Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av cra, søndag 19. juli 2015, klokken 13:18

« forrige - neste »

cra

Det er ikkje eit spørsmål OM det kjem batteridrivne bussar, men om NÅR dei kjem, seier fylkesordførar Jon Aasen (Ap).

Saman med elevar frå skulane i Liabygda, Eidsdal og Skarbø var han torsdag på prøvetur med elektrisk buss i turistbygda Geiranger.

http://www.smp.no/nyheter/article11191041.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Joda. de kommer nok. Og BYD bussene fra Kina var vel også ferdige for flere år siden, fint at noen endelig begynner og teste dem ut i Norge. Det er det flere selskaper som også kan gjøre. Skal myndighetene og selskapene få folk til å reise kollektivt av miljøhensyn, er det vel på tide at man tar i mot de tilbudene som markedene byr på. Og på den måten vise at de virkelig tar miljøproblemet på alvor.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnkl

Imponerande at dei køyrde elbussen frå Stavanger til Geiranger med lading berre i Bergen og Førde. Er det nokon som veit kva hurtigladestandard dei brukar på denne busstypen?

Det brude kanskje komt ein eigen ladestandard for bussar og lastebilar med stort batteri. Med den batteristorleiken desse har vil dei kunne lade med fleire hundrde kW, noko ingen eksisterande standard klarer. Då vil ein også kunne bruke elektriske bussar på langdistanseruter. Fleire av desse bussane tek jo alt i dag pauser, slik at passasjerane får gå på do og kjøpe seg mat. Om ein kunne hurtiglade bussen på desse pausane ville elekriske ekspressbussar vere gjenomførbart.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Jejl

Sitat fra: arnkl på fredag 12. juni 2015, klokken 23:28
Imponerande at dei køyrde elbussen frå Stavanger til Geiranger med lading berre i Bergen og Førde. Er det nokon som veit kva hurtigladestandard dei brukar på denne busstypen?

Det brude kanskje komt ein eigen ladestandard for bussar og lastebilar med stort batteri. Med den batteristorleiken desse har vil dei kunne lade med fleire hundrde kW, noko ingen eksisterande standard klarer. Då vil ein også kunne bruke elektriske bussar på langdistanseruter. Fleire av desse bussane tek jo alt i dag pauser, slik at passasjerane får gå på do og kjøpe seg mat. Om ein kunne hurtiglade bussen på desse pausane ville elekriske ekspressbussar vere gjenomførbart.
Mener jeg leste at den kunne lades med opptil 150 kw.
Batteripakken på bussen er på 249kwh.
I praksis så tar det 2,5 timer å lade bussen fra 0-100% på ladestasjonen i Sandnes.

Jejl

Jeg vil tro at ruten Stavanger- Sandnes  er den minst energikrevende bussruten målt pr km i hele Norge.
Bare 40 og 50 soner.
Omtrent helt flatt.
Mildeste vintervær i hele Norge med snitt dagtemperatur på +4 grader i januar og februar, og i snitt 13 dager med snø på bakken pr år.
"Kjølig" sommer med lite behov for ac.

goggo

Sitat fra: arnkl på fredag 12. juni 2015, klokken 23:28
Imponerande at dei køyrde elbussen frå Stavanger til Geiranger med lading berre i Bergen og Førde. Er det nokon som veit kva hurtigladestandard dei brukar på denne busstypen?

Det brude kanskje komt ein eigen ladestandard for bussar og lastebilar med stort batteri. Med den batteristorleiken desse har vil dei kunne lade med fleire hundrde kW, noko ingen eksisterande standard klarer. Då vil ein også kunne bruke elektriske bussar på langdistanseruter. Fleire av desse bussane tek jo alt i dag pauser, slik at passasjerane får gå på do og kjøpe seg mat. Om ein kunne hurtiglade bussen på desse pausane ville elekriske ekspressbussar vere gjenomførbart.

Norske myndigheter burde spesifisere Tesla Supercharger og Type2 22/44 KW AC som standard ladeløsninger for alle kommersielle passasjer kjøretøy i Norge :)

  • Teknologiene eksisterer allerede og fungerer utmerket
  • Dette er åpne standarder uten lisensieringskostnader (stemmer dette?)
  • Det benyttes samme velprøvde plugg for DC og AC lading, slik at der det kun er behov for saktelading på f.eks 22 eller 44KW så kan taxi- og buss-selskapene implementere dette uten store kostnader.
  • Tesla kommer snart med en automatisert robot arm som kan kople til på bussenes endestasjoner og lignende, for automatisk og kostnadseffiktiv saktelading på f.eks 22 KW AC ved endeholdeplassene

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA