Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2002 modell Citroen Saxo selges.

Startet av Christopher Neumann Ruud, mandag 30. januar 2017, klokken 19:38

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Har i det siste litt for ofte våknet opp til skrekkmeldingen "charging interrupted midt på natta with alt for få kilometer remaining" ved bruk av offentlige ladepunkter i Oslo. I appen står det "check charger power."
Dette er de nye type2-stolpene, og man skulle tro de var stabile nok,og jeg aner ikke hva som skjer.

Jeg tror ikke at det er bilen eller kabelen sin skyld, men at det er noe rart med selve stolpene, fordi:
Min teori er at disse stolpene er rigget for fjernstyring dersom feil, og rebooter på egen hånd ved visse anomaliteter.
Siden det er midt på natta når dette skjer kan jeg ikke observere feilen, men jeg kan ekstrapolere fra hva jeg observerer når jeg begynner å lade:

Dersom man låser opp stasjonen og setter i kabelen og bruker for lang tid til å plugge den andre enden i bilen, går stolpen i en slags timeout og man må fysisk plugge ut kabelen, låse opp stasjonen på nytt, og sette i kabelen igjen. DVS at den ikke respekterer pilotpinnen når denne får kontakt og igangsetter seg selv igjen.

Jeg tror at dette også er oppførselen ved nattlige feil som krever omstart: den går i timeout og krever at noen plugger ut og setter inn kabelen igjen før den vil initiere kommunikasjon over COMM, og detgår ikke an når man ligger og sover.

Har meldt inn dette til vaktmailen hos bymiljøetaten som står på stolpene, men hører ikke noe og det virker som om problemet vedvarer.

Er det flere som har disse erfaringene eller er det kanskje (hjelp) bilen /kabelen det er noe galt med?

Øyvind.h

Lader du med 16A? Test å sette ned til 15 eller 14 i så fall. For et par år siden var det en SW bug (i bilen) som medførte at bilen forsøkte å trekke marginalt mer enn pilotsignalet tillot. Da kuttet ladestolpen etter en stund.

Jeg tror ikke feilen ligger der, men veldig enkelt å teste i hvert fall :)

Merket for øvrig at først v8.0 jeg fikk ikke lenger tillot meg å stoppe lading for å restarte den noen timer senere. Da fikk jeg ikke til å starte lading. Mulig det er blitt rettet med revidert V8 som kom nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Christopher Neumann Ruud

#2
Skal forsøke å legge inn 15A i ladeprofilen neste gang og se om det fungerer. Har forøvrig sendt melding til Bymiljøetaten og de skal fysisk gå ut og se om det er noe problemer med stasjonene.. Får bare 15tkm/h uansett, så bør ikke ha så mye å si.

Mulig at batterivarmeren slår seg inn og skaper en feilsituasjon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA