Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Tr0047, søndag 07. juni 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:03
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:46
Om man f.eks går et tilskudd på max 20% og 100 000 så synes jeg det er helt greit. Folk som kjøper en enkelt utstyrt 70D slipper pent unna, mens P85D med fullt utstyr må ut med 100k i mva. Det synes jeg er helt greit :)

Spørsmålet er jo ikke om du synes det er helt greit eller ikke. Dette handler om hvorvidt bilkjøperne fortsatt vil kjøpe P85D eller velge et fossilt alternativ i stedet.

Her må man altså skille mellom hva som er "rettferdig"/"likhet" og hva som faktisk endrer kjøpsadferd.

Ingen tvil om at det kan nøre oppunder misunnelsen at også dyre elbiler slipper momsen. Imidlertid er det faktisk dette som har gjort at man i Norge selger elbiler i ulike segmenter. De landene som har en fast makssum i støtte gir i praksis hovedsakelig insentiv for små elbiler og lar storbilsegmentet forbli forbeholdt fossilbiler.
ved et påslag på 100k vil fremdeles ikke tilsvarende ytende biler være i nærheten prismessig med unntak av noen få hybrider.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:43
ved et påslag på 100k vil fremdeles ikke tilsvarende ytende biler være i nærheten prismessig med unntak av noen få hybrider.

Mange som kjøper 85 kWh-utgavene gjør dette pga. at rekkevidden gjør bilen egnet for langkjøring. For dem vil alternativet være en fossilbil uten like høy effekt, men med tilsvarende rekkevidde.
Dersom kun 70 kWh-utgaven kan konkurrere i pris så vil et helt segment av bilkjøpere henvises til fossilbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Cowboystrekk

85 og 85D vil jo også bare få et marginalt påslag så ser ikke problemet. P85 har en langt høyere startpris og vil sånn sett ikke være sammenlignbar.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 19:38
85 og 85D vil jo også bare få et marginalt påslag så ser ikke problemet. P85 har en langt høyere startpris og vil sånn sett ikke være sammenlignbar.

Et påslag på 60-70.000 kr for en S85D er nok ikke marginalt. Det vil sannsynligvis redusere salget vesentlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fortoggale

Sitat fra: fortoggale på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:10
Tror vi skal være forsiktige med å ønske oss mere avgifter på fossile kjøretøy, selv om jeg ønsker at flere velger elbil! 
Veiavgiften fra fossile kjøretøy utgjør idag over 10mrd, og med alle de andre avgitene oppå dette(engangs,moms,drivstoff etc) kunne vi kjørt på europas fineste veier om bilrelaterte avgifter gikk tilbake til veibygging/vedlikehold! Dessverre forsvinner mye av "melkekuinntektene" til andre statlige budsjett  :(.      Hvis en fortsatt forgunstigelse av elbiler fortsetter..lenge, vil folk av egeninteresse og fornuft gå over til elbil!
Er generelt mer tilhenger av gulrot, kontra pisk! Og det gjelder i stort sett det meste av statlige og andre tiltak.

Gulroten blir for de som velger el-biler. Pisken er ikke så mye for fossilbilkundene. De har faktisk valgt det. Gitt at resten av verden følger oss så får bilprodusentene som er hyperallergiske mot ny teknologi Darwins ultimatum: Tilpass dere ny virkelighet eller gå under.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

aness

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 07. mai 2015, klokken 20:12
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 19:38
85 og 85D vil jo også bare få et marginalt påslag så ser ikke problemet. P85 har en langt høyere startpris og vil sånn sett ikke være sammenlignbar.

Et påslag på 60-70.000 kr for en S85D er nok ikke marginalt. Det vil sannsynligvis redusere salget vesentlig.

Det er 39k i diff mellom en 70D og en 85.

Evt så kan du si at det bare er et par tusen i diff mellom en 70D med luftfjæring og hifi-pakken, og en 85 uten.

Jeg vil si at den forskjellen er så liten at det er mer snakk om du prioriterer rekkevidde eller firehjulsdrift.

Forskjellen videre opp til 85D er ca ett sett med 21" hjul..

Tr0047

Sitat fra: fortoggale på torsdag 07. mai 2015, klokken 20:35
Sitat fra: fortoggale på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:10
Tror vi skal være forsiktige med å ønske oss mere avgifter på fossile kjøretøy, selv om jeg ønsker at flere velger elbil! 
Veiavgiften fra fossile kjøretøy utgjør idag over 10mrd, og med alle de andre avgitene oppå dette(engangs,moms,drivstoff etc) kunne vi kjørt på europas fineste veier om bilrelaterte avgifter gikk tilbake til veibygging/vedlikehold! Dessverre forsvinner mye av "melkekuinntektene" til andre statlige budsjett  :(.      Hvis en fortsatt forgunstigelse av elbiler fortsetter..lenge, vil folk av egeninteresse og fornuft gå over til elbil!
Er generelt mer tilhenger av gulrot, kontra pisk! Og det gjelder i stort sett det meste av statlige og andre tiltak.

Gulroten blir for de som velger el-biler. Pisken er ikke så mye for fossilbilkundene. De har faktisk valgt det. Gitt at resten av verden følger oss så får bilprodusentene som er hyperallergiske mot ny teknologi Darwins ultimatum: Tilpass dere ny virkelighet eller gå under.
Blir vel pisk- metodikk når en setter opp avgiften på fossile kjøretøy..for å dekke inn "manglende" avgifter på el-kjøretøy ;).  Da blir du altså presset med avgifter til å velge elektrisk!!  Disse avgiftene hadde vel også blitt "umulig" å bli kvitt igjen, om fossil energi mot formodning ble aktuell igjen! Forøvrig helt enig i at bilprodusentene må tilpasse seg ny teknologi, skulle gjerne sett at feks tyskerne kunne komme med en verdig konkurrent til TMS. Virker som mange produsenter sitter på gjerdet fortsatt og ikke tørr å satse annet en på småelektrisk
Mars 2015 P85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: aness på torsdag 07. mai 2015, klokken 20:46
Det er 39k i diff mellom en 70D og en 85.

Poenget var ikke å diskutere forskjeller i priser mellom modellene, men derimot å angi hvor mye dyrere  S85D blir dersom moms legges på og det settes et tak på kr 100.000 for støtten.

Da øker altså prisen for S85D med om lag 60-70.000 kr. For mange som vurderer bilen som vanlig familiebil vil nok dette være nok til å istedet velge en fossilbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Spinner

Sitat fra: arnkl på torsdag 07. mai 2015, klokken 16:45
Eg trur nok ikkje dette tilskotet blir ein fast sum, sidan ein ikkje kan gjere ein iMiEV gratis og samstundes oppfylle lovnaden "..men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller".

Eg tipper eit fast tilskot pr. bilmodell som svarar til mva på noverande basismodell, slik at dei i praksis er ekstrautstyr som ein må betale mva for.
Det vil vel bli en fast maks sum, men den vil jo ikke gå utover det man betaler i mva...

Cowboystrekk

Om du vurderer en ordentlug familiebil og pengene er viktig velger du s85 og ikke 85D, penger spart, mer bagasjeplass og mer fornuftige forsikringspriser ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NegativeElectrode

En stor plugin-hybrid (som jeg tror skal slite med å holde utslipp på 49 gr/km co2) kommer gunstig ut, mens Tesla Model S vil bli dyrere. Alt dette kommer vel an på hvordan dette fases inn.
http://www.hegnar.no/motor/artikkel546473.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA