Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Steering gaiter

Startet av Hamiso, mandag 21. januar 2013, klokken 17:46

« forrige - neste »

Rio

Her tror jeg det er små misforståelser:

1) Husk at det er batteritemperaturen som er viktig - den kan være høyere enn omgivelsene.

2) "Oppvarmet garasje" (til hvilken temp) er jo ganske vagt...

Jeg er enig med deg i at en garasje er det beste, også for resten av bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

#16
Hei,

Mitt poeng er at høy temperatur ved lagring (og dermed på batteriet etter noe tid) ikke er bra for holdbarheten, dette er rimelig bra dokumentert for Li batterier.  De grafer jeg har sett er ikke flate mellom -5  og +30 grader, det er en klart retning, jo kaldere jo bedre.

Det betyr selvsagt også at lagring i sol og varm åpen garasje om sommeren ikke er bra.  Akkurat som det betyr at lagring i oppvarmet garasje om vinteren (enten denne holder +10 eller +20 grader) ikke er så bra som lagring i 0 eller - 5.

Alle må finne sin egen trade-off på kost/nytte her, på samme måte som når det gjelder spørsmålet om opplading til 80 vs.100% og utladning til 20 vs. 40 %


Mvh Ole

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:08
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 04. januar 2013, klokken 12:52
Plugger alltid i ladekontakten hvis det er 14 eller færre streker, og lader til fullt. Dette er mest praktisk for oss. Mener det står noe om at man ikke bør lade et allerede 90% fullt batteri. Utover dette ofrer jeg ikke batteriets levetid en tanke. Vet at endel Leaf-eiere er ganske opptatt av dette, lader kun til 80% etc. Har nå kjørt 20.000 km og alt er i orden. Hvis jeg merker noe reduksjon skal jeg vurdere laderutinen vår og si fra på forumet. ;)

Forskjellen viser seg nok ikke så raskt i vårt kalde klima. Ved 100.000km vil jeg derimot tro det er en større forskjell. Det er vel ikke uten grunn at Tesla ikke lader til mer enn 90% som standard, der må du inn og overstyre hver gang om du vil lade til 100%. Men det avhenger også av hvilken reserve Mitsubishi har lagt inn i toppen. Fullader de f.eks kun til 4,08V så sliter det mindre enn på Leafen som lader til 4,10V ved fullt batteri (4,05V ved 80%).
Tar opp igjen denne tråden siden jeg fant noe interessant: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=1351
Sitat fra: iDriver
One more thing: Our battery cells have a max voltage of 4.25, Mitsubishi limits them, allowing each of the 88 cells to only charge to 3.95. They outsmarted us. It's actually impossible to overcharge your pack. You can safely charge as much and as often as you like.
Hvis han har rett, har altså Mitsubshi lagt inn plenty med reserve i toppen slik at det å lade en trilling er bekymringsløst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 23. mars 2013, klokken 16:58
Sitat fra: iDriver
One more thing: Our battery cells have a max voltage of 4.25, Mitsubishi limits them, allowing each of the 88 cells to only charge to 3.95. They outsmarted us. It's actually impossible to overcharge your pack. You can safely charge as much and as often as you like.
Hvis han har rett, har altså Mitsubshi lagt inn plenty med reserve i toppen slik at det å lade en trilling er bekymringsløst.

Ja, i så fall er det ikke rart at trillingene ikke har en 80% lademodus. Leafen lader til 4.11V ved 100% lading og 4.05V ved 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#19
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. mars 2013, klokken 18:10
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 23. mars 2013, klokken 16:58
Sitat fra: iDriver
One more thing: Our battery cells have a max voltage of 4.25, Mitsubishi limits them, allowing each of the 88 cells to only charge to 3.95. They outsmarted us. It's actually impossible to overcharge your pack. You can safely charge as much and as often as you like.
Hvis han har rett, har altså Mitsubshi lagt inn plenty med reserve i toppen slik at det å lade en trilling er bekymringsløst.

Ja, i så fall er det ikke rart at trillingene ikke har en 80% lademodus. Leafen lader til 4.11V ved 100% lading og 4.05V ved 80%.
For å oppklare litt i denne gamle men likevel aktuelle tråden. Jeg har tidligere funnet 3,95V på myimiev.com (sitat fra iDriver over) men det må gjelde US-versjonen. Argi målte fulladet trilling til 4,05V cellespenning. Det betyr at trillingene alltid er i "80% lademodus" i forhold til Leaf, og det er derfor ikke så rart at Mitsubishi kan anbefale å alltid la bilen stå på lading.

Jeg har også tidligere estimert en kjørelengde på 400.000 km før batteriet er nede på 80%. Det var basert på 3,95V cellespenning. Med 4,05V cellespenning og tilsvarende argumentasjon som i det lenkede innlegget blir antall ladesykluser 1500 * 21/2 = 2100 sykluser. Med 100 km pr syklus får vi minst 210.000 km. Minst fordi fabrikktesten dyputladet til 2,75V pr celle mens flatt trillingbatteri er 3,25V pr celle. Samt at testen foregikk i 25oC mens det som oftest er kaldere i Norge.

Men om man aktivt begrenser lading til 3,95V, dvs. maks lade til ca. 12 streker, så skal batteriet altså vare minst 400.000 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Fint at du oppklarer tomrh! Må likevel korrigere litt. I posten min du referer til var cellespenningen 4,05V, men dette var ved 88% SoC. Så i og med at jeg driver å lader bilen nå gikk jeg ut for å sjekke med caniOn appen.

Som du ser på bildet er SoC nå 95% og cellespenning 4,095V. Jeg tror max batterispenning er 330V i denne batteripakken, dette skulle 4,125V i cellespenning (330V/80celler). Om kona tillater skal jeg sjekke spennigen en gang til før vi dra ut på tur..

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

#21
Hmm, ja. Du har rett, valgte feil referanse. Det var bobakka som hadde målt sin i-MiEV til 4,05V.

Vi diskuterte jo i den andre tråden at årsaken kanskje er at Citroen har valgt å redusere pakken til 80 celler og heller øke ladespenning pr. celle? Da blir batteripakken billigere men bilen har fortsatt samme rekkevidde. I så fall bør C-Zero eiere være mer forsiktige med å lade helt opp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Ok. Sjekket med appen når den var fulladet. Med SOC på 100% var gjennomsnittlig cellespenning 4,100V og cellene med høyeste spenning hadde 4,105V. Spenningen på hele pakken var 328V.

Jeg prøver å ikke fullade så ofte og gjerne ikke før jeg skal bruke den. Tiden den står fulladet har vel også noe å si for slitasjen?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Sitat fra: Argi på lørdag 11. juli 2015, klokken 16:51
Jeg prøver å ikke fullade så ofte og gjerne ikke før jeg skal bruke den. Tiden den står fulladet har vel også noe å si for slitasjen?
Ja absolutt. Forøvrig merket jeg meg at galaxy tabben min blir ladet opp til hele 4,35V! Muligens litt annen batterikjemi, men som batteryuniversity.com påpeker så er det maks batteriytelse som teller for pc/mobil/nettbrett og ikke levetid. Har lastet ned en ladeapp til nettbrettet som piper og plager omgivelsene ved 80% inntil noen trekker ut laderen. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA