Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utgifter per måned

Startet av goggo, søndag 12. juli 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

goggo

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3569-kan-knapt-kalles-en-strategi

Flott artikkel. Tusen takk til Christina og Ståle og de andre i elbilforeningen som tar tak i dette.

Jeg har lenge ergret meg grønn over at det er så lite koordinering av utbyggingen av hurtigladerne. Jeg var kritisk til Transnova sin innsats fram til jeg så deres strategidokument som faktisk var ganske bra, men så ble de jo på tradisjonelt norsk byråkrativis omorganisert og lagt ned, og så kommer dette makkverket fra Enova etter lang tids stillhet. Dette dokumentet har jo ikke være ute på høring engang, etter det jeg kan se.
http://www.mynewsdesk.com/no/enova-sf/documents/strategi-for-ladestasjoner-og-infrastruktur-for-elbil-46264

De av oss som gjerne vil få best mulig nytte av en liten og økonomisk elbil må nok belage oss på å ha med skjøteledning og satse på saktelading noen år til framover. For ikke å snakke om de som bor i by og ikke har mulighet til å lade hjemme. Enova sin løsning er jo helt tydelig: Kjøp dere en gammel forurensende fossilbil, for vi ønsker ikke å hjelpe til å holde forurensningsnivået nede i byene...

Med forbanna hilsen
HUgo




Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AmocoCadiz

Enig i at dette er svak strategi og altfor sakte fremdrift.
Elbilrevolusjonen er på ingen måte ikke sikret, selv om det er mye omtale og støy i media
Elbilen utgjør vel fortsatt kun 2% av den totale bilparken. Andelen elbiler må økes  raskere og i langt større grad hvis miljøeffekten skal bli god nok, et godt og jevnt fordelt ( 5 -7 mils mellomromrom) hurtiglade nettverk, med flere ladepunkter på hvert sted vil hjelpe på dette i stor grad.
Dette fordi det bl.a. bekjemper den skumle rekkeviddeangsten som folk flest ser ut å være veldig opptatt av.
Behovet for et godt utbygget hurtigladenettverk vil heller ikke minke selv med foråpentligvis bedre batteri i fremtiden, fordi alle nåværende +-10 mils elbiler vil med sine sannsynligvis svekkede batterier om noen år gå enda kortere, og så pass nye biler vill ikke forsvinne fra markedet fordi batteriene er kommet ned i bilprodusentenes garanterte 70% restenivå om 5 år.
Så det må satses nå og med stor styrke på ladenettverk for at elbilrevolusjonen ikke skal stoppe opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA