Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kva Soul EV 4X4

Startet av TWL, søndag 13. september 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

TWL

Hei.

Ser at det er flere ladestasjoner som har fast type 2 kabel som kobles rett i bilen, mens andre krever at en har egen ledning. Hva er forskjellen på de to variantene av ladestasjoner?

Jeg har type1-kontakt i bilen og kan så langt bare bruke de ladepunktene som ikke har fast ledning. Jeg har forstått det slik at både type1 og type2 kontaktene kommuniserer på samme måte mot ladestasjonene. Vil det da være fornuftig av meg å få byttet kontakten i bilen min til type2 kontakt for å utvide mulige ladepunkter?
Kjører Rav4 EV, bor i Mandal.
Styremedlem i Agder elbilforening.

elektrolux

Du kan bytte til type 2 kontakt i bilen. Eller du kan bruke en overgang vi har fått bygget for formålet å lade type 1 biler fra slike type 2 stasjoner med fast kabel.

Overgangen er 20 cm lang og bruker 3x10mm kabel og takler 60A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Laderegulatorer med fastmontert kabel og Type2 kontakt møter man vel hovedsakelig hjemme hos eiere av VW/BMW. Det meste av offentlige ladeplasser som bygges ut med Type2 har kun kontakt så man bruker sin egen kabel.

Ombygging til Type2 vil forsåvidt gjøre at bilen kan lades fra 43kW AC hurtiglader, og da har man mulighet til å makse ut laderen (230V/40A) i bilen. Om det er verd det for å kunne lade med ca 1.8kW mer effekt enn fra en 7.2kW/22kW er et annet spørsmål, i tillegg til at lading fra 43kW gjerne er en god del dyrere enn 7.2kW/22kW stolpe.

Hvis det ikke er sånn at du kjører rundt og har jevnlig behov for lading fra steder der det kun er fast Type2 kabel tilgjengelig hadde ikke jeg tatt meg bryet med ombyging.

Mippen

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. august 2015, klokken 02:52
Du kan bytte til type 2 kontakt i bilen. Eller du kan bruke en overgang vi har fått bygget for formålet å lade type 1 biler fra slike type 2 stasjoner med fast kabel.

Overgangen er 20 cm lang og bruker 3x10mm kabel og takler 60A

Ble litt nysgjerrig. Hva koster denne overgangen og har du bilde av den og litt mer info?
Fremtiden er elektrisk.

TWL

Hei igjen.
Da jeg nevnte fast ledning, i mitt innlegg, tenkte jeg spesielt på de ladestasjonene som står ved Kiwi-butikkene. Det kommer jo stadig nye slike stasjoner, og vi med type1 kontakt i bilen hadde ikke mulighet for å bruke disse. Jeg bestilte for ei tid siden overgangen som Elbilhjelpen nevner, men fikk den ikke til å fungere. (Jeg tok meg vel ikke god nok tid til å forsøke flere muligheter.) Jeg var ute i dag igjen og sjekket og koblet på overgangen i den faste ladeledninga FØR jeg satte i type1 kontakten i bilen. Det ble suksess og fikk ladet den tiden jeg sto der.

Det blir nok denne løsninga jeg går for og har dermed ekstra mulighet for lading ved Kiwi-butikkene, selvom det blir skjeldent.
Kjører Rav4 EV, bor i Mandal.
Styremedlem i Agder elbilforening.

Mippen

Sitat fra: TWL på fredag 14. august 2015, klokken 16:54
Hei igjen.
Da jeg nevnte fast ledning, i mitt innlegg, tenkte jeg spesielt på de ladestasjonene som står ved Kiwi-butikkene. Det kommer jo stadig nye slike stasjoner, og vi med type1 kontakt i bilen hadde ikke mulighet for å bruke disse. Jeg bestilte for ei tid siden overgangen som Elbilhjelpen nevner, men fikk den ikke til å fungere. (Jeg tok meg vel ikke god nok tid til å forsøke flere muligheter.) Jeg var ute i dag igjen og sjekket og koblet på overgangen i den faste ladeledninga FØR jeg satte i type1 kontakten i bilen. Det ble suksess og fikk ladet den tiden jeg sto der.

Det blir nok denne løsninga jeg går for og har dermed ekstra mulighet for lading ved Kiwi-butikkene, selvom det blir skjeldent.


Hva betalte du for denne? Vurderer en slik løsning selv hvis jeg får meg en leaf eller trilling igjen som bil nr 2.
Fremtiden er elektrisk.

TWL

Husker ikke helt hva jeg betalte, men tror nok at Elbilhjelpen ved Elextrolux kan svare det på det.
Kjører Rav4 EV, bor i Mandal.
Styremedlem i Agder elbilforening.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Greit å vite. Da kan jeg bruke en slik i stedet hvis/når jeg får en elbil med type 1 kontakt på tunet i stedet for å bytte kabel.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Ja, men du har jo ladestasjon/Veggboks med type 2 uttak, og da kan du jo like godt bruke en type 2 til type 1 ladekabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA