Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelys på US leaf

Startet av mgrefsrud, tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Oljegutta er igang igjen.

La oss dominere kommentarfeltet!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

"Den aller mest klimavennlige biltransporten er forresten å være flere i bilen!"

Klimavennlig biltransport eksisterer ikke. Kun grader av klimaskadelig.
Elbiler er betydelig mindre klimaskadelige i bruk enn fossiler.
Produksjon er (foreløbig) motsatt.

I sum vinner elbilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ferry

Artikkelen er godt skrevet, og diagrammet er veldig illustrativt. Men jeg er ikke like enig i alle konklusjonene. De skriver at bilprodusentene ikke er like skråsikre som elbilistene. Vel, de kan i hvert fall trekke fra én bilprodusent da. Og hvordan blir diagrammet når GigaFactory er i gang? Hvis kjørelengden i tillegg dobles, så blir ikke regnestykket veldig pent for diesel-Golf. Kanskje vi skulle hatt et interaktivt diagram med slidere for kjørelengde, kraftmiks, etc. Noen som er kapable til å lage det her?

zbk

Reagerer på at strømforbruk for fossildrivstoff ikke er gradert med ulike CO2-deler. Den burde vel også hatt tre ulike søyler? Synes den viser med all mulig tydelighet at seriøs fremvising av fakta ikke er det viktigste, men at man fortsatt manipulerer tallene i mest mulig positiv retning for fossilbilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

NegativeElectrode

#5
Aven som både ansatt i Statoil og styremedlem i Statoil Kapitalforvaltning har fortsatt ikke tatt inn over seg at raffinering enten bruker gasskraft eller den samme strømmiksen som elbilen bruker. I tillegg kommer all annen overhead som kreves for å fremstille og transportere fossilt drivstoff.

Hvis man regner 600 gr CO2/kW blir vel utslippet for en bensinbil omtrent slik:
600 gr/km * 0.08 + 176 gr CO2/km = 224.

I følge denne tråden er det ikke små mengder strøm (eller strømekvivalenter) som forbrukes ved Essos raffinerI:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21718.msg366516.html#msg366516
Som det anslås kan 670000 elbiler hver kjørt 15000 km for den energimengden!

Regner forbruk på 0.08 l/km i snitt for norsk bensindrevet bil i årsgjennomsnitt. 176 gr/km er hentet fra Lasse Fridstrøms kronikk
http://www.dn.no/dagensavis/2015/06/04/2159/Klima/elbil-har-strst-effekt

Regnestykket er neppe noe bedre om det er gasskraft som brukes ved raffinering.

I tillegg kommer leting etter olje, utvinning mm. Energiforbruket for å hente ut oljereservene øker etterhvert som man må ta ibruk de mer vanskelig tilgjengelige reservene. Oljesand er veldig energikrevende.
http://www.aftenbladet.no/energi/olje/Statoil-tror-ikke-pa-mindre-oljesand-utslipp-3681315.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

Sitat fra: Ferry på fredag 05. juni 2015, klokken 07:39
Artikkelen er godt skrevet, og diagrammet er veldig illustrativt. Men jeg er ikke like enig i alle konklusjonene. De skriver at bilprodusentene ikke er like skråsikre som elbilistene. Vel, de kan i hvert fall trekke fra én bilprodusent da. Og hvordan blir diagrammet når GigaFactory er i gang? Hvis kjørelengden i tillegg dobles, så blir ikke regnestykket veldig pent for diesel-Golf. Kanskje vi skulle hatt et interaktivt diagram med slidere for kjørelengde, kraftmiks, etc. Noen som er kapable til å lage det her?

Hvis man la til grunn det forbruket man i praksis vil ha for en diesel Golf eller hybrid Golf, vil det se enda verre ut. Under norske forhold kommer man aldri i nærheten av oppgitt forbruk når vi tar hensyn til føreforhold, veistandard og andre faktorer som påvirker hvor mye drivstoff som faktisk går med.

Forfatterne av artikkelen var veldig opptatt av fordelene med hybrid drift. Men for at en Golf GTE skal være i nærheten av oppgitt utslipp, må den starte med fulladet batteri på hver eneste tur. Og alle turene må være så korte at el-drift dekker mesteparten av turen. Når Golf GTE ble testet på dinside.no oppnådde de et forbruk på 0.19l/mil på 45km. Men da kjørte de først 30 km på batteri. Så i realiteten kjørte de først 3 mil uten utslipp og deretter 15 km på rundt 0.57l/mil. Og da blir ikke regnskapet fullt så hyggelig på lengre turer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA