Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?

Startet av Joachim@sancon.no, lørdag 15. august 2015, klokken 00:14

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Fikk kjørt igjennom en god del av Tyskland i går og i dag og sliter litt med å finne ideell hastighet. I nord var det fine veier og her isødet var det mye svinger og svært mye opp og ned.

Har forsøkt en del forskjellige hastigheter og har funnet ut at 150++ spiser så mye strøm at batteri estimatene blir helt feil etter bare noen minutter, flere ganger har jeg ladet opp til 15% over det NAV sier jeg trenger og har endt opp med å henge bak en trailer i 85 siste mila for å komme frem.

På 125-135 så går det ikke så veldig mye strøm, men har problemet med at det kommer noen bak hele tiden, og da blir det svært mye fil bytting. CC med autopilot er heller ikke glad i en trailer 100 meter frem og begynner å bremse ned tidlig, så skal jeg ha forbikjøringer med CC så må de startes ganske tidlig.

Noen som har noen tips til ideell hastighet?

Ellers er jeg rimelig kurert for Max, burgerking og mc donalds etter 6 besøk siste 2 døgn! Men ungene er rimelig fornøyde da. :) siste besøket bestilte jeg "just the burger, no menu and to go!" Overraskelsen var rimelig stor vi kjørte avgårde og fant karbonader med salat og dressing i wopper pakkene..

mandresen

Heisan
Nå har ikke jeg kjørt sør/nord, men vestover. Det varierer veldig og vind har mye å si. Jeg lå en liten periode i 170-180 og det var helt greit uten vind. Ellers ligger jeg i 130-140 og det er veldig behagelig.
Men som du sier spiser høye hastigheter  strøm,  men hadde ingen problemer med å komme frem.

McDonald's begynner vi å bli lei ja. Så kjøleboks er til gull verdt, tar mye mindre tid også. VI bruker fort 45 min når vi skal spise et sted og så lang tid trenger ikke Tesla'en.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

nortrahof

Man må tåle å bli forbikjørt, selv med en TMS!

Jeg var utstasjonert 2 år i Tyskland for en del år siden og bodde der. Da var "regelen" at trafikken i venstre felt ikke burde overstige hastigheten i høyre felt med 50 km/h. Da trailere ofte kjører på "sperren" på 90 km/h, vil da hastigheten i venstre felt være opp til 140km/h. Jeg har kjørt mye i Tyskland gjennom mer enn 40 år og alltid praktisert "+50 km/h". Det er behagelig, avstressende og krever ofte små hastighetsendringer.

Kjører du fortere i venstre felt, kommer du for raskt inn på trafikken i høyre felt. Mange har vanskelig for å se trafikk og beregne den om du kjører fortere enn dette. Det kan føre til flere farlige situasjoner som egentlig er unødvendig. Jeg har dessverre sett mange dødsulykker der nede. Som regel va det flere MB, Audi eller Porsche innblandet.
- Du kommer ikke nødvendigvis fortere frem med å kjøre "kenguru".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MadsKB

Hvis du vil ha burgeren uten salat og dressing må du bestille "plain". "Just the burger" betyr bare at du ikke vil ha pommes frites og drikke til.

timingbeltkiller

Med vogntogfart 90 i høyre felt kan du stort sett ligge i ro hele dagen med få eller ingen forbikjøringer.
Da holder batteriet utrolig lenge og du blir mer uthvilt for hver time du kjører.

Forbikjøringer kan ofte være stressende og (halv)farlige fordi det er lett å undervurdere farten til de som allerede ligger i venstre feltet.
Langt bak i sikker avstand så du tror du kan svinge ut, er ikke alltid det når de bak kommer i 200 ++.

Porschen som må stå på bremsen fra 250 fordi du smetter inn i en altfor liten luke,
blir ikke akkurat kjempeglad i idiotene fra nordafor fornuften.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: mandresen på tirsdag 14. juli 2015, klokken 08:47
VI bruker fort 45 min når vi skal spise et sted og så lang tid trenger ikke Tesla'en.
+1
Som oftest holder det med 10-20 minutter lading. Med andre ord - toalettbesøk for alle sammen og en pølse som spises på vei til bilen.
I Karlstad hadde vi ikke engang fått maten før bilen var klar (10-15 min). Men jeg kunne se bilen fra der vi spiste så jeg lot den stå frem til pausen var over etter 50 min.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

olesb

Er på vei hjemover fra Tysklandstur nå med fruen og to små barn. Min anbefalling etter rundt 200 mil på autobahn er å kjøre i ca 140 - 150 km/t. Noe særlig høyere hastighet spiser mye batteri/rekkevidde og medfører også vesentlig mer støy. Unntaket er selvfølgelig hvis man uansett planlegger å stoppe lenge ved neste ladestasjon.

Testet for gøy bilen (en fullastet 85D med 50% batteri) mellom Bremen og Hamburg da det var lite trafikk og kom opp i 237km/t før jeg feiget ut..
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Sense

#7
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:25
Med vogntogfart 90 i høyre felt kan du stort sett ligge i ro hele dagen med få eller ingen forbikjøringer.
Da holder batteriet utrolig lenge og du blir mer uthvilt for hver time du kjører.

Forbikjøringer kan ofte være stressende og (halv)farlige fordi det er lett å undervurdere farten til de som allerede ligger i venstre feltet.
Langt bak i sikker avstand så du tror du kan svinge ut, er ikke alltid det når de bak kommer i 200 ++.

Porschen som må stå på bremsen fra 250 fordi du smetter inn i en altfor liten luke,
blir ikke akkurat kjempeglad i idiotene fra nordafor fornuften.

Tror ikke jeg kan bli stort mer uenig.
Å ligge konstant i 90 på autobahnen ville ikke gjort meg mer uthvilt, men farlig trøtt og uoppmerksom. Enig at batteriet holder lenger, men da ville jeg heller ladet litt mer og hvilt samtidig.

At det er vanskelig å kalkulere farten til biler i ventre felt som kommer bakdra, må
skyldes liten erfaring. Farten estimerer du lettest i indre speil, før du planlegger forbikjøringen og kontrollsjekker blindsonen med ytre speil.
Vanskeligere er det ikke.

Ikke mistforstå, jeg er ingen fartsidiot som kommer i 250 km/t. Men jeg har 30 års erfaring på autobahnen uten uhell og ligger oftest i 130- 170 på autobahnen. Da flyter jeg med den øvrige trafikken og legger meg tilbake i høyre felt så fort ingen er foran meg.

Hva som er ideell hastighet med TMS må være å følge trafikken opp til 130-140 km/t hvis man har strøm til det.

Harlex

liker meg best i 150-160... så en liten historie fra hin dagen.... På en utkjørsel til Autobahn la det seg en grom Mercedes seg tett opp i hekken... Jeg dro på og han hang seg på...jeg dro sakte fra han opptil 175... Da stabiliserte det seg og jeg la meg inn.... Han passerte meg ganske stram i masken☺️
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Sitat fra: Sense på tirsdag 14. juli 2015, klokken 22:27
Hva som er ideell hastighet med TMS må være å følge trafikken opp til 130-140 km/t hvis man har strøm til det.
Her er jeg helt enig- om jeg nærmer meg neste SC og det er en del igjen på batteriet går det allikevel litt raskere... ladingen går så utrolig rask når batteriet er nesten tomt ::)- men jeg gidder ikke å lade mer enn nødvendig for å holde ca. 130 frem til neste SC.
Ellers blir det mas med for høye hastigheter (> 160-170) med stadige nedbremsinger- det er slitsomt/ evt farlig og koster mye strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA