Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dash cam fanger uforsvarlig kjøring

Startet av jensjacob, mandag 13. juli 2015, klokken 12:37

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg faldt lige over denne artikel :

http://www.torquenews.com/1/why-vw-recommends-using-vw-egolf-battery-sparingly-when-it-comes-fast-charging

I tilfælde af at den bliver fjernet er her en grov kopi :

Why VW Recommends Using the VW eGolf Battery Sparingly When It Comes to Fast-Charging
When it comes to e-Golf fast-charging VW has a statement in the owner's manual that every e-Golf driver needs to pay close attention.

VW's statement about DCFC reads: "Requires charging at select DC fast-charging stations. Frequent and consecutive high-voltage charging (including DC charging) can permanently decrease the capacity of the high-voltage battery. See your Owner's Manual for details." There really isn't much more than that in the big manual. And the warranty doesn't apply if the owners manual is not followed.

Ronald B. Vlack explains in a VW e-Golf group on Facebook.

"The e-Golf battery has no cooling system like Tesla, i3 etc. Only passive cooling to save cost and weight. High speed charging generates lots of heat and heat is the enemy of BEV batteries. That's probably why VW recommends using sparingly and not consecutively. When they announced the change to no cooling, they said their tests showed it wasn't needed, but didn't indicate if the tests included some mix of high speed charging.

"The battery warranty does say it doesn't apply if guidelines described in the users manual are not followed. These guidelines are pretty specific, so assuming VW logs battery/charge/temp data, they do have an out on 8 year 70% coverage," Vlack explains.

Also see: VW e-Golf Owner Tells How He Went from Range Anxiety Skepticism to Happy Ownership.

Er der nogen her der kender disse 'ret specifikke' guidelines der nævnes ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

nope, men det er jo garanti på at dem skal være minst 70% etter 8 år. Det er alt man trenger tror jeg:)

elektro

Hmm.. Kan ikke svare på spørsmålet ditt jensjacob, men sikkert lurt å vente 5 minutter før man hurtiglader hvis man kommer rett fra motorvei. Er det noen som gjør det? Vil anta at batteriet blir varmere ved konstant fart på 110 km/t. enn normal bykjøring. Sånn sett er jo Statoil sin løsning med betaling i kassa genial..  :D
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jan-c

Sitat fra: jensjacob på mandag 08. juni 2015, klokken 21:48


"The battery warranty does say it doesn't apply if guidelines described in the users manual are not followed. These guidelines are pretty specific, so assuming VW logs battery/charge/temp data, they do have an out on 8 year 70% coverage,"

Er der nogen her der kender disse 'ret specifikke' guidelines...
Jeg leste også denne, og mener å huske at dette var spesifisert i et eget vedlegg vedr. batterigaranti.
Jeg har lest, men kan ikke finne noe om dette i den dokumentasjon som følger den norske e-Golfen.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

elektro

Vil bare nevne at for eksempel IF sin Superforsikring også har batteriforsikring. Men denne gjelder vel kun hvis batteriet streiker fullstendig, og det er jo uansett dekket av VW de første åtte årene. Ellers kunne den jo ha vært nyttig for eksempel på en 9 år gammel bil som trenger nytt batteri. La oss si at dette koster 50.000 kroner i 2024, da slipper man unna med 37.500 (75%) i egenandel..  ::) Useless med andre ord!

"I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybrid, samt elektroniske styringsenheter til disse:

Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000."
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

hovik

Noen som vet hvordan VW, evnt. 3. part kan verifisere om kapasiteten er over/under 70%.

Stroem inn er ikke lik stroem ut, saa det holder strengt tatt ikke som indikator.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

gamer73

jeg aner ikke hvordan dem måler, men jeg vil tro at det er 8 års garanti pga dem har tro på batteriene sine. Dem kunne gitt oss 5 år og ingen hadde mukket. Jeg vil ikke tro dem er ute etter å lure oss. Jeg regner med dem bruker kjente metoder som er å regne som standard i batterimarkedet.

Jeg fikk problemer med mitt El-sykkelbatteri 1mnd før garantien gikk ut (som var 2 år)..den mottok ikke lading. Batteriet ble byttet til et nytt uten spørsmål, og jeg har aldri tenkt på optimal ladning av batteriet...hun i butikken bare sa wow..det har jammen gjennomgått mange ladesykluser..ja sa jeg.. Dette var batterigiganten Bionix og jeg kan ikke tenke meg at WV vil være spes kjipe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA