Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gearolje

Startet av Sanna, fredag 02. juli 2010, klokken 00:06

« forrige - neste »

Sanna

Thinken ble litt vel varm i vårsola og det endte med at ladeledninga sitter bom fast i front panelet!!

Noen som har vært borti dette og har noe tips?  Byttet front panel hos Ford  for 2 år siden og gjøre det nødig igjen.
Think 2002 mod siden 2007

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Sanna

Caspar, takk for svar. Kan du antyde ca kost for materialer og hvor lang tid det tok deg?
Think 2002 mod siden 2007

elektrolux

Hallo Sanne

I tilfelle bilen din er sort så har jeg en sort US front liggende som jeg gjerne bytter mot en EU front uten hull i siden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sanna

Hei Elektrolux!

Bilen min er blå spettet (dongerifarget).

Så dumt, kunne godt ha tenkt meg en slik løsning med ladekomtakt i siden. Synes det ser mer robust ut.

Det går kanskje mot nytt ladeinntak og "plastikk" kirurgi?
Think 2002 mod siden 2007

cra

Det går fint an å butte ut bare ladekontakten med en ny fra DEFA. Den er helt lik den som står i originalt. Jeg byttet til biltema sion variant som var billigere, men denne er ikke på markedet lenger.  Tipper du får en ny DEFA-kontakt til rundt 500kr.

Det er bare å skru ut den gamle og sette inn den nye. Forsterk området rundt ladekontakten når du først holder på der, så slipper du at dekselet sprekker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sanna

Hm, mange gode forslag...tipper det går mot ny Defa til 500 kr...
Think 2002 mod siden 2007

cra

Sitat fra: Sanna på mandag 24. mai 2010, klokken 17:49
Hm, mange gode forslag...tipper det går mot ny Defa til 500 kr...

Den er i alle fall et greit "nybegynnerprosjekt"; trur det var det første jeg gjorde på Thinken, da kontakten min også hadde problemer med fastbrenning.

Som sagt; når du først bytter ut kontakta så anbefaler jeg å forsterke panelet ved å sette en skive du kutter ut av en spylervæska-kanne e.l. unger forsenkingen i dekselet, og fylle mellomrommet mellom dekselet og panelet med stålplast eller liknende (2-komponent "plastilina fra biltema).

Jeg gjorde dette på min fordi panelet mit var sprukket slik at kontakten forsvant inn i bilen, men etter denne fiksen har det aldri vært et problem. Hvis du ikke alt har dette problemet kan du forebygge det. Det vil ikke være synlig fra utsiden. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Sanna på mandag 24. mai 2010, klokken 17:49
Hm, mange gode forslag...tipper det går mot ny Defa til 500 kr...
Hvis du lader med 10A holder kontakten lengere. Jeg pleide å bytte ladeledningen hvert 3. år da jeg hadde Defa kontakten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Sitat fra: Sanna på mandag 24. mai 2010, klokken 10:51
Caspar, takk for svar. Kan du antyde ca kost for materialer og hvor lang tid det tok deg?
Jeg tror jeg kjøpte deler for ca. 450,- og da lagde jeg en ladeledning på 10 meter og en på 2,5 meter. I tillegg til innvendig kontakt i bilen koblet til ladeledningen slik at jeg har vifteovn på når den står på lading om vinteren
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Baltor

#11
Du kan også sette i en større standardkontakt i det gamle hullet.
Jeg hadde sprekker i plasten rundt defa kontakten, og opplevde dessuten at inntakssikringen gikk.

Tok av nesa, lagde hullet større ved å skjære vekk den nedbøyde delen, kjøpte en hann kontakt for fastmontering (uten lokk) og en hunn for kabelmontering (begge fra CO) og noen meter robust 3x2,5mm2 kabel.

For at kontakten ikke skal stikke unødig langt ut la jeg en tykk finerplate bak frontplata. For å dekke hullet utvendig skar jeg til sort matt plast (fra ei bøtte), alt ble sikret med byggsilikon og 4 lange rustfrie skruer.

Kappen med lokket ble saget av hunnkontakten og forkortet noe, slik at den passer utenpå hannkontakten. Den er kun festet med silikon, i tilfelle det hele må demonteres. Hannkontakten fikk også et dreneringshull.

I samme omgang fjernet jeg 15A inntakssikringen og satte in en sprutsikker koblingsboks (se bildet) slik at jeg kunne sette opp innvendig stikkontakt for vifteovn etc. Her var det endel unødig arbeid, denne boksen er ikke nødvendig, det går greit å skru fast 2 sett med 2,5mm2 kabler i hannkontakten.  

edit: En trenger ikke sette inn koblingsboks, hannkontakten som settes under frontvinduet har plass til dobbelt sett med 2,5mm2 ledninger, slik at en kan legge en kabel til den originale koblingsboksen (lading) og en kabel til innvendig stikkontakt.

Fordelene med denne løsningen er at dette er en evigvarende kontakt med lange og tykke pinner. Ladekabelen er nå basert på billige standardkomponenter. Det er såvidt jeg vet samme kontakt som Reva bruker.
Ulempen er at dette er en stor klump, planen er å lakkere den blå delen sort.

Jeg sjekket ut den lekre kontakten som Elektrolux foreslår, fant den i en båtbutikk. Ulempen med denne er at den er veldig dyr, den hadde ikke standard pinner, og hunnkontakten som passer til kunne ikke kjøpes løs (iallefall ikke i den butikken). Man måtte kjøpe en 25m veldig kostbar landstrømkabel.

Alt som er beregnet på båtmarkedet er minst dobbelt så dyrt som vanlige produkter :(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Sanna

Hei alle sammen, tusen takk for mange gode råd....nå blir det ordnings!! :)
Think 2002 mod siden 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA