Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det Fortum og GrønnKontakt ikke har skjønt men som AR har skjønt?

Startet av Belloq, mandag 29. juni 2015, klokken 01:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas M på fredag 29. mai 2015, klokken 18:06
Hvis man er glad i batteripakken så lader man hver eneste dag samt holder seg mellom 50-80(90) prosent. Lader man kun 2 ganger pr uke så vil man gå ned under 50, noe som ikke er optimalt.
Ikke optimalt under 50? Jeg trodde lagrings-SOC var rundt 30-40% på Roadsteren i hvert fall?
Jeg lader stort sett til rundt 75% og plugger i på rundt 20%. Da får jeg snitt-SOC på litt under 50%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Det er forskjell på lagring og bruk.
Ved fallende spenning må batteriet levere mer strøm.
Ohms lov.
Konvertitt fra S til X

Øyvind.h

#17
Sitat fra: Leif1 på fredag 29. mai 2015, klokken 22:37
Det er forskjell på lagring og bruk.
Ved fallende spenning må batteriet levere mer strøm.
Ohms lov.

Det du skriver er at når pakkespenningen faller, så må amp økes for å gi samme kW.

Men om man ikke skal bevege seg i ytterpunktene ift effektuttak så kan da ikke lav spenning være nevneverdig negativt. Batteriet står jo stort sett ubrukt, dvs lagring :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Alt i mellom 20% og 80% er vel greit når det gjelder Li-batterier.  Det som virkelig tar knekken på dem er høy varme, (men der har vi en fordel som bor her nord.) 
Av samme grunn tar jeg ut batteriet av den bærbare PC-en min når den står koblet til strøm på kontoret.  En bærbar PC i aktiv bruk varmer fort opp batteriet til 40 - 50 grader.  Da snakker vi batterilevetid på et år eller mindre, før det er merkbart redusert.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på fredag 29. mai 2015, klokken 22:45
Alt i mellom 20% og 80% er vel greit når det gjelder Li-batterier.  Det som virkelig tar knekken på dem er høy varme, (men der har vi en fordel som bor her nord.) 
Av samme grunn tar jeg ut batteriet av den bærbare PC-en min når den står koblet til strøm på kontoret.  En bærbar PC i aktiv bruk varmer fort opp batteriet til 40 - 50 grader.  Da snakker vi batterilevetid på et år eller mindre, før det er merkbart redusert.

Det er veldig individuelt mhp. type laptop. Min Lenovo X1 blir ikke varm i det hele tatt, har faktisk aldri følt noe varme fra den. Men det går heller ikke an å ta ut batteriet...

Den har også intelligent ladestyeing, har satt den til å lade opp til maks 85%. Batterilevetiden er alikevel minst 4-5 timer så det holder fint til mitt bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA