Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: LeafSpy

Startet av ludo, torsdag 13. august 2015, klokken 13:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: ludo på søndag 26. juli 2015, klokken 11:09
En kabel fra Tyskland, med 2m er også CE merket?
Et CE merke gjelder for hele Europa? Så da burde det være mulig å selge denne i Norge også??
Lokale avik betyr egentlig lov å selge, og jeg tror ingen i dette tilfelle bekymrere seg om den er lov å bruke. Egentlig skulle de nok vært merket "only for use in gemany" eller noe slikt. Ikke alt elmateriell som er CE merket er lovlig i Norge på grunn av lokale forskrifter.

Mode 1 kabler slike vi har til clasic PSA biler og andre klasikere er også lovlige i de fleste EU land men ikke i Tyskland og skal (egentlig) være merket "not for use i germany". Her er det nok noe mer bekymring siden disse ikke har jorfeilovevåking.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Hadde vært underlig om f.eks ikke VW sine "originale" kabler ikke var lovlige å bruke i Norge. :o

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. juli 2015, klokken 11:57
Hadde vært underlig om f.eks ikke VW sine "originale" kabler ikke var lovlige å bruke i Norge. :o
Egentlig skulle nok VW hatt to typer mode2 ladekabler, en for Tyskland og en for resten av EU, men her ser en nok mellom fingere på grunn av viktighet av akkurat denne pasus i regelverket.
Nå har jeg jo sett på hylla i Bauhaus, Clas Ohlson og andre at det står på hylle med el materiell "må installeres av godkjent elektroistallatør" og i hylle ligger det tildels CE merket materiell fra f.eks. Siemens som ikke kan installeres i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 11:34
Charge-Amps og tilsvarende kabler er ikke lov å benytte i Norge.

Og dette kan du dokumentere?

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 11:34
Så lenge selger er i et annet land kan ikke DSB gjøre noe.

Mange norske selgere av elbil-utstyr som selger disse, flere av dem her på forumet til og med.

ludo

Charge-Amps kabelen er ikke den utviklet i Sverige? Ville tro de har mye samme regler som Norge? Den er kanskje ikke ment for salg i alle EU land...

Mange Norske selgere av den, gjør disse da noe ulovlig?


Elmo

#35

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 11:34
Charge-Amps og tilsvarende kabler er ikke lov å benytte i Norge.
Med "og tilsvarende" mener du da alle som har lengre en 30cm kabel mellom kladden og støpsel ??
Original kabelen til VW som leveres med eUp og eGolf i Norge er 130cm mellom kladd og schuko.  Det holder til at kladden akkurat kan hvile i bakken på de fleste ladestasjoner. 
Jeg tviler på at den er ulovlig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

I følge Charge-Amps selv utnytter Spark en gråsone/smutthull i regelverket som ikke spesifikt spesifiserer ICCB på type 1 ladekabler.

På type 2 er det ingen vei utenom og nye regler er uansett på vei i 2017. Derfor har Charge-Amps ikke levert type 2 kabler før RAY som kommer i løpet av de neste 2 månedene og tilfredstiller også 2017 kravene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ludo

Kanskje en dag det blir forbudt med ladekabel med kladd...
At det da er kun lov til å ha fastmontert type 2 stikk i veg.

Da har man "sikret" seg enda mer mot feil som kan oppstå :-)

elektrolux

Blir vi kvitt kladdene vil vi se ferre skadde Schuko stikk. Ingenting er verre en konstant strømtrekk gjennom en skjevt montert Schuko støpsel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ludo

Jeg tror at et simpelt Type 2 stikk blir veldig mye billigere når Hybrid og Elbil er vanlig.
Tenk på det produksjonsvolumet, 10 tals milioner enheter.

Jeg tipper 1000kr om 5 år! :-)

elektrolux

Slutter meg til den spådommen, men 1000 kr. Tipper 2000 er realistisk i 2020..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA