Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av cra, fredag 05. juni 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

cra

Nytt i Uka er ei gratisavis som ikke lenger er verdt det den koster:

http://project.vbook.no/Nytt-i-uka#b4

Spoiler alert!

Det henvises bl.a. til at elbiler er stillegående, og at Oslo har fått doblet antall alvorlige ulykker med gående og syklene. Med tydelig henvisning til at elbilene har skylda, men null kilder e.l.

Edit: Ser at bokmerket ikke automatisk tar deg til side 4 slik jeg trodde basert på innholdet i URL, så du må manuelt bla til side 4 for å lese kommentaren.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ufattelig negativt, usaklig og kunnskapsløst.

Må være det sureste oppstøtet jeg noensinne har lest om Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Willow

Dette er det morsomste jeg har lest på lenge  ;D

"Faktum er at elbilister bruker bilene sine ganske mye oftere enn de som kjører bensin eller diesel drevne biler."

Og når ble det et problem at de som har behov for å kjøre mest bil velger elektrisk motor framfor forbrenningsmotor?

"Det blir altså flere og flere elbiler. Og særlig i bytrafikken, fordi elbiler ikke er særlig egnet til lange bilturer. Dagens elbil har ikke nevneverdig større batterikapasitet og rekkevidde enn for 7-8 år siden. Elbilen brukes hovedsakelig som matpakkebil og bil nr to eller tre i husholdningen.
Dette er problematisk for bytrafikken, og særlig i de største byene, der både den totale trafikken og mengden av elbiler er størst. Stadig titusener elbiler som hver kjører ca 40% oftere enn fossilbilister, bidrar til mer kork og kø i trafikken."

Jeg er forvirret. Uten å kommentere egnethet til lange bilturer (som vel mest er begrenset av lade-infrastruktur mer enn bilen, skulle likt å se folk kjøre Bodø-Oslo med kun EN bensinstasjon langs veien), hva mener han egentlig? Er elbilen bilen som blir brukt hver dag til å komme seg til og fra jobb (altså bil nr 1) samtidig som den er bil nr to, eller tre, som fortsatt kjøres 40% MER enn bil nr 1?   :o
Det er festlig å skylde på 1% av bilparken (som visstnok kjører 40% mer enn forbrenningsbiler, da kan vi runde opp til 1,5%) for alle trafikk-problemene i byene.   ::)

En ting skal jeg si meg enig i, og det er at en trenger bedre kollektivtrafikktilbud.
Men at flere kjører med en elektrisk motor framfor en forbrenningmotor er ikke en motsetning til bedre kollektivtilbud. Ja takk begge deler!

sven erik

jeg hadde aldri kjørt  fosil bil til spania  nå har vi kjørt  elbil  4 sesonger på rad til spania
og begrensningen ligger kunn på lade steder

cra

Noen punkter er from the top of my head, og noen har jeg knabbet fra innlegget til Willow for å få dem på ei enkel liste.
De jeg kjenner som har blandet stall av biler bruker som regel elbilen som bil nr 1, fordi den er rimeligst i bruk. Typisk ligger jo forbruk på en eksosbil ved småkjøring skyhøyt over langkjøring.


Påstanden om sammenheng mellom alvorlige ulykker og stille elbiler er så alvorlig at den krever kildehenvisning selv om dette er en kommentar og ikke en saklig artikkel. Kan det i tillegg være mulig der er en sammenheng med alle som går med musikk i ørene og ikke hører noe som helst rundt seg?

I lave hastigheter er nyere eksosbiler også tilnærmet lydløse. I høyere hastigheter vil dekkstøyen fra elbiler være godt hørbar.

Problemet med å dra på langtur med elbil er ikke rekkevidden i seg selv, men muligheten (eller mangel på sådan) til å lade noenlunde raskt underveis.

At de som kjører mest/lengst går over fra å spy ut eksos til å kjløre elektrisk kan da umulig være et problem? De aller fleste av de som kjører elektrisk har tidligere kjørt fossilt, så endringen i antall biler er liten, men endringen i antall eksosrør som forpester lufta er merkbar. Ingen klarer å kjøre mer enn en bil samtidig!

Det kommer jo fram at kommentator er misfornøyd med at han må betale bompenger lengre fordi noen andre slipper. På sedvanligvis nærmest "hylles" bompengemetoden for finansiering av vei. Flott at betalingsviljen er så stor blandt bilistene!

Så vidt jeg vet har ikke muligheten for å slukke en batteribrann noe å gjøre med SOC på batteriet. Med kommentators argument burde vi aldri gått over fra å bruke hester (som er vanskelige å få fyr på) til biler med ~50 liter meget brennbar væske. At brannvesenet må få tilgang til nødvendig utstyr og opplæring sier seg selv.

Faren for elektriske sjokk er små selv ved en ulykke. Elbilene som selges i dag har systemer som fysisk kobler fra batteriet ved alvorlige ulykker. Et vanlig 12V batteri i en eksosbil er forøvrig også farlig nok til at man ikke skal komme for nær det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA