Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsefeil på Saxo

Startet av Laban, tirsdag 08. desember 2009, klokken 20:47

« forrige - neste »

Laban

"CO2-kutt med elbil er hundre ganger dyrere enn klimakvoter for staten, ifølge en rapport fra Econ Pöyry."
(http://www.tu.no/motor/article228076.ece)

Det morsomme er diskusjonen under; samme gamle diskusjonen om at elbiler går på kullkraft.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Tja... Egentlig er det val bare tragisk?

Forskjellen er at med el-bil så får du en reduksjon i praksis, mens CO2-kvoter bare lesser problemet over på noen andre. Dieselbilen min slipper ut nøyaktig like mye CO2 om jeg kjøper kvote eller ikke. Derfor kjører jeg heller el-bil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Godt sagt Cra.

Snart kommer vel rapporten som viser at SUV er mest klimavennlig.

Den beslaglegger nemlig mest kjøpekraft som ellers kunne blitt brukt på forutrensende flyreiser, utestamp etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Ja i denne rapporten står det mye artig. Den er jo laget på bestilling av Norsk petroleumsinstitutt.

Alle vet vi at at vi får en del fordeler som elbil kjørere, noe som er nødvendig for å få til en slik overgang. Når antall elbiler når en kritisk mengde vil fordelene gradvis forsvinne, slik er det bare.

Uten en slik støtte vil overgangen stoppe opp. Hva som er hensikten med rapporten kan en bare lure på.

Når det er sagt er det litt av hver i rapporten som er diskuterbart.

Før elbilen (6,5 år siden) satt jeg i kø og brukte over literen på en mil 60 km hver dag 220 dager i året, det blir over 3 tonn CO2.  Rapporten har kommet fram til subsidieelement på 23,000/år og at besparelsen er 0,9 tonn. Jeg er sikkert ikke enestående, så for egen del er de 25- 30000/per ton redusert til 7500,-

Hva er de største «subsidieelementene» i følge rapporten.
1.Verdien av å kunne kjøre i kollektivfeltet
2.Fritak i bomringen.

Ja dette er verdifullt, men er det subsidier. En del av hensikten med bomringen er å få folk over på mer miljøvennlig transport. Kan det da kalles subsidier når en oppnår nettopp det. :o

Verdien av å kjøre i kollektivfelt. Ja klart, men det har også en samfunnsmessig gevinst. Det er ikke et tap men en gevinst at kapasiteten i kollektivfeltet utnyttes bedre, og av kjøretøy som er minst like snille som buss og tog når det gjelder CO2. Samfunns-gevinsten her må minst oppveie det såkalte subsidieelementet på 7285,-

Er det riktig som rapporten gjør å regne at det at en slipper i CO2 avgift som på fossilbiler og drivstoff er subsidiering av elbil? :P

Det største innvendingen mot rapporten er imidlertid om det er riktig å sammenligne en reel reduksjon i tonn CO2 med prisen på en klima kvote som er satt ut fra en rekke politiske hensyn, blant annet med tanke på arbeidsplasser som ikke skal settes i fare o.l.

Med litt innsats og tilsvarende mangel på saklighet skal det nok la seg gjøre å finne ut at bensin bilene blir subsidiert av den CO2 avgiften som elbilen betaler siden strømmprisen øker på grunn av eksport til land med CO2 avgift på produksjon av strøm. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Og hva er problemet dersom elbiler kjører på kullkraftenergi?

Når en setter opp et regnestykke , er det viktig å ta med ALLE faktorer.
Et kullkraftverk har lavere virkningsgrad enn et gasskraftverk, ca 30-40 % mot nærmere 50%, om en regner brennstoff mot elektrisk energi.   
Resten blir varme.
I nordeuropa er det behov for oppvarming størstedelen av året.
En stor del av den "tapsenergien" som kullkraftverkene avgir, brukes  til fjernoppvarming. Det reduserer behovet for forurensende forbrenning av fossilt brennstoff rundt om i de husene som blir fjernvarmet.
Når vi tar dette med i det store regnestykket, ser jeg ingen grunn til å klage over at elbiler går på kullkraft, ettersom strømmen er et "biprodukt" ved kullfyrte hus!
Virkningsgraden og forbrenningen her er bedre enn å fyre med kull direkte!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Det stort behov for Spin Doctors i den sittende regeringen. Kanskje de to siste skribenter bør søke jobb der. :-) (smileys virker ikke hos meg)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på torsdag 12. november 2009, klokken 22:17
:-) (smileys virker ikke hos meg)

Smileys her i forumet må lages uten "nese". : ) gir :) mens :-) gir :-)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

Norstart har gitt et grundig tilsvar til rapporten. Til slutt ble det for provoserende når også Nettavisen kjørte denne "nyheten" idag. Sjekk bloggnyheter elbil.no.
St.Hanshaugen

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA