Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4G

Startet av paamet, tirsdag 01. september 2015, klokken 06:53

« forrige - neste »

paamet

Hei!

Fersk og storfornøyd Tesla S 85D eier her. Jeg har et spørsmål om Vampire Drain som jeg har lest en del om, men fått inntrykk av at nå stort sett var løst. Jeg reiste på 10 dagers ferie med Teslen ladet til 393km. Bilen sto ikke tilkoblet strøm og jeg sjekket kun batteriet på appen 2 ganger. Da jeg kom hjem var typical range sunket til 326km. Rundt regnet forsvant 7 km kjøring hver dag. Nylig mottatt oppdatering, og regner med har oppdatert firmware (har ikke software nr her).

Er dette normalt ???

Jeg vet at bilen helst skulle stått i lading, men tenkte det var greit å teste dette slik at jeg vet hva jeg har å gå på på reise til hytter og andre perifere steder.

Noen som har erfaringer og tips?

Muffinman

Er vel ganske normalt om man ikke har strømsparing påslått.

Ville forresten aldri ladet batteriet nesten fullt og latt det stå. Det er nok ikke særlig sunt.

sturle

Sitat fra: paamet på lørdag 01. august 2015, klokken 22:37
Noen som har erfaringer og tips?
Sjølvutladinga går raskare når batteriet er høgt opplada.  Hadde du lada til 60% i staden, ville det daglege tapet målt i km vore mindre.  Det er ikkje lurt, og heller ikkje noko poeng, å lade til 100% med mindre du har tenkt deg rett ut på langtur.

sigurdi

Range charge bør unngås til andre ting en formålet, ha litt ekstra rekevidde på langtur. :-)
PS dette står også i manualen.

Hvor mye dette har å si kan nok diskuteres, men forsknings resultatene som Professor Jeff Dahn of Dalhousie
University har kommet frem til så er det faktisk ganske vesentlig.
Denne filmen er lang og mye tørrt stoff, ikke verden sbest foreleser, men innholdet er svært bra.



Ved å kjøre ladesyklusser med høy effekt er batteriet X antall minutter på høy SOC, ved å lade saktere slik at det blie mindre syklusser, men tiden som batteriet var på like høy SOC var lik.
Dette gav samme tap, så et batteri som klarte 3000 syklusser 0-100% iløpet av 1 måned hadde samme rest kapasitet som et med 1500 syklusser på samme måneden.
 
Dette sier ganske greit fra at tiden som cellene har høy SOC er det som gir svært mye av batteri tapet over tid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

dosmont

Men går det ikke å sette den på 60% og la ladingen stå på?
Da holder den seg der, eller må du starte den med appen?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

Ladingen starter når nivået er sunket noe, og stopper på satt grense igjen. Jeg ville satt grensen helt nede på 50% hvis jeg ikke behøvde rekkevidden øyeblikkelig etter lagringen. Den kan jo  også justeres opp en stund før hjemkomst - så lenge man får kontakt med bilen.

Kristian O

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:31
Ladingen starter når nivået er sunket noe, og stopper på satt grense igjen. Jeg ville satt grensen helt nede på 50% hvis jeg ikke behøvde rekkevidden øyeblikkelig etter lagringen. Den kan jo  også justeres opp en stund før hjemkomst - så lenge man får kontakt med bilen.

Gjorde dette sist eg var på ferie. Trur eg satte grensa på 60% og sjekka appen en gang iblant for å "sei hallo". Kan ved behov sette opp når man skal heim.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Roma

#7
I likhet med TS saa har jeg ogsaa faatt skyhoeyt stand by forbruk paa min 2014 MOD S85. Ligger paa 8 km tapt typical rekkevidde i doegnet. Dette med stroemsparing paa. I fjor hoest laa jeg i underkant av 4 km tapt pr doegn.  Virker saa vampyrene er tilbake for fullt. Ikke saerlig fornoeyd.

Edit: Hadde glemt å hake av "always connected". Får prøve igjen.

Cowboystrekk

Med energydave på taper keg 2-3 km i døgnet. Når jeg skal ut å fly og være borte et par uker lader jeg bilen så den står med 20-30% ved flyplassen. sC øigger 5 km unna så null problem og snilt mot batteriet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

noto

Faller ofte kraftig første døgn når batteriet kjøles ned fra høy driftstemperatur til norsk "sommer"-temperatur.

Roma

Ny måling fra meg. Riktignok så stod jeg på rated og ikke typical. Men jeg var neste fra meg av resultatet  ;D. Denne gangen klikka jeg av "always connected" også.

5 hele døgn og 16 km tapt. Dvs ca 3,2 "rated" km pr døgn. Nå begynner vi å snakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA