Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GM Volt 100% elektrisk

Startet av Go-carter, søndag 23. mai 2010, klokken 08:16

« forrige - neste »

Go-carter

#45
Jeg har et display som sier volt, ampere belastning, km/h, nedtelling på km(fra 30.000 til 0?) og i tillegg "BATTERIES DISCHARGED" om strømmen blir lav. Er det en CarController? Mener at alt dette er koblet til en stor alu-boks foran, over batteriene.

Forøvrig kan det nevnes at å stoppe midt i veien med en elbil er en fryd, for det første er den så liten at alle kommer forbi, for det andre tok det 5 minutt før jeg hadde fått hjelp fra to(!) stykk, en i en blå kewet, og en fra Oslo Kommune som heldigvis dro meg inn til nærmeste parkeringsplass. Han var fornølyd, var tredje elbilen han hadde slept i år ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

Endel av 3'erne ble oppgradert med carcontroller. Nesten lik den som sitter i nye biler. Den leser spenning på alle batteripar samt 12 volts batteri, og har serieport utgang for skriver/data. Siden 3'ern hadee eget speedometer ble kapasitetsmåler koblet til BATTMON display på dashbordet.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg minnes at du kjører uten DC/DC. Med carcontroller vil denne koble ut signal til motorstyring dersom 12 volt batteri går under 11 volt.
Har selv kjørt Kewet der motorstyringen har tatt kvelden fordi bilen hadde dårlig 12 volts batteri og en svak DC/DC.

Ved en økning av forbruk fra 12 volt batteri f.eks. bremselys går spenningen under 11, og BANG!, en havarert motorstyring.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Go-carter

#47
Oi, dette visste jeg ikke. Kjørte nesten en uke(Eller to?) i vinter uten 12V lading i det hele tatt, da også 230V laderen til 12v batteriet tulla litt. Skal måle spenninga på 12V batteriet, så dette har altså en effekt på motorstyringen?

Forøvrig har jeg kapasitet på paktrkr, og batteriovervåking. Hjernen er -ikke- koblet til batteriparene.
Kan slenge opp et bilde av dashbordet når jeg kommer hjem :)

EDIT: At jeg kjører uten DC-DC er en "løgn", da alle lys + varmeapparat får strøm fra hovedboksen. Men stereoanlegget vet jeg at går rett på batteriet. For jeg kjørte 12v batteriet tomt noen dager i vinter, og da fungerte bilen + alle lys, men stereo var død.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA