Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av ludo, torsdag 11. juni 2015, klokken 23:05

« forrige - neste »

ludo

Ser at dette er et problem med hurtigladere som ikke fungerer.
Har dette blitt bedre det siste åra?
Ser jo at noen hurtigladere ikke har blitt fikset på lang tid (måneder).
Har også en mistanke om at ladekart heller ikke viser riktig status?

Noen som har forslag på hvordan dette kan bli bedre?

I fremtiden der det finnes f.eks 4 ladere på et sted, hjelper nok på situasjonen.

TB

Fortum sine DBT ladere har ein dårlig statistikk, der sanntidstatus ofte ikkje stemmer.

Nyere ladere ser ut til å være meir robust.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektro

Fortum sin lader ved Kiwi Mølla i Oslo har vært helt død et par uker, uvisst om den er igang igjen nå, men det ble bomtur på meg der to ganger i alle fall (sjekket ikke status på forhånd).

Ved Fortum på Kiwi Bjerke har også vært problemer i flere dager. I alle fall på DC Comboen.. Første gang fikk jeg bare feilmelding (card error) eller noe slikt, og hun svenske dama som alltid tar telefonen klarte heller ikke å starte den for meg. Noen dager senere startet ladingen, men da jeg kom ut var den avbrutt. Hun samme svenske dama sa at den hadde stoppet etter 8 min. pga. feil på kjøleviften i laderen.

Ved Statoil på Økern har jeg ikke klart å starte lading med SMS, får bare CSS error.. Men der klarer de som regel å starte den inne fra kassa, etter litt om og men.

Og så har man dette med kø. Har til og med opplevd en bil som hadde stått tilkoblet i to timer, fulladet, mens eieren var forsvunnet.

Er ekstremt skeptisk til å dra på langtur med min e-Golf og misunnelig på Tesla eiere med tilgang til Superchargere.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kent

Sitat fra: Fortum på Facebook
Hurtigladeren på Kiwi Mølla er dessverre stengt på grunn av tekniske utfordringer med strøm i bygget. Vi beklager dette og de ulempene det medfører for våre kunder på det sterkeste.
For å finne alternative Fortumladere kan dere bruke vår web adresse: map.chargedrive.no
Pr. i dag vet vi ikke når laderen kan settes i drift igjen, men vi håper på i midten av august.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: elektro på søndag 05. juli 2015, klokken 23:16
Er ekstremt skeptisk til å dra på langtur med min e-Golf og misunnelig på Tesla eiere med tilgang til Superchargere.

Hvis vi glemmer Kiwi Mølla som ser ut til å ha vært et problembarn fra første dag vil jeg påstå at oppetiden på hurtigladere i dag er veldig god. Kiwi Sørlandsparken var også litt problematisk rett etter oppstart, har virket problemfritt siden. CCS ved Kiwi Sandefjord var derimot nede forrige helg. Men det er fortsatt litt flere CHAdeMO ladere å velge mellom enn CCS og det gjør det litt lettere for Leaf-eiere.

Har selv rundt 130 hurtigladinger siden nyttår og kun én gang har jeg opplevd å ikke få ladet, og det var på Fortum/Kiwi i Rakkestad for en uke siden. Ikke den vanlige Kiwi-laderen der, men den som Garo leverer. Hadde jeg ikke surra rundt mye der for å teste hadde jeg hatt nok strøm til å rekke frem til Statoil i Askim, men en liten stund med saktelading løste uansett den utfordringen. Drøye 40 mil ble gjennomført etter planen og med planlagte buffere var det ikke værre enn at jeg kom dit jeg skulle 10 minutter før tiden. Da var det bare ca 30 mil hjem igjen.

Har rundt 220 hutigladinger totalt sett på ca 40 forkjellige steder og av alle disse er det kun den ene gangen i Rakkestad jeg har stått halvveis ladefast grunnet hurtigladerproblemer.  Det er lenge siden jeg sjekket status på hurtigladere før jeg kjørte avgårde.

eivhelle

Skal på en litt lengre tur med e-golf i dag og har derfor fulgt litt med på ladestasjoner.no for å se status på laderne. Da har jeg lagt merke til at det ofte er stasjoner som registrerer feil i en periode for så å gå tilbake til grønn etter noen timer.

Hva skal til for at en ladestasjon registreres som rød status?

Holder det at en bruker ikke får ladet eller må det være feil på selve laderen?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Panduck

Nå er det snart 1 årsdag for oss og LEAF'en vår. Husker alt det rotet det var med fortum sine ladere. Ja, det er ladere nede av og til nå. Men i løpet av ett år har livet som elbilist blitt totalt annerledes. Laderene er stort sett oppe, det er mange flere i reserve om noen er nede, og Fortum tar ansvar på en helt annen måte enn de gjorde i begynnelsen.

Med tanke på hvordan ting har endret seg på ett år, er jeg veldig optimitsik med tanke på hvordan det blir i fremtiden. Det er ikke så ille at en lader ikke fungerer når det finnes flere ladere på samme lokasjon, noe som det blir flere og flere steder som har. KIWI Bjerke er litt spesiell med begge laderene nede.

Electrix

Jeg kjørte langtur med Leafen for første gang på fredag. Ladet på Brokelandsheia (GK), Lasses (F), Kiwi Sandefjord (F) og McDonalds Sarpsborg (F). Lading gikk veldig bra, eneste problemet var på Lasses der jeg fikk feilmelding "får ikke kontakt med server" på begge laderene med bruk av Fortum brikka, men en liten telefon til Fortum løste problemet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA