Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer brukt Model S - hva bør man passe på?

Startet av ihlhaug, tirsdag 23. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: o.b.lix på søndag 24. mai 2015, klokken 14:00
Vi brukte noe over 4 t til Sandane. Her var en del røde lys på veiarbeid som forsinket oss noe, normalt er vel noe under 4 timer. Etter lade og matopphold her, kjørte vi omtrent 4 timer til Dombås, hvor vi overnattet. Neste dag brukte vi 4t til Verdal (rett før Steinkjer).

Vi hadde stopp for toalett hver 1,5t eller derimellom. Kunne også kjørt strekket samme dag, men orker ikke å sitte i bil i 11-12 timer "sammenhengende".

Vi valgte denne ruten fordi da var det første gang E16 var stengt ved Vaksdal.


Hjem igjen kjørte vi over Dombås, Valdresflya og Filefjell.

Vi startet fra Verdal og stoppet på Klett (trondheim) for å spise og lade etter 1,5t kjøring, ankom Dombås for overnatting etter 2,5 times kjøring.

Neste dag kjørte vi fra Dombås i 4,5 t til Aurland for mat og lading, med 2,5t reise til Vågsbotn.

Alle strekk la jeg bare inne neste ladestasjon. Hver gang vi var på toalett, gikk navigasjonen i stå, og jeg måtte avbryte og legge inn destinasjonen på nytt. Beregningene virket fint, med unntak av mellom Dombås og Aurland, der Tesla absolutt ville beregne kjørerute om Fagernes som var 40 km lengre enn "riktig" rute, som gjorde at navigasjonen var usikker på om vi kom helt fram. Først etter toalettbesøk på Beitostølen med tilhørende omstart av kjørerute, oppdaget Tesla den foretrukne "snarveien" før Fagernes. Vi ankom Aurland med over 100km igjen på rekkevidde med søkklastet bil.

For oss som bor ca 1 time nord for Bergen, tar normalt alle veier til Trondheim 11 timer, enten man kjører kysten, Strynefjell, Filefjell, Sognefjell. For en som starter fra Bergen, tar kysten og Strynefjell ca 11 timer, men via Voss går det noe mindre dersom veien er åpen.


Ok, tror ikke jeg hadde spart noe tid på denne ruten. Jeg pleier å kjøre til Nordmøre og da er vel E39 raskere og kortere rute til tross for alle fergene.
Fremtiden er elektrisk.

o.b.lix

Og legger du spisepause til Gloppen Hotell, får du en hyggelig opplevelse. Maten er relativt dyr, men holder høy kvalitet. Bl.a. kjøper kokken hele slakt fra lokal produsent og lager all kjøttretter selv om vinteren.

Hovmesteren der og personalet forøvrig er veldig hyggelig, og elsker Teslafolk på gjennomreise.

Og når vi spiste der, tenkte vi på hvor billig drivstoff vi fikk, så ble maten billig allikevel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ihlhaug

Takk for så mange svar, ble en del så ble nesten litt forvirret.

Jeg har kommet frem til at de tre raskeste for meg vil være disse:
1: Aurland->Øvre Årdal->Tindeveien->Dombås.
2: E16 til Ryfoss, deretter snarvei over til RV51 over Beitostølen->Dombås.
3: RV5, ferge til Kaupanger, deretter Fortum->Dombås.

Ser dette ut som en fornuftig rangering tatt at alle veiene er åpne? Tindeveien koster vel 75 kr uavhengig om det er elbil eller vanlig? Det viktigste for meg vil være å komme meg på raskest mulig måte fra Bergen til Trondheim på fredag, med sommerdekk  ???
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Slik langtidsvarselet ser ut nå, så er jo alle disse iffy med sommerdekk, selv om de kan være åpne.  Hvis du skal helt til Tromsø, så kan vinterdekk uansett være en god idé slik det ser ut så langt. Du kan jo vurdere å legge tilbake til vinterdekk.  Har også hørt at Hurtigruten Bergen - Tromsø skal være en flott tur  ;D (men koster nok flesk på denne tiden av året)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tuxedo

Kom du deg over fjellet på fredag, ihlhaug?  Ser at det meste er stengt i dag igjen, og vi snakker 1. juni...
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ihlhaug

Kom meg fint frem. Kjørte over Tindevegen og RV51. Mye snø på fjellet, men fine forhold på veien :)
Skriver litt mer om forbruk og forhold når jeg er på PC!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

ihlhaug

Legger denne her også i tilfelle noen skulle lure på dette en senere gang...

Her kommer forbruket mitt fra Bergen til Harstad, og Tromsø til Bergen.

Turene ble kjørt med S85, 19" dekk (Landsail), TH2 turbin felger, 50 PSI, 20 grader i bilen, setevarmer på 1, konstant i fartsgrensen og opp til 5 km/t over grensen da dette ikke gir bot.

Bergen --> Harstad
Bergen sentrum - Aurland. Regn, 8-14 grader, tørt på Aurland. 2t49m. 180,8 km. 34 kWh. 188 Wh/km.
Ladetid: 38 minutter (litt skeptisk til Sognefjellet, Tindevegen etc, så ladet lengre enn nødvendig)
Aurland - Dombås. Tørt, 0-14 grader, snø over fjellet. 3t50m. 259,8 km. 48,2 kWh. 186 Wh/km.
Ladetid: 22 minutter.
Dombås - Klett. Tørt, 10-14 grader. 2t22m. 186,3 km. 28,1 kWh. 151 Wh/km.
Ladetid: 20 minutter.
Klett - Grong. Vått, 5-12 grader. 2t39m. 203,1 km. 42,6 kWh. 210 Wh/km.
Ladetid: 23 minutter.
Grong - Mosjøen. Regn, 9-12 grader. 2t22m. 194,4 km. 35,5 kWh. 183 Wh/km.
Ladetid: 28 minutter.
Mosjøen - Storjord. Regn/tørt 7-11 grader. 2t32m. 204,4 km. 39,2 kWh. 192 Wh/km.
Ladetid: 26 minutter.
Storjord - Innhavet. Tørt, 11-15 grader. 2t10m. 182 km. 32,5 kWh. 179 Wh/km.
Ladetid: 29 minutter.
Innhavet - Gressholmen (Ferge. Rett utenfor Harstad). Usikker tid. Tørt, 15-21 grader. 47,3 km. 8,1kWh. 171 Wh/km.

Tromsø --> Bergen
Tromsø - Setermoen. Regn, 5-7 grader. 2t10m. 159,2 km. Glemt å skrive forbruk :(
Ladetid: 25 minutter.
Setermoen - Innhavet (ferge). Regn, 6-9 grader. 3t40m. 220,7 km. 45,2 kWh. 205 Wh/km.
Ladetid: 23 minutter.
Innhavet - Storjord. Tørt, 6-9 grader. 2t11m. 182,3 km. 39,3 kWh. 216 Wh/km.
Ladetid: 33 min.
Storjord - Mosjøen. Tørt/snø, 0-8 grader. 2t46m. 209 km. 43,6 kWh. 208 Wh/km.
Ladetid: 30 minutter.
Mosjøen - Grong. Vått/tørt, 0-5 grader. 2t22m. 194,6 km. 38,8 kWh. 199 Wh/km.
Ladetid. 45 minutter, sovnet vel litt, hadde kjørt x ant timer i strekk.
Grong - Klett. Vått, 5-8 grader. 2t34m. 203,1 km. 42,6 kWh. 210 Wh/km.
Ladetid: 22 minutter.
Klett - Dombås. Regn/tørt, 8-13 grader. 2t23m. 186,1 km. 36,6 kWh. 197 Wh/km.
Ladetid: 47 minutter, spiste middag samt skeptisk til Sognefjellet igjen.
Dombås - Aurland (via Tindevegen, gikk litt fortere nedover). 3t28m. Regn/tørt/snø, 0-13 grader. 259,8 km. 44,9 kWh. 173 Wh/km.
Ladetid: 20 minutter.
Aurland - Bergen. Tørt, 13-16 grader. 2t40m. 180,8 km. 34 kWh. 188 Wh/km.

Det var det folkens, håper det hjelper til dere skal på langtur, evt bare turer mellom noen av disse SuperChargerne! :)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA