Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Jejl, fredag 04. desember 2015, klokken 09:48

« forrige - neste »

Electrix

Utgangspunktet er at kontakten du kobler til SKAL være jordet, men hvis du likevel skal gjøre et stunt med å lade fra en ujordet kurs kan sikkerheten forbedres noe, men jeg vil ikke anbefale dette med mindre man forstår godt hva man gjør!

Har du en ujordet kontakt som du skal trekke strøm fra, og en annen jordet kontakt i nærheten så går det an rent teknisk å lage en "dobbel-plugg"-kabel med to kontakter i den ene enden. F.eks en 400V 16A 3fas kontakt med to kabler ut. En kabel går som normalt til pluggen du skal bruke, og kobles som normalt med jord hvis det er tilkobling for det, da vil den fungere normalt dersom det er jord. Den andre kabelen, en separat jordledning kan da gå til en plugg der du bare kobler til jord, du kan da hente jord fra en annen kurs. Selv om denne "jordkursen" har mindre kvadrat så vil den uansett forbedre sikkerheten betraktelig. Et annet alternativ er å ha et jordspyd, som man dunker ned i fuktig jord, i enden av jordledningen. Jordledningen bør være litt tykkere for å ikke bli ødelagt for lett, den er litt mer utsatt når den ligger alene. Merk at i en slikt oppsett er det livsviktig å gjøre alt i riktig rekkefølge: først koble til jordingen, deretter strømmen. På samme måte når du kobler fra, først fjerne strømmen og så jordingen, strømmen må aldri være tilkoblet uten jordingen. Dersom du gjør motsatt: kobler til strøm først og starter lading så kan du oppleve at når du tar i jordspydet eller den tilgjengelige jordingen på pluggen så blir du den manglende ledningsforbindelsen til god jord.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA