Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El lampe og EU kontroll

Startet av tito, torsdag 23. juli 2015, klokken 13:45

« forrige - neste »

tito

Jeg vurderer å slå til på gjeldende High Voltage tibud på i3 (med ACC i tillegg), men er litt i tvil. Har noen ganger behov for å kjøre Trondheim - Tjeldbergodden t/r i jobbsammenheng. Ser for meg at det blir litt tungvint, men at det bør være mulig med tiden til hjelp :-)

Ifølge Google Maps så er distansen 143km  Ser for meg at jeg må ha ~100% kapasitet fra Orkanger for å få minst mulig ladetid på vanlig 10A kurs der ute. Hvilket forbruk er det mulig å oppnå fra Orkanger til Tjeldbergodden og tilbake. Har håp om jeg kan lade i 5-6,5t for å ha nok til å komme meg tilbake til Orkanger.

Veien er kupert og har en del svinger, 98 km fra Orkanger til Tjeldbergodden og skal over Hemnkjølen på 364moh.
Antall høydemetere og distanse er kanskje sammenlignbar med Trondheim - Storlien som ble diskutert i en annen tråd, selv om høydeprofilen er litt forskjellig?

Er en slik tur praktisk gjennomførbar i hverdagen? I det minste i sommerhalvåret?

----
10-2

Demented_Genius

#1
Hei

har ikke fått bilen enda så har ikke masse erfaring. Når det gjelder ACC så må du også oppgradere interiøret for å få den muligheten.
vist du kjører 143km en vei så begynner du å nærme deg max rekkevidde. Vinter er det mulig at du ikke klarer å kjøre den distansen. Ved lading på 10A kurs vil du nok bruke nærmere 8 tima for å komme deg hjem.

Ser at no at du mulig tenker å lade i orkanger. da er det 98km en vei. da vil du med fin kjøring ha igjen ca 50 km når du kommer til tjeldbergodden.(100% ved orkanger) Og da må du lade opp minst 50km. litt usikker på hvor lang tid det tar. Tror ikke det tar mange timer. Du regenererer når du kjører nedoverbake. I3 har ganske pålitelig rekkevidde oppgitt. Du kan nå kanskje låne deg en bil med forhandler å prøve?
BMW X5 2011
BMW I3 2016

bromm

Dette bør gå bra store deler av året (dvs. over 0 grader). 50 km på 10A er ganske nøyaktig 5 timer, så hvis du har 5-6,5 timer til rådighet så bør det gå bra.

PS! det er jo også en hurtiglader i Valsøysundet (30 km fra Vinjeøra), som  du evt. kan kjøre innom "i nøden" begge veier. Ved 90% på den så når du både Orkanger og Tjeldbergodden fint (hhv. 80/75 km)  ;D

havardolini

Lykke til, dette bør gå bra!

Jeg ladet forresten en i3 på maks(dvs. 12A ?) fra en 10A-kurs en gang, det gikk helt fint. Det var ute i en garasje, og jeg vet med 100% sikkerhet at det ikke var noen andre forbrukere på den kursen da. Jeg trengte strømmen, så jeg tok sjansen :)

Ferry

Jeg måler strømtrekket til å være 11,6 ampere, så det er ikke så mange prosent over sikringsstørrelsen. Det vil ta lang tid før sikringen løser ut, om den i det hele tatt løser ut. Se utløserkarakteristikk f.eks her: http://www.mamut.net/deltaenergi/subdet6.htm

tito

Takk for tilbakemeldinger.

Skal prøve å få lånt en bil fra forhandler for å teste i praksis.

----
10-2

LMOR

Orkanger - Tjeldbergodden - Orkanger, vil på denne tiden bruke ca 120% etter mine beregninger, og ca 140% ved ca 0 grader, så bromm's anslag stemmer godt med det. Du må over ca 350m, så derfor blir gjennomsnittet litt høyere, ca litt under 14 på 0 grader, og litt under 13 nå.
Merk at når du kjører tilbake så går det nesten opp i 17 i gjennomsnitt opp til toppen på 350m etter 7,3 mil (60% av kapasiteten) , og bare 10% på de siste 2,5mil, sannsynligvis mindre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA