Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ombygging av PSA og Think til GP NiMH-blokker

Startet av oymo, fredag 05. februar 2010, klokken 14:27

« forrige - neste »

oymo

Hei

I dag har jeg opplevd noe merkelig med min Think City 2001 modell.

Min hustru kjørte bilen ca 5 km i dag morges, og hadde fått en "system fault -  service required" melding i displayet. Da jeg hentet bilen viste den ingen feil, og jeg mistenker at hun kanskje har begynt å kjøre mens forvarmingsprogrammet fremdeles var i gang (starter 0600)

Jeg kjørte så bilen til jobb som vanlig, ca 3 mil. Da jeg var fremme viste strømmåleren 35% som er normalt for kalde dager med varmeapparatet på nesten hele tiden (slår det av i 80 soner og tunge oppoverbakker).

Jeg koblet bilen til lading og nålen spratt straks opp på 100% og ladelampen lyste fast. Av og til har måleren vist 0% og det hjulpet å slå av og på tenningen for å "resette" den. Dette hjalp ikke i dag. Jeg kjørte en liten tur slik at batterimåleren sank 2-3 % og satte den til lading igjen. Da tok den lading dvs. at den summet som normalt og ladelampen blinket. Den har nå ladet opp til 100% igjen og lampen lyser fast. Det er ikke mulig at den faktisk har 100% kapasitet etter 20 minutters lading.

Hva kan være galt?

Bilen har kjørt ca 1000 km siden servicelading. Bilen har gått totalt 103000 km, men forrige eier byttet batteripakke på 68000. Servicelader på Kverneland i Bergen hver 3000 km og hadde en "hovedservice" på 100000km. Har ikke hatt noen problemer med lading tidligere, og ingenting har blitt rapportert fra Kverneland.

Setter stor pris på tips om hva som kan være galt!

Hilsen Øyvind
'bekymret for hjemturen'
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

Caspar

#1
Jeg opplevde akkurat det samme noen ganger tidligere i vinter . Tok kontakten ut og inn et par ganger og plutselig så virket alt normalt igjen. Har ikke merket noe mere til problemet siden.
Sjekk også denne http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2273.0
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Opplevte samme problem selv, men hadde kontrol over ladetilstanden da bilen hadde Robometer installert.

Vet ikke hva som forårsaket det uttover at jeg plugget laderen inn, og trakke den ut for å bytte til 16A lading, og så satte ladingen i gang igjen.

For å synkronisere batteri og energimeter kjørte, og ladet jeg korte strekninger helt til meteret viste rett.

Du må nok belage deg på å bruke tripptelleren, og passe på at du ikke går lens for strøm, og reverserer celler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Aner ikke om det hjelper i dette tilfellet, men det er en sikring som kan trekkes ut for å nullstille bilens hjerne når det har gått helt i surr for den. Husker ikke sikringsnummeret, men jeg tror det er sikringen øverst til høyre. Hens vet hvilken, og dette har vært nevnt på forumet flere ganger.

Jeg har brukt dette trikset til å korrigere diverse "system fault"-situasjoner og feilvisning av batterikapasitet flere ganger. Slå av bilen, trekk ut sikringen, la den være ute i 1-2 min, sett den inn igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

oymo

Hei igjen!

Tror jeg må føre hendelsen opp på kontoen for merkverdige el-bil opplevelser. Bilen har nok ladet til tross for at nålen stod på 100% og ladelampen lyste fast. Kom meg fint hjem, og har ikke hatt feilen igjen. Har heller ikke merket noe reduksjon i kjørerekkevidde.

Takk for tips og omtanke  :)
-Øyvind
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA