Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterivann

Startet av RoadRunner, fredag 08. januar 2010, klokken 14:06

« forrige - neste »

RoadRunner

Er ikke sikker på om dette er rette kategorien, men prøver allikevel:

Jeg har en buddy som jeg antar synger på siste verset når det gjelder første batteri-pakke, etter ca 1 år og 12000 km. Spørsmålet jeg stiller meg er: hvilke alternativ har jeg for videre valg og hvilke fordeler/ulemper de enkelte alternativ har. Og selvfølgelig hva kostnaden er. (For øyeblikket ser jeg bort fra evt. garanti fra leverandør på nåværende batteri).

Jeg er istand til å skru endel selv, og selv om jeg ikke har noe erfaring med el-bil annet enn siste års kjøring ser jeg for meg at jeg kan greie å sette meg inn i det nødvendige for å skru sammen/koble komponenter sammen der det er aktuelt. Har litt elektro-bakgrunn samt erfaring fra programvare-utvikling.


Hvilke alternativ har jeg:

A1) Nye batteri-leveranse fra leverandør.
+ Enkelt, raskt, forutsigbar pris, garanti
+ relativt lav risiko / begrenset kostnad for neste bytte
-  "gammeldags" bly-teknologi
* Noe ombygging: balansering / korrigering av lading
Kost: 25.000(?) + balanserere etc. ca 5.000(?) + 1 dag egeninnsats

A2) Som A1, men batteri fra annen leverandør
  * som over, men kanskje billigere(?). Garanti (?)

B) Komplettering / skifting av enkelt-celler
+ Enkelt, raskt, forutsigbar pris
-  Uklart hvor lenge dette fungerer før ny jobb må gjøres
* Noe ombygging: balansering / korrigering av lading.
* Er skifting av enkelt-celler en farbar vei ?
Kost: ? pr batteri-element + balanserere etc. ca 5.000(?) + 1 dag egeninnsats

C) Ombygging til ny batteri-type - fra leverandør
+ Enkelt(for meg), forutsigbar pris (?), langsiktig løsning, garanti 100.000 km (?)
-  dyrt ?
* Hvilke komponenter (må minimum) byttes ?
* Kostnad ?

D) Ombygging til ny batteri-type - egen-innsats / annet verksted
+ langsiktig løsning. Kan bli den beste løsning for lade-teknologi. Billgst pr. km (?)
+ flere mulige valg av teknologi
-  ingen garanti (?), vanskelig å få til en brukervennlig/elegant løsning (?)
* Hvilke komponenter er nødvendig i tillegg til/istedet for det jeg har i Buddyen
* Kostnad ?

E) Selge Buddyen og kjøpe ny med "riktig" batteri-teknologi
+ Enkelt, forutsigbar pris, ny-garanti MetroBuddy
+ NickelMetalHydrid
-  tap av RoadRunner-sjela
-  Hvordan er status for leverandør om 10 år når det er slutt på garantien?
* Hva vil dette koste(?) og har Metro'n god lade-teknologi (?)

Uten å vite hva ny MetroBuddy koster, så ser jeg for meg at alternativ E) blir relativt dyrt når man  må komplettere med nye batteri (altså A) og regner inn 1 års verditap. Jeg har forøvrig det jeg trenger i min eksistende buddy og trives i den.
Jeg er imidlertid klar for å få gjort noe med lading/over-lading/temperatur-korreksjon i forhold til dagens situasjon, så uansett hva jeg velger skal løsningen inneholde en god lade-teknologi.

Er det noen som har erfaringer og har lyst til å bidra med info/kvalifiserte gjetninger/overslag ?
(Beklager at dette ble et langt innlegg !)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Focus

Det har vært en meget utfyllende diskusjon om dette temaet på nibgforumet nylig.
Jeg anbefaler deg å kikke på den der er det mange spørsmål og svar på den saken

http://norstart.ning.com/forum/topics/nye-batterier-til-buddy-2006
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rav4_EV

Noen kvalifiserte gjetninger:

A1. Hos Elbilnorge får du nye batterier til en redusert pris når du ikke har nådd 20.000 km.
Du betaler for hvor langt batteriene dine har holdt. Eks. 12.000 km gjør at du mangler 8000 km.
Din kostnad blir da 60% på ny pakke.
Når dette er montert sørger du for å få inn riktig ladeprofil. Du kan også montere balanserere i tillegg. Da bør du klare 20K og kanskje 30K
Ny pakke koster 23.000 +mva

A2. Vet ikke noe som matcher pris og kvalitet på blybatterier fra ElbilNorge.

B1. Bytting av enkeltbatterier har aldri gått bra. Etter en kort stund viser de andre også tegn til problemer. Styr unna!

C+D Den største utfordringen med nyere batterityper er at de er lettere. Dette forsterker en elendig styregeometri til å bli direkte farlig. Det er mulig at komponenter fra Metrobuddy kan benyttes for å rette dette. Dette må fixes før du kan tenke på alternativ C/D. Fjærer må også byttes, men det er ikke forbundet med store kostnader.

E. Prisen på Metrobuddy er fortsatt ikke offentiggjort.  Jeg gjetter på at prisen for en ribbet utgave med bly blir over 150.000. Med NiMh pakke er jeg sikker på at prisen blir over 200.000 kroner.
For så mye penger ville jeg heller lagt til litt (batterileie) og kjøpt meg en ny Think. Den er tross alt en "ekte" bil både på papiret og bak rattet.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Go-carter

#3
Om du vil skru selv, så koster til eksempel batteripakken i bilen min 12.000DKK. det er da 12 stk 6V batterier på 235Ah, som riktignok må etterfylles med vann jevnlig. Disse er av merket Trojan.

Selv med valutapåslag, frakt og moms blir det langt under 29.000,- elbil norge skal ha for sine.

Sender du det post restante til et postkontor på svenskegrensa slipper du moms og.

Foresten - ser at det også leveres et 260Ah batteri, hvor eneste forskjell er 2cm høyere og 3 kg tyngre. Er det en spesiell grunn til at jeg ikke kan velge dette batteriet når mine blir utslitt?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

Tusen takk for klargjørende informasjon! 
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA