Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blinkende Powerlimit

Startet av skywalker, fredag 12. juni 2015, klokken 16:46

« forrige - neste »

xref

Blir interessant å se. Bare virker som en litt kjipt at Tesla tar snarveier på lys. Model S burde ha kommet med full LED synes jeg.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Lynet

Kan jo også være at Elon Musk ikke ville ha noen vorter til lyktespylere på støtfangerne. Han ville vistnok ikke ha håndtak i taket til passasjerene, noe jeg savner!
Så klare meninger har fyren helt klart  ;)

Og lysene er helt klart bedre enn på Leaf som har kombinert LED og elendig halogen!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Teslanewbie

Vehicles equipped with HID headlamps (except motorcycles) are required by ECE regulation 48 also to be equipped withheadlamp lens cleaning systems andautomatic beam leveling control. Both of these measures are intended to reduce the tendency for high-output headlamps to cause high levels of glare to other road users


http://en.m.wikipedia.org/wiki/Xenon_headlight#High-intensity_discharge_.28HID.29

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Thor2014

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 14. mai 2015, klokken 13:43
Vehicles equipped with HID headlamps (except motorcycles) are required by ECE regulation 48 also to be equipped withheadlamp lens cleaning systems andautomatic beam leveling control. Both of these measures are intended to reduce the tendency for high-output headlamps to cause high levels of glare to other road users


http://en.m.wikipedia.org/wiki/Xenon_headlight#High-intensity_discharge_.28HID.29
Wikipedia har vel ingen redaktør, så ting du finner her bør du ta med en klype salt.

Dennis

#35
http://www.carlightblog.com/tag/25-watt-xenon/


Søker man opp osram sitt 25 watt xenon så finner man flere artikler på at det ble utviklet for å lyse på 2000 lumens og man slipper da spyledyser og auto nivåregulering.
Finnes også på Skoda Rapid, Audi A1 med fler.
Er vist kun Tesla med stålfjører som har skikkelig gammeldags manuell nivåregulering. De fleste andre har tatt det i bruk for å slippe spylere.

SabreMan

Er lysene like gode/dårlige på biler med og uten luftfjæring?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Dennis

Ja selve lysene er nok det samme.
Eneste er at uten luft må man justere ned selv hvis man laster tungt bak for å ikke blende.
Slik de fleste biler hadde før rundt 2000 hvor xenon begynte å bli vanlig.

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:26
Finnes også på Skoda Rapid, Audi A1 med fler.

Biler som ikke bør sammenlignes med Model s uansett hvilken kategori..

Dennis

Hehe ja enig der, lysene i Tesla ligger på nivå med vanlige billige biler og langt unna det seneste av lysteknologi fra dyre Tyske biler.

Har uansett ikke irritert meg over lysene siden jeg synes bilen lyser bra nok i massevis. Er jo også enkelt å sette inn 35 watt ballast som Tesla i Usa har.

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:48
Hehe ja enig der, lysene i Tesla ligger på nivå med vanlige billige biler og langt unna det seneste av lysteknologi fra dyre Tyske biler.

Har uansett ikke irritert meg over lysene siden jeg synes bilen lyser bra nok i massevis. Er jo også enkelt å sette inn 35 watt ballast som Tesla i Usa har.
Jeg har ikke fått testet lysene i vintermørke ennå, da først kan jeg si om jeg er enig. :)

Det er sikkert masse som er enkelt som og oppgradere ballaster og pærer, sette inn led bar o.s.v men det burde strengt tatt ikke være nødvendig og lovlig er det heller ikke..

sigurdi

Blir fort litt slike endringer, når en bil er laget og produsert i stor grad for et marked.
Andre markeder bilen blir solgt til, i mindre antall, får tilpassninger ut fra hjemme markedet.

Hadde Tesla vært Europeisk og hatt Europa som primær marked hadde det nok vært motsatt. :-)

For dyrt å lage egne lykter for oss i Norge for å si det på den måten.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

#42
Tid var nok også et moment her. Tipper at man oppdaget dette få måneder før lansering i EU og måtte finne en rask løsning om man ikke skulle bli nødt til å utsette leveringsstarten ytterligere. Litt i samme gata som DAB.

SitatJeg har ikke fått testet lysene i vintermørke ennå, da først kan jeg si om jeg er enig.
For de fleste holder de nok greit, men de er ikke tilstrekkelige i beksvart nattemørke når det ikke finnes andre lyskilder, og spesielt på våt asfalt. Lyskjeglen er veldig smal slik at det blir vanskelig å se om det lurer vilt langs veikantene, den rekker ikke spesielt langt og det blir verre av en kald fargetemperatur. Antar å bare bytte til 4300K 25W pærer ville bedret litt. Med originalt lys endte jeg ofte med å kjøre maks 70 under visse forhold. Med 35W 4300K blir veikantene framover bedre opplyst, det funker bedre på svart, våt asfalt og lyskjeglen rekker marginalt lengre. En oppgradering som gjør at lysene for min del havner "innafor", uten å bli fantastiske. Bonusen er at man neppe sjenerer noen, men tror nok at 35W 6000K vil stikke mer i øynene.

Jeg gikk for brukte Phillips D3S ballaster, riktig vinklede kabler og pærer fra et firma som ble linket til i fjernlys-tråden. Har fungert fint siden september i fjor.

Et moment i dette er alder. I forhold til en 20-åring trenger en 40-åring dobbelt så mye lys, og en 60-åring det femdoble. Det må man ta i betraktning om man skal diskutere dette. Lys som er tilstrekkelige for en på 30 trenger slettes ikke være gode nok for en som har rundet 60.

Brede

Ett lyspunkt (trommelyd!) i dette er at jeg endelig tok steget til å skaffe meg briller, lysene på Teslaen skuffet såpass stort den første vinteren at jeg bare måtte.. Nå ser jeg bedre enn noen gang og er fornøyd med lyktene!  ;D

petersv

Sitat fra: Brede på fredag 15. mai 2015, klokken 10:00
Ett lyspunkt (trommelyd!) i dette er at jeg endelig tok steget til å skaffe meg briller, lysene på Teslaen skuffet såpass stort den første vinteren at jeg bare måtte.. Nå ser jeg bedre enn noen gang og er fornøyd med lyktene!  ;D

Lolz :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA