Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Denne var litt artig

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 05. desember 2007, klokken 21:10

« forrige - neste »

Laban

Sitat fra: pilt på torsdag 12. november 2009, klokken 21:15
Jøss, hva er det jeg leser? Hva slags fossibiler er det dere egentlig har siden batteriene støtt og stadig dør ut etter å ha blitt brukt for lite? Høres jo ut som det er vanlig å ha en batterilader i ethvert hjem, jo.

Selv har vi aldri opplevd noe sånt. Kjøpte ny Opel Astra i 1998 som stort sett ble brukt til småkjøring i og rundt Oslo. Aldri noe problemer med å starte eller å måtte bytte batteri. Solgte den i 2006. Da kjøpte vi en Peugeot 307sw, en bil om blir enda mindre brukt enn Opelen ble, for nå har vi jo elbilen som brukes til det meste av småkjøringen. 307'en står ofte en uke uten at den blir brukt, og flere uker hver sommer, men vi har aldri hatt noen startproblemer. *Bank i bordet*

Problemet vårt er ihvertfall at vi har en "diesel-guri" (XC90 - 2003 mod) som nr. 3 bil. Den kan godt stå i 14 dager uten å bli brukt. Det første batteriet varte i 3 år (uten ekstra lading). Problemet med nyere fossilbiler er vel at det er vanvittig mye elektronikk som starter bare man åpner døra, samt at diesel trenger mer strøm for å gløde og starte motoren. Jeg har ihvertfall hatt mine problemer i jul/nyttår og vinterferie da vi har hytte ved Tynset hvor det gjerne er -30 grader på den tiden. Når bilen i tillegg står utendørs uten motorvarmer noen dager blir det litt som skal "glødes" før ting går av seg selv.

Vi har også en veteranbil som brukes lite (kun litt i sommerhalvåret) og etter å ha byttet batteri på den annenhvert år ble det billigere med en C-tec lader ;)

En kort oppsumering: vi har aldri hatt startproblemer i sommerhalvåret, men vinter med mange minusgrader og stillstand tar knekken på batterier som blir lite brukt. Laderen går derfor på jevnlig omgang mellom alle bilbatterier + båt og minitraktorbatteri ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

bosonic

#31
Det handler om det lille ekstra:

Dersom du vasker bilen og polerer den regelmessig vil lakken holde seg fin lenger.
Lader du batteriet på fossilbilen din regelmessig vil levetiden forlenges.



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 12. november 2009, klokken 22:53
Alle moderne biler med elektronisk innsprøytningssystem tapper batteriet når de står.

Generelt sett korrekt, men elektronisk innsprøytning i seg selv trekker ikke mer stillstandsstrøm enn en gammeldags forgasser.

Problemene med betydelig stillstandsforbruk kom tidlig rundt tusenårskiftet sammen med Canbus sin inntreden. Canbus er et system der små mikroprosessorer i dører, motor, ventilasjon, etc. etc. sammarbeider om å gjøre bilopplevelsen mest mulig komfortabel for brukeren. Fordelene er at sensorene i bilen kan brukes av alle mikroprosessorene i bilen, slik at fantastiske funksjoner kan programeres inn. F.eks kan speil automatisk justeres ned ved rygging, Setevarmen kan automatisk settes på dersom utetemperaturen er under et visst nivå, og ide en åpner bildøra, og det mest synlige av alle Can funksjoner; odometeret ( Km indikatoren ) tennes ide' døren åpnes.

Ulempene er at alle disse små mikroprosessorene trenger en ørliten stillstandsstrøm for å være på hugget, samt at en hoveddata faktisk er aktiv for å vekke opp alle de andre, når det senses at en fører er i ferd med å aktivere bilen. Dette trekker strøm, og på enkelte biler så mye at stillstand over 3 uker tapper ned hele batterikapasiteten. Heldigvis går utviklingen videre, og stillstandsforbruket pr. mikroprosessor blir redusert. Desverre spises en del av dette opp i at bilene får stadig flere mikroprosessorer. Tror Viano'en min har over 40 slike, men i motsettning til 2005 modellen av samme bil, tåler den fint en måned uten lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA