Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EV-car Zapp

Startet av PLUTO, lørdag 29. desember 2007, klokken 20:20

« forrige - neste »

El rayo

Meget interessant, Think. Startet du ladingen fra samme % energi i begge tilfelle? Jeg legger merke til at ved sense på 20 blokker får du en pre-charge med lav strøm først.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Think

#16
Nei Spenning er bare 101 volt nå laderen gå i precharge 20 blokk plott. Spenning er på 120 volt nå laderen kobles til 21 blokk plott. Det er ikke så bra å kjøre 21 blokk bilen helt helt ned muligens 4.8 volt per blokk. :-[ Men bilen ser ut til å klarer det av og til må man komme seg hjemme.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

hens

Hei Think,

På de første Think prototypene med 20 blokker satt BMS'en festet oppe på DC'en. Jeg tror festehullene fortsatt er der på produksjonsbilen. I hvert fall er det plass .

Den kurven som er vist ved sensing av 20 av 21 blokker tror jeg må være optimal for batteripakken.  Jeg kan tenke meg at dette vil gi et vannforbruk på omkring 8  liter på en serviceperiode, når bilen varsler vannfylling.
Med øket rekkevidde pr lading vil det gi drøye 5000 kilometer.

Gratulerer!

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Betacar

Hvilke er faringer er gjort med disse bilene når det gjelder rekkevidde?
  (Tenker på 20 vs 21 batterier)

Med høyere spenning, blir det vel også mere futt i oppoverbakkene?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Think

#19
Hi 21 blokk think 110-120 km sommer 70 - 80 vinter eg bruke el varm apparat. Men 19 blokk bilen min med Amthink program akselerer bedre mulig at motor styring ha mer å si en spenning. Think 21 ha snart 100 000km på klokken uten problemet siden ombyging.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

hens

#20
Hei,
Jeg kjørte en 20 blokkbil en periode, og denne holdt ca 5 km/t høyere hastighet opp en 65 km/t bakke ennn 19blokkvarianten. Rekkevidden nesten en mil mer. Laderen var en 19 blokklader, og vannforbruket ca 10 liter på en serviceperiode.
21 blokker burde da greie 10 kilometer større hastighet, og et ideelt vannforbruk på 8 liter.

Jeg tror det må ligge noe snusk i motorstyringen, kanhende det er litt større maksimalstrøm e.l. på 19blokkbilen din
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: Think på fredag 05. desember 2008, klokken 01:05
Men 19 blokk bilen min med Amthink program akselerer bedre mulig at motor styring ha mer å si en spenning.

AmThink program hva er det?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Bilene som ble levert i USA hadde noen små forskjeller i programvaren, bl.a. at når gearet ble satt i "drive", begynte bilen å sige forover. Dette for at bilen skulle føles mest mulig lik en bil med automatgear.
ladeinntaket var betydelig bedre dimensjonert, de ville ikke ha 10A inntaket til Defa.
Hvilke andre ting som var gjort, vet jeg ikke.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Betacar

Jeg driver nå å bygger om min 19-blokkers Think 2000 til en 21-blokkers :)
Batteriene er av typen PSA G og D.

Etter tidligere lesning på forumet, hadde jeg forstått ("missforstått") det slik at vannyllingsstussene MÅTTE kobles sammen, slik at vannfylling foregikk fra stussen på "misussiden" og ut via stussen på "plussiden".

Når jeg nå demontert den originale Think 19 pakken, så jeg at de 2 ytterste batterirekkene (fylle nippel 1 og 2) er koblet slik.  Mens den midterste rekken (fyllenippel 3) så går vannfyllingsrekken inn på pluss siden via rekken av batterier og ut i nippelen på minussiden.

Er det slik at vannet kan fylles i vilkårlig retning, om vannstussene  i fyllerekken har lik "polaritet"?

Grunnen til min undring, er at jeg kunne brukt de orginale PSA batteri-laskene, om jeg strømmessig kobler sammen D og G batteriene i "SSSS-form" alla 3 og en halv 6'er PSA-pakke, i Think-kassen (Noen som klarte å følge meg her?? :) ikke lett å beskrive).  Om jeg kobler batteriene slik (strømmessig), vil hver vannfyllingsrekke (7 batterier) føre til at vannet renner inn i positiv side i batteriet og ut via negativ side, hvorpå den entrer negativ side i det neste batteriet osv.....
Er det da spenningsforskjellene (ikke ønskelig) i vannfyllingen kan oppstå?

Fant heller ikke tidligere post, hvor problemet var beskrevet (hva var problemet?) ;)    
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

#24
Vil ikke forsøke å tyde forklaringen din, men heller tilby min forklaring på vann og strømrekkefølgen.

Du må koble vannslangene slik at strøm og vann følger hverandre. Det viktige er at der ikke er mer enn 1,2V mellom der vannslangene går. Kobler du feil, vil du ende opp med 6 volt forskjell, og mulighet for selvutlading av blokka via vannveien.

Hvilken vei vannet renner 2 ganger i året ved vannservice er uinterresant.

Satser selv på 20 blokkers Think, da dette gir bedre plass i batterikassen til vannslanger og sikringer. Med 21 blokker er det stappfullt av blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA