Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3 spørsmål om hattehylle

Startet av Gizmo, onsdag 01. juli 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: Johnny på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:06
Sitat fra: gamer73 på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:31
Men vi har 8 år garanti sant? Det jeg tenker er..det blir bare masse stress om jeg skal begynne å stille inn når jeg har tenkt å bruke bilen neste dag etc...for jeg vet jo ikke helt når dagen starter alltid.

Min plan: Kjøre bilen til det er under "halv tank" igjen. Dvs ikke lade over natten før den er under 50%. Under halv så stapper jeg i ladekabel og gjør ingenting mer før jeg fjerner den når jeg trenger bilen neste dag:)

Om vinteren så kommer jeg sikkert til å plugge i hver natt pga vil gjerne at strømmen skal ha bilen varm neste dag:)

Jeg er ikek så veldig opptatt av hva som skjer med batteriet om 8 år...Da er sikkert bilen forlengst ikek verd så mye uansett og den er kanskje solgt...

Høres planen min god ut?:)

Tja.. ;)

Jeg lader aldri bilene mine! De blir uten unntak "fortøyd" når de står hjemme. Det gjør at "jeg har glemt å lade" ikke er en aktuell problemstilling. Jeg måtte i så fall ha glemt å fortøye bilen, noe som for meg virker like dumt som å glemme å fortøye båten!!

I praksis står da bilene alltid med 90%, som er rikelig i forhold til alle ikke planlagte turer. I tillegg er de alltid klar for å bli varmet opp på forhånd om det skulle være behov for det.

Joa..det virker ikke så altfor masse stress det heller;) tror stresset kommer om man begynner å stille inn antatt avgangstid osv;) Jeg koblet jo til elsykkelen min i flere år hver natt så jeg skal sikkert klare golfen og hehe.

Capt

Når man plugger i kontakten uten oppsatt avgangstid er det for mye stress å sjekke når man skal avslutte lading ved feks 80%. Normalt trenger jeg bare 80% på batteriet til vårt behov. Regner med det kommer en mulighet for å justere øvre ladegrense uten avgangstid i neste software oppdatering. Burde jo være i vår og Møllerbils interesse å hindre at bilen står fulladet hele tiden.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

np

Men selv om bilen er ladet 100% er jo ikke batteriet fulladet. Skjønner ikke stresset med å ikke lade 100%. Jeg kommer til å lade 100% hver dag og ikke ha dårlig samvittighet. Tror ikke batteriet vil være noe særlig kortere av den grunn eller få dårligere kapasitet fortere.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Nuvolari

Sitat fra: Capt på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:51
Når man plugger i kontakten uten oppsatt avgangstid er det for mye stress å sjekke når man skal avslutte lading ved feks 80%. Normalt trenger jeg bare 80% på batteriet til vårt behov. Regner med det kommer en mulighet for å justere øvre ladegrense uten avgangstid i neste software oppdatering. Burde jo være i vår og Møllerbils interesse å hindre at bilen står fulladet hele tiden.

Enkelt å til dette i dag. Sett nedre landegrensene til 80% og et tilfeldig avteisetidspunkt til 80%. Da vil bilen lade til 80% når du plugger i og forbli på 80% til du benytter bilen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gamer73

Ja men hvem her inne er redd for at batteriet tar kvelden før åtte år er gått? Det er jo alltid greit å lade til max. .så har man max kapasitet om man skulle trenge det en dag:) når max er 90% fra produsent side så er det meningen at man bare plugger den i så ofte man kan. Noen liker å fikle ekstra med ting og greit nok det:) men normalen er at folk gjør ting så enkelt så mulig så kan man bruke tiden på andre ting som er gøyere. ..enn batterier; )

geestone

Jeg fikk følgende beskjed fra min selger: "Lad når du har mulighet, ikke når du må". Jeg tolker det dithen at man bør lade bilen hvis man har anledning, ikke vente til krisa tar deg.

Bilen min står uansett hjemme med ca 60 % på batteriet, da kommer jeg meg fint til jobb og lader fullt der før jeg drar hjem. MEN, jeg har heller ikke dårlig samvittighet ved lading til 100%.

Capt

#21
Om jeg setter lading til 80% og avgang ei uke frem er det ikke noe problem om sommeren. Til vinteren når den er 80% vil jeg gjerne ha varm bil når jeg skal handle brød og melk. (Kjørelengde 2km). Da vil bilen lade til 100% og 2km vil gi tilnærmet fulladet bil når jeg kommer hjem. Poenget er at i det daglige trenger jeg ikke å ha full kapasitet. Skulle gjerne hatt en innstilling der f.eks 80% er fulladet. Jeg vet at det er garanti på batteriene, men. Om man etter 7 år bare har 69% kapasitet tror jeg neppe vw er forpliktet å installere ny pakke og 100% kapasitet. De skifter vel bare en modul og opp får opp kapasiteten til 71%. For meg setter det ingen begrensninger på bruk av bilen om jeg bare utnytter 70-80% av kapasiteten. Det må dog være enkelt å stille inn.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

elektro

Sitat fra: Capt på søndag 14. juni 2015, klokken 14:07
Om jeg setter lading til 80% og avgang ei uke frem er det ikke noe problem om sommeren. Til vinteren når den er 80% vil jeg gjerne ha varm bil når jeg skal handle brød og melk. (Kjørelengde 2km). Da vil bilen lade til 100% og 2km vil gi tilnærmet fulladet bil når jeg kommer hjem. Poenget er at i det daglige trenger jeg ikke å ha full kapasitet. Skulle gjerne hatt en innstilling der f.eks 80% er fulladet.

Du tenker at du kobler til en lader på butikken, hvis jeg forstår deg rett? I så fall vil bilen fremdeles bare lade til 80% hvis du har satt nedre og øvre ladegrense til 80%. Den samme avgangstiden som du hadde før du reiste vil fortsatt være aktiv. Du må bare huske på å flytte den frem i tid innimellom, ettersom det ikke går an å sette den mer enn én uke frem.

Alternativt kan du forvarme bilen uten å være tilkoblet strøm. Det stjeler ifølge Car-Net appen inntil 7 km. rekkevidde. Du vil da kanskje ha rundt 70% batterikapasitet igjen når du kommer hjem fra butikken om vinteren.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Capt

Takker for svar. Jeg tenkte å sette avg. Ei uke frem og ble ladet til 80%. Når jeg setter på varmen før avg starter også lading. Man må være tilkoblet for å få varm bil. Er man ikke tilkoblet blir den ikke så varm.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

jovo

Kan dere som har satt avgangstid vise meg hvordan max ladegrense fungerer?
Forstår det slik at man kan sette så mye max ladegrense man vil, men ladingen vil gå til 100% uansett?
Vil helst ikke forholde meg til avgangstider osv. Vil helst bare lade når jeg kan og må, men vil at batteriet skal lades til max 80-85%.

Blir da avgangstiden 00:00-00:00 man - søn?
E-Golf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA