Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bussfil

Startet av JetZZ, søndag 05. januar 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

JetZZ

Hei!

Jeg skulle lade bilen min i byen for litt siden, men så oppdaget jeg at ladestasjonene hadde blitt oppgradert. Jeg skjønte at jeg måtte sende "start jens" til et spesifikt nummer for å starte ladingen. Da jeg gjorde dette, åpnet den ene ladeporten seg, men ikke den hvor jeg setter inn den "vanlige" ledningen.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Hans Håvard Kvisle

Jeg har trøbla litt med en del av de nye ladestolpene, ikke minst har jeg fått mange telefoner fra andre som har trøbla.

SMS virker ikke å være patent. Jeg har vært så heldig å få respons på en stolpe, men det har vært det. Da åpner begge lukene seg på den ene siden. Type 2 kontakt (den nye elbilkontakten) øverst og for husholdningskontakt (Schuko) nederst - bare å presse inn toppen av dekslet, så er det fritt fram.

Tilgangen som virker godt, etter at jeg har fått teken på det og ikke minst lært meg å være tålmodig, er Ruter-kortet. Legger det inn mot RFID-leseren (tydelig merka), først skifter lyset fra grønt til hvitt (timeglass) - holder kortet litt til, og så sier det klikk. Da er begge lukene på den siden av stolpen du står, mulig å bruke.

Dessverre har ikke jeg hatt annet RFID-kort som har virka på de stolpene. Prøvd diverse uten suksess.
St.Hanshaugen

Lurvine

Hvordan kan man se at de nye stolpene er satt i drift? Stakk innom Arups gate i dag, den så ikke ut til å være i drift i det hele tatt? Ingen info om bruk, ingen reaksjon på RFID kort...
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

Hans Håvard Kvisle

Lyser det grønt på dem (på begge sider av stolpen), da bør de være i drift.
St.Hanshaugen

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

asbkar

Som kommentert på elbil.no:
Bysykkelkort fungerer fint, i tillegg til Fortums charge & drive-brikke.
Virker som fler og fler får det til dette nå, antall som gir opp og lar bilen stå uten å lade går stadig ned. På hammersborg torg har det forøvrig gått ned fra 8 til 6 ladepunkter. Det gir av og til utfordringer med hvilke ladepunkter som hører til hvilke plasser. Har flere ganger vært ledig plass, men ingen ledig kontakt ved den plassen. Bedre merking eller skjøteledning blir løsningen...
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Autowinder

Ja jeg hadde samme problem idag i Eckersbergsgate på Frogner. Kun hvitt lys. Må man registrere seg som bruker noe sted? Blir det belastet mobilregningen? Kan man bruke det uten avregning på mobil?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

Sitat fra: Lurvine på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:32
Fikk ikke type2 kontakten til å virke i Arups gate i dag. Til slutt fikk jeg strøm i vanlig stikkontakt, men type2 kabelen ville ikke dra noe strøm.. ble kun stående på det hvite timeglasset.. er det noe jeg gjør feil??
Er ladepunktet 16A eller 32A ??
Hvis ladepunktet er 32A og kabelen din er 16A (feks eUp og eGolf) så fungerer det ikke (eller i allefall svært sjelden).

It's not a bug, it's a feature  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

m0nkey

Man må ofte presse type 2 kontakten helt inn for at lading skal starte. Hadde litt problemer i starten selv da jeg trodde at ledningen var langt nok inne, men manglet en halv centimeter. Er ledningen allerede tilsluttet bilen tar det vel 1 sekund før kontakten låses og ladingen starter.

Som nevnt tidligere er det enklere å bruke RFID kort (Ruter, Elbilforenings ladebrikke, NMBU student/ansattkort, ++++) enn SMS.
KIA Soul EV Classic (2015)

Joseph Santaniello

Har noen fått de Type 2 kontaktene til å fungere med Renault Zoe? Vi har forsøkt en del ganger (pendler in til Oslo hver dag fra Verdens Ende på Tjøme, og har ikke mye tid og ork å fikle at for mye, har prøvd kun ved Dannevigsvei) uten å lykkes. Både SMS og med RFID brikke. Har fått til åt stolpen ser ut til å fungere, men får "Impossible to charge" feilmelding i bilen.

Er det grunn til å tro at det ikke kommer til å fungere, eller er det bare å prøve litt til, eller andre sted?

Griffel

#10
Sitat fra: Joseph Santaniello på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:19
Har noen fått de Type 2 kontaktene til å fungere med Renault Zoe? Vi har forsøkt en del ganger (pendler in til Oslo hver dag fra Verdens Ende på Tjøme, og har ikke mye tid og ork å fikle at for mye, har prøvd kun ved Dannevigsvei) uten å lykkes. Både SMS og med RFID brikke. Har fått til åt stolpen ser ut til å fungere, men får "Impossible to charge" feilmelding i bilen.

Er det grunn til å tro at det ikke kommer til å fungere, eller er det bare å prøve litt til, eller andre sted?
I Oslo er det nok ikke mange Type2 kontakter tilkoblet TN nett. Ladekontakter tilkoblet iT nett kan bare brukes av alle andre enn ZOE. Det er altså ingen grunn til å tro at det vil fungere.
Oslo har alt vesentlig iT strømnett. Bruk Teslas ladekart med de orangemerkede (22kW) de skal virke.
Alternativt det vanlige ladekartet med kun "Hurtig Type 2 " merket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joseph Santaniello

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:29
I Oslo er det nok ikke mange Type2 kontakter tilkoblet TN nett. Ladekontakter tilkoblet iT nett kan bare brukes av alle andre enn ZOE. Det er altså ingen grunn til å tro at det vil fungere.
Oslo har alt vesentlig iT strømnett. Bruk Teslas ladekart med de orangemerkede (22kW) de skal virke.
Alternativt det vanlige ladekartet med kun "Hurtig Type 2 " merket.

Tusen takk for svaret! Spart oss for mye mas!

emil

Sitat fra: Joseph Santaniello på onsdag 27. mai 2015, klokken 18:54
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:29
I Oslo er det nok ikke mange Type2 kontakter tilkoblet TN nett. Ladekontakter tilkoblet iT nett kan bare brukes av alle andre enn ZOE. Det er altså ingen grunn til å tro at det vil fungere.
Oslo har alt vesentlig iT strømnett. Bruk Teslas ladekart med de orangemerkede (22kW) de skal virke.
Alternativt det vanlige ladekartet med kun "Hurtig Type 2 " merket.

Tusen takk for svaret! Spart oss for mye mas!

Det er ellers en tråd på Zoe-delen av forumet der det er listet opp noen kommunale ladeplasser i Oslo som er bekreftet fungerende med Zoe. Ellers er trikset å se etter 22kW plasser, men de er i fåtall og det er faktisk enkelte av disse andre steder i landet som også trøbler med Zoe.

Fortum sine 22kW stolper og alle 43kW skal derimot fungere problemfritt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA