Virkningsgrad ved lading av dårlige batterier

Startet av Citroel, tirsdag 28. april 2015, klokken 12:52

« forrige - neste »

Citroel

... eller:
Kan man ved å måle Wh som brukes til å lade et li-ion-batteri finne ut om batteriet er redusert?

Spørsmålet gjelder batteri til elsykkel. Jeg har en Cannondale med Bosch-system. Da sykkelen var ny brukte jeg 290 Wh på å lade et tomt batteri. Hvis batteriet etter hvert får lavere kapasitet, vil det da gi redusert forbruk ved lading? eller vil jeg fortsatt måtte fylle på 290 Wh, bare at det er mindre strøm tilgjengelig på batteriet?

Har prøvd mye engelskspråklig googling for å finne svar på dette, uten å lykkes.

Håper noen kan svare
Beste hilsner
Citroel
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

bosonic

Denne kan brukes.
Tipper at du bruker ca 10% mer Wh til innlading enn hva du kan trekke ut.
Først kobler du den mellom laderen og batteriet, så kobler du den inn mellom batteriet og "sykkelen"
Det beste er å foreta en slik måling når batteriet er nytt, slik at en har en referanse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Citroel

Takk for tipset!

Jeg er veldig nysgjerrig på hva som går ut av batteriet, særlig når motoren jobber som mest i bratt oppoverbakke.

Samtidig har jeg ikke så lyst til å kutte ledninger på min nye elsykkel for å sette inn et måleinstrument.

Jeg lurer på om det finnes en strømmåler basert på samme prinsipp som tangamperemeter som jeg kunne brukt?

mvh Citroel
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Elmo

Sitat fra: Citroel på tirsdag 28. april 2015, klokken 23:08
Jeg lurer på om det finnes en strømmåler basert på samme prinsipp som tangamperemeter som jeg kunne brukt?

Efergy har noen alternativer. Feks http://efergy.com/uk/e2-classic-2-0   Tror du finner det på Clas Ohlson
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA