Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i Østerdalen

Startet av Reinhold, lørdag 08. mars 2014, klokken 15:09

« forrige - neste »

Reinhold

Super. Tak for svar.

Nu er den sat i gang med "Maintenancecharge"

Når den er færdig, slukker ladelyset?

Og så tager jeg ladekablet ud og begynder at fylde vand på?

Elmo

Ladelyset ?? mener du da det grønne som blinker eller det gule vannfyllingslyset ??
Det grønne fortsetter å blinke så lenge ladekabel er i.
Det gule skal slukke (hvis det var på) når man starter Maintanancecharge, og så lyse igjen når den er ferdig.

Når vannfyllinglyset lyser, tar du ut ladekabel og starter vannfylling umiddelbart.
HUSK at du MÅ bruke batterivann og ikke vann fra springen !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Reinhold

Ladelyset = grønne som blinker :)

Jeg bruger demineraliseret vand til batterierne.

Er der nogen guide i hvordan man fylder på, eller rækkefølge?

Reinhold

Så blev der fyldt vand på  ;)
Forbrug ca. 6 Liter

Reinhold

Nogen der ved hvorfor der kommer vand ud, af både røret og under midten af 6'er kassen?


Elmo

Sitat fra: Reinhold på mandag 25. mai 2015, klokken 20:16
Er der nogen guide i hvordan man fylder på, eller rækkefølge?
Vedlagt vannfyllingsprosedyre, sakset fra evLite brukermanual.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Reinhold på mandag 25. mai 2015, klokken 22:52
Nogen der ved hvorfor der kommer vand ud, af både røret og under midten af 6'er kassen?
Vi snakker om batterivann - ikke sant ?    Det kan bety en av tre ting:
1) vannslangene i kassen er ikke montert godt nok
2) en vannslange er lekk
3) et batteri er eksplodert/ lekk

3 er mest alvorlig, men også minst sansynlig fordi da ville det nok lekke kjølevann (glykol) også.

1+2 er ikke så farlig hvis det også kommer vann ut av overløpsrøret (som du sier), fordi da er det kommet vann til alle batteriene. Hvis det derimot ikke kommer noe ut av røret så betyr det at lekasjen er så stor at noen av de siste battriene i fyllerekken ikke har fått vann.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Reinhold

Hej Elmo

Tusind tak for hjælpen.

Ja, det er batterivand der kommer ud af 6'er kassen
Det ser ikke ud til at den lækker kølevand (glykol) :)

Jeg har nu været ude og køre lidt i den.
1 Tur 42km
2 Tur 46km
3 Tur 62km og så begyndte ladelyset at lyse.
Jeg har kørt pænt  :D

Så det ser ud til at den er ved at komme til live igen :)

Men kølerblæser/vifte er vist defekt, den tænder ikke selvom kølevæsken kommer over 30*

Så nu skal der bare laves Bremser og Rust, så skulle den gerne kunne komme igennem et syn (EU-kontroll)

Elmo

Sitat fra: Reinhold på mandag 01. juni 2015, klokken 13:15
Ja, det er batterivand der kommer ud af 6'er kassen
Det ser ikke ud til at den lækker kølevand (glykol) :)
Som sagt, så lenge det også kommer vann ut av overløpsrøret også,så er det ikke nødvendig å fikse vannlekasjen.

Sitat fra: Reinhold på mandag 01. juni 2015, klokken 13:15
Jeg har nu været ude og køre lidt i den.
3 Tur 62km og så begyndte ladelyset at lyse.
62km er vel ikke dårlig.  Hva var rest-% SOC ?

Sitat fra: Reinhold på mandag 01. juni 2015, klokken 13:15
Men kølerblæser/vifte er vist defekt, den tænder ikke selvom kølevæsken kommer over 30*
Det hender at kjølevifta stopper, men det kan også være termostaten som fusker. Hvis du kobler fra kontakten til termostaten med tenningen på så skal vifta starte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA