5 cm, over en meters strekning. (Beklager tvetydig formulering) Hjulene som spinner går kanskje rundt 5 ganger før det bremses, men jeg har ikke sjekket dette helt nøyaktig. Det hjelper kanskje å gi mer gass, men da spretter jeg jo plutselig opp utkjørselen, som kan være litt uheldig ;)
P85D

pej

Jeg har også en subaru forester (bensindrevet hengerfeste som jeg kaller den) så skal bli spennende å sammenligne til vinteren.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA