Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Småfeil ved utlevering av fire stykk 85D Juni 2015 - hva bør Tesla rette opp?

Startet av Red Lilly, mandag 06. juli 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

Red Lilly

Hei!
Skal ta en tur fra Kiel (ferga) til Binz på øya Rügen i juni. Det er ca. 330 km direkte vei, men jeg sliter med å finne ut hvor lang tid jeg må beregne for å komme fram.

Har fått motstridende og forvirrende info vedr. lading av Leaf 2013 modell og hvor mye den faktisk tar inn.

Kan noen oppklare dette for meg?
1. Kan jeg bruke Type 2 22kW kontakt, hvor fort lader den og må jeg kjøpe en adapter (pris?)?

2. Er det riktig at Leafen kun tar inn 3,7kW fordi bilen ikke tillater høyere inntak slik at det nesten ikke er forskjell mellom å lade på Type 2 22kW og på vanlig stikkekontakt?

3. Hvis jeg går ut fra at det er hurtigere lading hvis jeg lader med 16A enn med 10A (om det er riktig): Er det sikringen for stikkekontakten eller laderen til bilen som evt. begrenser det?

4. Erfaring fra denne strekningen?

Er takknemlig for alle svar, også hvis du kun kan svare på et av spørsmålene :)
Burde ha fulgt bedre med i fysikkundervisningen :-[


Gliderman

Har du 6,6kw lader har du litt glede av 22kw uttak, ellers får du kun 16A eller 3,6kw. Du trenger en type 2 kabel,  koster rundt 1500,-.
Finnes det ikke Chademo ladere underveis?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

3.3kW er maks ladeeffekt for alt alt som ikke er CHAdeMO. Dvs ca 6-7t fra tom til full hvis du ikke spesiellt har kjøpt Leaf med 6.6kW lader. Charge-Amps eller lignende 16A schukoladekabel gir samme ladehastighet som 22kW ladestolpe for vanlig Leaf.

Type2-Type1 ladekabel kjøpes fra diverse nettbutikker for ca 1500-2000kr

Ladekabelen sier ifra til laderen i bilen hva maks effekt den får lov til å trekke, men kobler du en  16A ladekabel til 10A schuko kurs går sikringen.

For langtur er alt annet enn CHAdeMO egentlig uaktuellt hvis du ikke har veldig god tid

Red Lilly

Takk for svar, emil og Gliderman :)

Jeg har ikke 6,6kW lader.
Og da blir det vel leiebil til Tyskland. Det er kun 2 CHAdeMO på strekningen, en i Lübeck og en i Greifswald. En for lite... Ellers en del Type 2 kW22. Kjedelig.

Neste gang bestiller jeg hotell på veien i tillegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA