Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sterke rykter om 2016 Leaf med 30 KWH batteri

Startet av goggo, fredag 26. juni 2015, klokken 12:14

« forrige - neste »

cra

Ja, måten spørreundersøkelsen ble gjort på kan det være interessant å vite litt om. Og hvor stort utvalg de har snakket med.

Er det noen på forumet her som har blitt spurt?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Jeg kjører elbil og betaler nettleie til Agder Energi, men har ikke fått noen spørsmål om lading hjemme.

NegativeElectrode

Sitat fra: bno på onsdag 27. mai 2015, klokken 23:31
I vårt nye lavenergihus med VP og solfangere på taket er jeg nede i 8000kw/år. Har ikke skorstein og lagt opp til å kunne bruke bil batteri eller Tesla batt i fremtiden fra garagen. Lader med 10A på 4 året. Aldri hatt behov for større ladefart. Har elbil som eneste. ?..

Jo mer energiselskapene stresser med hvor "store" utfordringer elbilene skaper for strømnettet, og med differensiering av priser for perioder med høyt/lavt forbruk, jo mer attraktive blir det å produsere og lagre energi selv. Når økt etterspørsel blir et problem har noe gått galt på veien.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ladov

Du kan vel regne med at gjennomsnittshusstanden kommer til å øke strømforbruket med 10-15% eller mer når de går over til elbil. I mange områder er det ikke stort å gå på når alle setter ribba i ovnen samtidig, elbiler på toppen av det vil i verste fall gi utkoblinger. Svaret til kraftlag osv blir da enten å bygge ut nettet (høyere nettleie) eller innføre effektprising(betinger AMS-bokser i de tusen hjem). Har du ladetimer på bilen bør du med andre ord skru av lading i tidsrommet 16-22, når strømbruken er høyest.

Jeg *tror* jeg foretrekker AMS-bokser, siden det også gjør det lettere å være plusskunde.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

K S

Sitat fra: ladov på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:50
Du kan vel regne med at gjennomsnittshusstanden kommer til å øke strømforbruket med 10-15% eller mer når de går over til elbil. I mange områder er det ikke stort å gå på når alle setter ribba i ovnen samtidig, elbiler på toppen av det vil i verste fall gi utkoblinger. Svaret til kraftlag osv blir da enten å bygge ut nettet (høyere nettleie) eller innføre effektprising(betinger AMS-bokser i de tusen hjem). Har du ladetimer på bilen bør du med andre ord skru av lading i tidsrommet 16-22, når strømbruken er høyest.

Jeg *tror* jeg foretrekker AMS-bokser, siden det også gjør det lettere å være plusskunde.

Vi kan jo erstatte varmepumpene med panelovner med styring, slik at alt går på full guffe når vi kommer hjem og skal lage middag osv.... Adskillig høyere strømforbruk det.

Jeg er helgrelst elbilbruker, men lurer på om jeg har valgt feil. Kanskje jeg heller skal selge den fæle elbilen og gå til innkjøp av en Tahoe eller et annet idiotisk monster? Hmmmm ikke lett dette!

Kristian O

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:29
Hvem ønsker vel ikke hurtiglader i sin egen garasje?
Strengt tatt er det vel ganske mange som bare ønsker seg sin egen garasje...
Thomas
Trur du har eit veldig godt poeng her. Eg ønsker meg dobbelt så stor tomt, Supercharger i garasja, og 2 vekers all inclusive opphold på månen, alt på statens regning.  ;)

Har forøvrig lading innstilt til å starte rundt klokka 02.00 og ferdig når eg kjører på jobb mellom 06.30 og 07.00, med effekt rundt 6- 7 kW. Varierer tidspunkt og effekt litt etter behov.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hgs

80 % av nettselskapene er offentlig eid, og med 'sulteforede' kommuner som eiere er det nok mer fristende å tømme utbyttekassa enn å la nettselskapene bygge egenkapital for å investere i nødvendig infrastruktur. Da er det selvsagt lett å velte skylden over på elbilene. Vårt nettselskap bygger ikke engang TN i nye boligfelt. Når det er sagt tviler vi mer og mer på at vi gidder å bruke penger på noe mer enn blått 20A uttak når vi nå bygger nytt hus. Etter 1 år og 42kkm i Tesla er vår erfaring at dette holder i lange baner.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA