Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: USA-Leaf 2015 uten touchskjerm mulig å forvarme osv.?

Startet av PingPing, mandag 21. november 2016, klokken 13:03

« forrige - neste »

PingPing

Heisann !   Har enda et spørsmål jeg. På gamlebilen (bensinbil) brukte jeg en liten kupevarmer i bilen om natta, for jeg har masse saker i bilen som aldri må fryse, og det blir tungvint å tømme bilen mange ganger i døgnet. På leaf``n kan jeg sikkert bruke klimakontrollen for å oppnå det samme. Hvordan gjøres dette rent praktisk hvis jeg vil ha f.eks. ca 10 grader i bilen hele natta mens den står på lading(32 A)  ?

BE

Ledning gjennom døra, eventuelt montering av Defa-kupévarmer.

Du får bare 2 timer med kupevarme når du er tilkoblet med Leafen, så med mindre du skal aktivere den hver andre time må du nok installere egen varmer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nr1rayner

#2
MÅ du ha alle de tingene i bilen hele tiden, hele året?
Da ville jeg vel vurdert å ha det i en "kjøleboks" som også har varme.
Trekt opp egen sigarettenner med konstant 12v. 12v-batteriet skal lades når bilen er plugget i slik at det ikke skal gå tomt, men sjekk for sikkerhetsskyld.

Alternativt samme nevnte kjøle-/varmeboks med egen kabel på 230v.
Her skal det da gå an å sette inn en defa-plugg og trekke kabel gjennom torpedovegg så du slipper å ha kabelen gjennom døra/vinduet..

Det skal nå være utrolig mye greier med stor verdi du har i bilen for å se hensikt å holde hele bilen varm hele døgnet, hele året...  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

PingPing

Ja. Det er utrolig mye greier med stor verdi. Jeg ville ha trengt 20 kjølebokser. Jeg trenger også greiene i bilen på kort varsel hele døgnet.  :)

nr1rayner

Da blir det vel enten garasje med varmepumpe  ;)
Eller å sette inn en Defa-varmer.
Ekstra isolering av bilen kan vel også være en ide for deg..

Bare da husk at du må ha 2 kurser der bilen er, 1 for lading og 1 for kupevarmer..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Fallskjerm

Det er en mulighet til.

Ikke bruk lade timer og sett bilen til lading og deretterstart bilen.

Sett varmen på 16.5 grad. Bilen vil holde denne tempen hele tiden

Varmepumpen vil slutte å virke etter en tid (den iser igjen) og det elektriske varme elementet tar over.

Vet ikke om bilen slutter å lade etter en stund, men det er bare å trykke igjen på start å lade knappen så henter den strøm i fra veggen igjen

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

nr1rayner

Det går vel an ja, men det er en liten hake med den løsningen sånn bortsett fra at man klusser til en dag og ikke slår på bilen nok til at varmen starter..

Må nok minimum lade med 16A for å få ladet batteriet i det hele tatt, spesielt når det blir virkelig kaldt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA