Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SKI?

Startet av fonberg, fredag 03. juli 2015, klokken 09:39

« forrige - neste »

fonberg

Hei,

det er helt sikkert mange gode historier om lange bilturer med TMS der ute (f.eks. bb sine!). De som har en historie, enten det er innenfor temaet "kjøre langt på et døgn" eller andre kjøretur-historier av det gode slaget, så kom gjerne med dem her i denne tråden.

Jeg kan starte: Guttungen (19) og jeg hadde ei langhelg i helga hvor målet var Köln og Final4 (dvs. finalehelg i Champion's League i håndball - Barcelona vant forøvrig). Vi startet i min TMS 85 fra Trondheim onsdag kveld, og via to overnattinger (Elverum og deretter nord i Tyskland) kom vi fram til Köln fredag ettermiddag. Vi kjørte via bruene i Danmark (dvs. ingen ferger), og kjørelengden ble rett over 2000 km. Hjem igjen lot vi det gå litt sport i det, og kjørte hele veien fra Köln til Trondheim så å si i ett strekk. Selv om det var til dels mye regnvær gjennom Tyskland på natta noe som trakk ned både fart og rekkevidde ganske betydelig, så gikk den 2000 km lange turen veldig greit på rett over et døgn, og det uten noe form for råkjøring (og vi fikk bl.a. med oss morgenrushet inn til København vestfra mandag morgen, samt køa nordover ut av Oslo samme ettermiddag).

Jeg synes det er litt kult å kunne si at jeg har kjørt 200 mil på ett døgn i elbil (har forøvrig aldri prøvd noe i nærheten av dette med fossilbil). For ordens skyld: energipåfyll på turen var utelukkende med SC-ere.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

vegardbr

Jeg kjørte sammen med min forlovede fra Trondheim til vårt eget bryllup i Osnabrück, Tyskland. Dette er relativt nære Köln. Vi tok derimot ferge fra Larvik til Hirtshals, hvor vi sov noen timer mens vi ladet på type 2 ved biblioteket i Larvik (faktisk gratis). Dette siden vi beregnet ganske god tid. Til sammen brukte vi vel nesten 30 timer på å kommer oss til Osnabrück. Etter bryllupet kjørte vi til Sylt hvor vi hadde fire overnattinger. Vi tok med bilen til øya med AutoZug (biltog). Til slutt tok vi samme ferge tilbake fra Hirtshals og besøkte familie nær Kongsberg før vi kjørte hjem.

Det var en skikkelig fin tur og vi var begge glad for at vi valgte å kjøre Teslaen nedover. I juli tar vi å ta samme tur igjen, dog uten bryllup og Sylt. :)

Ellers er det jo ganske mange bra turer å se på Bjørn Nylands youtube-kanal.
P85 2014 - Trondheim

bb

Mange spennende turer her :) Det er hyggelig å høre at flere bruker bilen på langtur. Hvordan er den i forhold til en fossil? Det er jo ingen tvil om at det tar lengre tid på grunn av lading. Men hvor mye raskere hadde det i grunnen gått med en fossil?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Sitat fra: fonberg på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:31
Hjem igjen lot vi det gå litt sport i det, og kjørte hele veien fra Köln til Trondheim så å si i ett strekk.
Kjørte dere over Hannover eller Bremen?- Bremen er vel kortere men det er rel stor avstand fra Köln til SC i Bremen

vegardbr

#4
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. juni 2015, klokken 22:46
Sitat fra: fonberg på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:31
Hjem igjen lot vi det gå litt sport i det, og kjørte hele veien fra Köln til Trondheim så å si i ett strekk.
Kjørte dere over Hannover eller Bremen?- Bremen er vel kortere men det er rel stor avstand fra Köln til SC i Bremen

Jeg ble sterkt anbefalt å kjøre over Bremen, da det veldig ofte er køkjøring ved Hannover.

Superchargeren i Bremen ligger også i et butikk-strøk.. hvor det ikke er noe problem å bruke en del tid...  I alle fall for kona.
P85 2014 - Trondheim

bb

Jeg anbefaler Bremen SC. Der er det både McDonald's, Subway, IKEA, Lidl pluss masse fashionbutikker rett i nærheten.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. juni 2015, klokken 22:46
Sitat fra: fonberg på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:31
Hjem igjen lot vi det gå litt sport i det, og kjørte hele veien fra Köln til Trondheim så å si i ett strekk.
Kjørte dere over Hannover eller Bremen?- Bremen er vel kortere men det er rel stor avstand fra Köln til SC i Bremen

Vi kjørte Hannover nedover og Bremen opp igjen. Enig med vegardbr og bb: Bremen (Stuhr) er ei vesentlig bedre rute.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ToWalkOrDrive

#7
Ikke en spektakulær tur, men gjerne nyttige tips:
Kjørte fra Stavanger til Kristiansand i fjor, og regnet med å måtte lade på SC på returen. Men i parkeringskjelleren på hotellet var det mange kontakter for elbil. Tips: sjekk om hotellet ditt har dette. Og da vi kjørte og parkerte i Dyreparken, og ruslet en kilometer så gikk vi forbi ledige elbil - parkeringsplasser like før inngangen, som vi dermed ikke benyttet. Likevel var batteriet mer enn nok ladet for å komme os hjem dagen etterpå. Herlig med god plass for en på 195cm og unge bak seg.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sven erik

jeg har bare hatt på 4 måneder 2 turer att og fram fra  norge til  litt nedemfor mallaga i spania  men alle land utenom spania er bare en drømm å kjøre en  spania må en  mer være litt lur   og de mila i spana tar lenger tid en resten

hvar første med elbil til spania i 2011  med imiev  og hvar første i 2014 med tesla

bb

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. juni 2015, klokken 15:20
Vi kjørte Hannover nedover og Bremen opp igjen. Enig med vegardbr og bb: Bremen (Stuhr) er ei vesentlig bedre rute.
A1 mellom Hamburg og Bremen er også ganske digg. Tre felt i hver retning og fri fart i ca. 60 km. Det var der jeg klarte å holde 200 km/t i nesten 20 minutter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Chlangum

Hadde meg en tur over den tyske Alpenstrasse i fjor sommer + turen fram og tilbake fra Bergen. Kjørte fra Lindau til Berchtesgaden. Og tusen ble avsluttet med et besøk til Ørneredet. Hele veien opp til fots selfølgelig
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

fonberg

Sitat fra: bb på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:21
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. juni 2015, klokken 15:20
Vi kjørte Hannover nedover og Bremen opp igjen. Enig med vegardbr og bb: Bremen (Stuhr) er ei vesentlig bedre rute.
A1 mellom Hamburg og Bremen er også ganske digg. Tre felt i hver retning og fri fart i ca. 60 km. Det var der jeg klarte å holde 200 km/t i nesten 20 minutter.

Ja det var virkelig flott veistandard der, tror det er den beste strekningen jeg har sett. Dessverre var det regnvær den natta vi kjørte oppover der, så 140 var stort sett fort nok. Høydepunktet på det strekket den natta var en BMW i8 som var veldig nysgjerrig på oss og derfor lå i nærheten av oss i flere mil på det strekket. Stilig bil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA