Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. august 2015, klokken 22:25

« forrige - neste »

timingbeltkiller

I følge chargedevs.com July 7, 2015 tar 25kw trådløs lading over.

QUOTE
"The impact of wireless charging is to fully automate the charging experience and relegate it to an unnoticed background function," Daga said. "This will make the experience of 'fueling' far better than pumping gasoline into a conventional gasoline vehicle. The most important benefit will be EV driving range extension. This is because automatic operation enables more frequent charging, and more frequent charging is the best way to increase driving range."

Daga said the potential scale of the EV market is so large that the way people charge vehicles in the future needs to be fast and automatic, and cannot be accomplished in residential garages.

"There isn't enough power available on residential streets, and the fact is, most people do not have a garage," said Daga. "The concurrence of mandates and regional market growth make it clear that EV sales will increase, but we must recognize the corresponding need for rapid automatic charging with a ubiquitous network of chargers."
UNQUOTE

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#1
Lading er jo allerede uendelig mye mer behagelig enn å fylle diesel/bensin. Tviler på at jeg har betalingsvilje for å legge opp et induksjonspunkt hjemme, på hytta og andre steder jeg lader.

Og jeg lurer på hvordan høyere ladefrekvens skal muliggjøre mer elektrisk kjøring? Det er jo stort sett bare på langtur man trenger høy effekt. Å stoppe oftere og lade med 25 istedenfor 120kW høres ikke fornuftig ut :)

Men det hadde selvfølgelig ikke vært en ulempe at bilen automatisk ble ladet med 25kW uansett hvor jeg parkerte. Det påvirker bare ikke kjørelengde, ei heller enkelheten i særlig grad.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:06
Lading er jo allerede uendelig mye mer behagelig enn å fylle diesel/bensin.
Kan diskuteres om inn- og utkopling minst 2 ganger i døgnet er å foretrekke framfor å tanke 1-3 ganger hver måned.
Tilsvarende for 30 minutters ladepauser hver 100 km (Leaf & CO) eller hver 300 (Tesla) på langtur mot 5 minutters tanking hver ca 1000 km.

Men betyr nok mer at problemer med tanking er stort sett fraværende mens tilsvarende problemer med lading demonstreres daglig i debattinnlegg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rav4_EV

Hyggelig at produsenten har tro på produktet sitt.
Dessverre blir det ingen stor kommersialisering uten at det rulles ut en kompatibel løsning fra flere ulike leverandører.

Ellers er vel ikke en 5 minutters tanking hver 1000 km noe fortrinn fremfor Teslas superlading på 30-45 minutter etter 300-400 km.

Profesjonelle sjåfører kjører maksimum 4,5 timer før de må ha minimum 45 minutter pause.
Disse er vant til å sitte bak rattet hele dagen.

En privatbilsjåfør som kjører langtur 10 ganger i året bør nok ha hyppigere pauser enn hver 4,5 time for å være trafikksikker. I tillegg kjører disse ofte etter annen yrkesutøvelse (fredag etter jobb). Ikke rart det bulkes en del.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

#4
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. juli 2015, klokken 07:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:06
Lading er jo allerede uendelig mye mer behagelig enn å fylle diesel/bensin.
Kan diskuteres om inn- og utkopling minst 2 ganger i døgnet er å foretrekke framfor å tanke 1-3 ganger hver måned.
Tilsvarende for 30 minutters ladepauser hver 100 km (Leaf & CO) eller hver 300 (Tesla) på langtur mot 5 minutters tanking hver ca 1000 km.

Men betyr nok mer at problemer med tanking er stort sett fraværende mens tilsvarende problemer med lading demonstreres daglig i debattinnlegg.
Minst to ganger i døgnet? Tull og tøys. Jeg plugger i 1-2 ganger i uken, og det gjøres der jeg parkerer. Du henger som mange andre fossilbil-sjåfører igjen i et fossilt tankemønster. På langtur over 35-40 mil legger jeg pausen til en Supercharger, og bilen er klar FØR pausen er over.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:12
Minst to ganger i døgnet? Tull og tøys. Jeg plugger i 1-2 ganger i uken, og det gjøres der jeg parkerer. Du henger som mange andre fossilbil-sjåfører igjen i et fossilt tankemønster. På langtur over 35-40 mil legger jeg pausen til en Supercharger, og bilen er klar FØR pausen er over.

Ditto med Teslaen. Leafen kobles riktignok til noe oftere, men ikke hver dag. Jeg synes uansett det er mye mer convenient å bruke ~5 sekunder på tilkobling når jeg kommer hjem og tilsvarende når jeg skal dra, enn å stå i flere minutter i alskens vær for å fylle. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hansi

Jeg syns det er veldig kurant å lade hjemme når man har en fastmontert ladeløsning, da er det som folk sier kun snakk om sekunder.

Når man ikke er hjemme er det mer tungvint. Og for de fleste elbiler som er tilgjengelig i dag med unntak av Tesla må dette gjøres relativt ofte..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Sitat fra: cra på onsdag 08. juli 2015, klokken 10:27
Ditto med Teslaen. Leafen kobles riktignok til noe oftere, men ikke hver dag. Jeg synes uansett det er mye mer convenient å bruke ~5 sekunder på tilkobling når jeg kommer hjem og tilsvarende når jeg skal dra, enn å stå i flere minutter i alskens vær for å fylle. :)

Det jeg har sagt i flere diskusjoner oppigjennom: mye heller fulladet med saktelading når bilen uansett står parkert enn å måtte ta ladestopp på veien man ellers ikke hadde hatt behov for. Tidenbrukt på til/frakobing av ladekabel er en bagatell sånn sett.

cra

Sitat fra: Hansi på onsdag 08. juli 2015, klokken 10:30
Jeg syns det er veldig kurant å lade hjemme når man har en fastmontert ladeløsning, da er det som folk sier kun snakk om sekunder.
Når man ikke er hjemme er det mer tungvint. Og for de fleste elbiler som er tilgjengelig i dag med unntak av Tesla må dette gjøres relativt ofte..

Det avhenger selvsagt litt av kjøremønster, ja. Jeg har aldri med kablene i bilene, med unntak av når jeg skal på langtur. Vanligvis trenger jeg den ikke da heller, men da har jeg den med just in case. Hadde jeg kjørt ofte på langtur hadde jeg kjøpt en ekstra kabel til å ha i bilen/en annen type permanend løsning fastmontert hjemme. Koster ikke mer en 2-3 måneders forbruk av diesel ville ha kostet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:12
Minst to ganger i døgnet? Tull og tøys. Jeg plugger i 1-2 ganger i uken, og det gjøres der jeg parkerer.
Fordi du skyter spurv med kanonoer og bruker S til kortkjøring der du burde ha brukt en langt mindre og billigere elbil.

Folk som plugger in Leaf & CO 1-2 ganger i uken, har knapt rasjonell bruk for bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 08. juli 2015, klokken 07:53
Ellers er vel ikke en 5 minutters tanking hver 1000 km noe fortrinn fremfor Teslas superlading på 30-45 minutter etter 300-400 km.
SC er langt bedre enn Leaf & CO.
Men i begge tilfeller får du lett bilen bestemmer sjåførens pauser isf omvendt.
Det får du ikke med tankinnholdet i en fossilbil.

Trodde det var allment akseptert at lang ladetid og kort rekkevidde ikke er ønskelige egenskaper.
Men er du tilstrekkelig fundamentalist, er det viktig å omdefinere ulempene til fordeler (?)

"Vi trekker oss seierrikt tilbake", sa Goebbels. Den tyske armeen hadde kollapset og var på vill flukt.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. juli 2015, klokken 18:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:12
Minst to ganger i døgnet? Tull og tøys. Jeg plugger i 1-2 ganger i uken, og det gjøres der jeg parkerer.
Fordi du skyter spurv med kanonoer og bruker S til kortkjøring der du burde ha brukt en langt mindre og billigere elbil.

Folk som plugger in Leaf & CO 1-2 ganger i uken, har knapt rasjonell bruk for bil.
Som vanlig er du helt på bærtur. Men at du sliter med å forstå både elbil og behov er intet nytt  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Timingbeltkiller, er bare litt nysgjerrig, hvilken elbil kjører du egentlig? TMS? Ingen sig som røper noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

#14
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. juli 2015, klokken 18:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:12
Minst to ganger i døgnet? Tull og tøys. Jeg plugger i 1-2 ganger i uken, og det gjøres der jeg parkerer.
Fordi du skyter spurv med kanonoer og bruker S til kortkjøring der du burde ha brukt en langt mindre og billigere elbil.

Folk som plugger in Leaf & CO 1-2 ganger i uken, har knapt rasjonell bruk for bil.

Hehe, vi har både Leaf og Tesla og plugger inn begge hjemme et par ganger i uken i snitt. Leafen kjøres kanskje 5000km i året, det er konas bil. Hun trenger bil for å komme seg rundt i nærmområdet. Bruker den hver dag men kjører ikke langt. Hun kan heller ikke basere seg på å bruke Teslaen da den ikke alltid er ledig.

Teslaen står stille ca. 2 av 3 dager men kjøres ca. 25-30.000km i året. Altså kjøres den ganske langt når den først rulles ut av garasjen. Når den kommer hjem igjen plugges den inn for å lades opp og så går det noen dager til neste gang. Gidder ikke plugge inn etter småkjøring.

Det er ikke alle som har et kjøremønster der man pendler til jobb med bil hver dag. Jeg pendler f.eks med bil ca. 1-2 ganger pr. måned, og tar toget ellers.

Forøvrig ser jeg at vi nå kommer til å gå over til tregere lading på begge elbilene da nettselskapet legger om nettleien her. Fra august vil nettleien være avhengig av effektuttaket, ikke energiuttaket. Snittet av de 3 timene pr. måned med høyest effektuttak vil bestemme nettleien. 32A lading på natten utgår dermed heretter. Enten blir det rask lading på dagtid om sola skinner (har solcelleanlegg) eller 6A lading kontinuerlig om det er dårlig med sol.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA