Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Facelift.

Startet av torkil, torsdag 12. november 2015, klokken 18:58

« forrige - neste »

torkil

Hei!
Kan noen av dere som har eGolf svare på om den medfølgende Mode 2-kabelen lar seg manuelt begrense til 6A? Det er nemlig en forutsetning for ar jeg kan lade i borettslaget. Har bedt om info fra forhandler, men det virker ikke som om de vet svaret. Det ser ut som man kan stille inn belastning på kabelen, men har ikke fått/funnet noe mer info. Legger ved bilde av kabelen.

Rio

Man kan begrense strømmen både på ladekladden (99% sikker at man kan gjøre det ned til 6 A), og også inne i bilen (men usikker på hvor langt ned).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

SteinarSun

Du kan stille ned kladden i 5 trinn fra 10A, i tillegg kan du i alle fall sette ned til 5A i bilen, har ikke sjekket om du kan sette den til 6A, men det går uansett på kladden.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Råde

Det er vel strengt tatt 3 trinn selv om det er 5 dioder. 10, 8 og 5 A.
e-Golf | X75D

torkil

Ok, takk!

Hva skjer hvis kladden står på 5A og bilen står på 10A? Vil det ryke noen sikring i kladden, eller trekker bare bilen det som er tilgjengelig?

Råde

Kladden bestemmer over bilen. Den i bilen blir relevant hvis den står lavere stilt enn kladd/wallbox/ladestolpe...
e-Golf | X75D

elektro

Det som skjer hvis bilen både bilen og kladden står innstilt høyere enn 5A er at sikringen i borettslaget ev. kan ryke, og du får en sint vaktmester og eventuelt andre elbilister som ikke har fått ladet på nakken.

Hvis du er ekstra heldig er det en garasjeport til parkeringskjeller, som her på jobben, som er koblet på samme kurs. Da er det ingen som kommer verken inn eller ut samt at hele garasjen er mørklagt.. Da blir du populær da! ;D Men antakeligvis er det litt å gå på selv om de sier max 6A.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

SteinarSun

Du kan legge inn fast ladested i bilen, og sette begrensing til 5A hjemme, og for eksempel ha 10A på jobben.
Da slipper du å stille på ladekladd hver gang
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

torkil

Sitat fra: SteinarSun på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:45
Du kan legge inn fast ladested i bilen, og sette begrensing til 5A hjemme, og for eksempel ha 10A på jobben.
Da slipper du å stille på ladekladd hver gang

Ah, supert! Det visste jeg ikke. Mye forhandler ikke kan svare på, som man finner ut her!

Thomas Longva

Sitat fra: SteinarSun på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:45
Du kan legge inn fast ladested i bilen, og sette begrensing til 5A hjemme, og for eksempel ha 10A på jobben.
Da slipper du å stille på ladekladd hver gang

Har ikke fått golfen min enda, men har lurt litt på om bilen selv finner ladested utifra gps posisjon, eller om man må sette dette manuelt ?

elektro

#10
Sitat fra: Thomas Longva på mandag 12. oktober 2015, klokken 11:44
Sitat fra: SteinarSun på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:45
Du kan legge inn fast ladested i bilen, og sette begrensing til 5A hjemme, og for eksempel ha 10A på jobben.
Da slipper du å stille på ladekladd hver gang

Har ikke fått golfen min enda, men har lurt litt på om bilen selv finner ladested utifra gps posisjon, eller om man må sette dette manuelt ?

Nei, dessverre, du må velge riktig ladested manuelt. Rart egentlig, når smarttelefonen din kan minne deg på å kjøpe melk når du går inn på butikken. Eller Tesla, som hever fjæringen på bilen når du nærmer deg kjerreveien på hytta og åpner garasjeporten når du kommer hjem, alt sammen ved hjelp av GPS.

Det eneste du kan gjøre for å automatisere dette er at du for eksempel kan sette ladested "Jobb" mandag-fredag med avgangstid kl. 16. Og så ladested "Hjemme" lørdag og søndag med avgangstid kl. 08 for eksempel.

[KOMPLISERT MODUS] Så er jo spørsmålet om hva du setter minimum og maksimum landegrense til på de forskjellige ladestedene, og om du vil unngå å lade batteriet fullt unødig, eller om du bare vil at bilen skal være fulladet til enhver tid tilfelle du får bruk for den.

I første tilfellet kan du for eksempel sette minumum ladegrense til 50% og maksimum til 80%. I det andre tilfellet kan du sette begge til 100%. [/KOMPLISERT MODUS]

EDIT: Personlig liker jeg å ha litt mer kontroll på dette, og starter og stopper ladingen via appen. Det samme når det gjelder forvarming. Men så har jeg heller ikke så fast bruksmønster, ei heller tilgang til ladekontakt hjemme. Jeg lader stort sett fullt når jeg får muligheten. :)  Eventuelt, når jeg er et sted jeg ikke tar sjansen på å lade med 10A, eller ikke trenger det, fordi jeg for eksempel skal være over helgen, så stiller jeg det inn 5A fra bilen og setter ønsket avgangstid. Rører aldri kladden.

En ting du skal være obs på om du har en aktiv avgangstid for eksempel ett døgn frem i tid, og minimum ladegrense på for eksempel 50%, og må lade uforutsett, så starter ikke ladingen fordi bilen tror den ikke trenger å starte ladingen før la oss si 6 timer før den planlagte avgangstiden. Da må du trykke på en av de små knappene ved siden av ladekontakten på bilen for å starte ladningen med en gang. (Enten den med en liten klokke på eller den med bare bilde av bare en stikkontakt.. Ble plutselig usikker. Den ene er vel til nattstrøm, en funksjon vi ikke bruker så mye i Norge, enda.)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

spaceman

I bilens innstillinger kan du velge 16A,13A,10A,5A.
På kladden kan du stille inn til 10A (5 dioder),8A (3 dioder),6A (1 diode).
Den laveste innstillingen vil alltid være den som gjelder hvis bil og kladd ikke er stilt inn på det samme.
Hvis maks du har lov å lade med i borettslaget er 6A, så vil du lade 20% raskere med 6A kontra 5A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA