Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekordhøye bensinpriser

Startet av nr1rayner, fredag 05. juni 2015, klokken 00:00

« forrige - neste »

nr1rayner

Måtte ta en titt på spesifikasjonene på Nissan sine sider for å se hvordan jeg ligger an i forhold til oppgitt forbruk.
Som "vi alle vet", batteri 24kwh, rekkevidde 199km (NDEC)
Oppgitt forbruk er 150wt/km. Ligger og svever +/- oppgitt forbruk, så det er jo ikke tullete forbruk.

Men:
150wt/km*199km= 29,85kwt
Eller
24kwh / 150wt/km= 160km
Eller
24kwh / 199km= 120wt/km

Uansett hvordan man snur og vender på det har de vel et lite forklaringproblem da regnestykket uansett ikke går opp.
Oppgitt forbruk og NDEC rekkevidde burde da vel henge sammen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Nå er det ikke 24kWh som er tilgjengelig, men mer rundt 21.5kWh...

I tillegg så vil de aller fleste parkere bilen på lading godt før Very Low Battery Warning, så praktisk tilgjengelig kapasitet er mer i underkant av 20kWh. Men har selv ikke problemer med å klare et forbruk ned mot 1kWh/mil på rolig kjøring (~50km/h) på en gjennomsnittlig sommerdag og flat mark.

NDEC-tallene er for det meste bare tull.

vangli

Ikke glem at en del energi puttes tilbake til batteriet ved bremsing. For min del, der jeg kjører, står denne delen for ca 20% av forbruket. Men dette varierer sikkert mye for hver enkelt.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

nr1rayner

Stemmer det vangli.
Men det burde jo gå inn under de oppgitte 150wh/km..
20% ? Hørtes enormt ut... Vet ikke hva jeg har, men får som regel veldig lav "score" på regen  ;)
Men, vi har forskjellige topografi og forskjellig kjørestil alle som en  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:31
Stemmer det vangli.
Men det burde jo gå inn under de oppgitte 150wh/km..
20% ? Hørtes enormt ut... Vet ikke hva jeg har, men får som regel veldig lav "score" på regen  ;)
Men, vi har forskjellige topografi og forskjellig kjørestil alle som en  8)
Er du flink å kjøre økonomisk vil du ha lav score på regenerering.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

#5
Stemmer det Kjell  ;)
Helt optimalt vil jo være å kjøre helt uten regen (og brems selvsagt).
Økokjøring er jo ikke nødvendig i det daglige her (8+8km, gjerne 2 ganger i løpet av dagen, men har da noen timer pause midt på dagen så kan lade da)

20% hørtes utrolig mye ut, men ser at jeg i april har følgende tall (hentet fra Carwings):
Forbruk: 270kwh
Regen: 38kwh
Snitt: 16,2kwh/100km

Ligger jo da på 14% selv, så det skal jo ikke mye til for å komme opp på 20%.

Hovedsaklig kjøring rundtomkring i Trondheim med stort sett max 60-sone.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DannyRS

For april er tallene mine slik:

Forbruk: 426kWh
Regen: 51kWh
Snitt: 17,5kWh/100km

Dvs ca 12% regen. Mye motorvei.
'14 Nissan Leaf Acenta

fws

#7
Siden vi er inne på regenerering og tall. Her er mine tall for april:

Consumption   169.0 kWh
Generation        45.8 kWh
Snitt                 15,20kWh/100km

Det blir vell ca 27%
Jeg har på ingen måte prøvd å kjøre økonomisk.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Bekkenes

#8
 :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Trekkoppbil

At du har størt nytte av regenerering ved sporty kjøring, er en sannhet med mange modifikasjoner:

-Om du bremser forsiktig, vil bilen regenerere opptil 30kW. Om du bråbremser, vil den regnerere omtrent ikke noe, eller noen få kW. I alle fall ut fra det som synes på effektmeteret i bilen.
-Om du ligger i 70 km/t ned en bakke, vil bilen regenere mer enn om du ligger i 120km/t, litt avhengig av forholda.

Jevn og rolig kjøring ned bakkene, vil gjerne gi mer regenerering.

Bråbremsing kan være økonnomisk for å hindre rust på skivene.

fws

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:25
-Om du ligger i 70 km/t ned en bakke, vil bilen regenere mer enn om du ligger i 120km/t, litt avhengig av forholda.

Min erfaring er at du generelt får mer regenerering ved høyre hastighet i nedoverbakker. Men hvor bratt bakken er spiller også inn. Hver bakke har en optimal fart der man kan regenerere maks uten å miste hastighet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA