Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av SonicGTE, lørdag 18. juli 2015, klokken 21:18

« forrige - neste »

SonicGTE

Hvilken modus ville folk kjørt i på en langtur mellom Oslo og Trondheim?
Kjøre på batteri til det er tomt, så kjøre og lade, auto hybrid, eller hva...?
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

chrisandre

Hvis du kjører hybrid auto og legger inn Trondheim i nav'en så skal bilen kalkulere turen slik at batteripakka varer til ankomst, etter det jeg har hørt  :) (Skal prøves snart)

elektro

Noen som kan bekrefte dette?

Uansett, jeg stusser på at alle later til å kjøre batteriet tomt først på langtur. Jeg ville tro at det er bedre å kjøre på auto hybrid?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

olekvi

Sitat fra: elektro på tirsdag 16. juni 2015, klokken 17:16
Noen som kan bekrefte dette?

Uansett, jeg stusser på at alle later til å kjøre batteriet tomt først på langtur. Jeg ville tro at det er bedre å kjøre på auto hybrid?

Jeg bruker konsekvent Hybrid Auto på lengre turer, og synes jeg oppnår bra resultat av det.  Kan ikke si jeg merker noen forskjell på hvor kjapt den bruker opp mesteparten av batteriet avhengig av om jeg bruker navigasjon til destinasjon eller ei, så jeg stiller meg egentlig litt tvilende til hele den featuren. 
'19 TM3P

SonicGTE

#4
Må nok innrømme at jeg også tviler litt på dette at bilen skal planlegge sånn at batteriet skal vare over hele turen så lenge du bruker navi.

Jeg er godt i gang med langturen nå, og har kjørt 11.7 mil, startet på 51km kapasitet (slo på vifte og det gikk ned til 44km), men nå er det bare 5km igjen på batteriet.

Turen har så langt gått på motorvei 70-90km/t og det har vekslet mye frem og tilbake på batteri, bensin, lading osv.

Status akkurat nå er:

119km Ø 3.5 l/100 på bensin
Og Ø 6.2 kWh/100 på batteriet.
Ø hastighet 54km/t

Mens jeg har sittet å skrevet dette har det blitt 6km igjen på batteriet, men tviler på at det går å kjøre på hybrid de neste 428km.

--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

olekvi

Sitat fra: SonicGTE på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:54

Mens jeg har sittet å skrevet dette har det blitt 6km igjen på batteriet, men tviler på at det går å kjøre på hybrid de neste 428km.

Ser ingen god grunn til at ikke det skal fungere?

Du vil jo stadig lade litt i nedoverbakker / ved oppbremsinger, samt at du jo vil trille en god del?
'19 TM3P

chrisandre

@SonicGTE har du brukt navi på denne langturen?

evt. hva skjer når batteriet går tomt på hybrid auto? begynner batteriet å lades eller blir det ren bensinmotor drift?

er litt usikker på dette.. Jeg hadde nok switcha over til battery hold, tror faktisk det er mer besparende når man nærmer seg 0 km på batteriet :)

Cydonia

Hei. Hadde min første langtur i helgen, Oslo - Romsdal 440 km hver vei. Prøvde hybrid auto som høres mest fornuftig ut på langtur. Har ikke navi. Startet med fullt batteri, men kunne ikke lade underveis eller før retur. Hybrid auto lar det alltid være igjen 5-6 km på batteriet, og lader batteriet hvis nødvendig, når det er overskudd til dette. Bilen går da ofte automatisk på ren strøm ved f.eks køkjøring, nedoverbakker og parkering. På returen startet jeg med tomt batteri. Hybrid Auto ladet opp dette til 5 km i løpet av en liten stund. Hybrid hold ville ikke gjort dette, og bensinmotoren ville da måttes brukes mye mer vil jeg anta. Det eneste jeg savner er er at bilen burde kunne huske å fortsette i hybrid auto etter en kort stans/pause samme dag.
Hyundai KONA electric 2018

chrisandre

Det er jo ganske genialt! Det vil jo være mye mer økonomisk enn ren bensin motor drift vil jeg anta :)

Det er jeg også enig i, lurer på om det er mulig å endre innstillingen for hvilket modus bilen går i.

olekvi

Sitat fra: Cydonia på torsdag 18. juni 2015, klokken 07:19
Hei. Hadde min første langtur i helgen, Oslo - Romsdal 440 km hver vei. Prøvde hybrid auto som høres mest fornuftig ut på langtur. Har ikke navi. Startet med fullt batteri, men kunne ikke lade underveis eller før retur. Hybrid auto lar det alltid være igjen 5-6 km på batteriet, og lader batteriet hvis nødvendig, når det er overskudd til dette. Bilen går da ofte automatisk på ren strøm ved f.eks køkjøring, nedoverbakker og parkering. På returen startet jeg med tomt batteri. Hybrid Auto ladet opp dette til 5 km i løpet av en liten stund. Hybrid hold ville ikke gjort dette, og bensinmotoren ville da måttes brukes mye mer vil jeg anta. Det eneste jeg savner er er at bilen burde kunne huske å fortsette i hybrid auto etter en kort stans/pause samme dag.

Hvor mye bensin brukter du i snitt per mil da?
'19 TM3P

Cydonia

Oslo-Åndalsnes 434km Ø 4,4 l og 0,9 kWh /100km. Startet med nesten fullt batteri, hybrid auto. Kjørte veldig pent det meste av turen, og fikk også testet cruisekontrollen mye (ACC er veldig kjekt!) Reelt bensinforbruk ble 5,3 (Fylte opp tanken før/etter for å måle.) T/r uten lading underveis, inkludert en svipptur opp Trollstigen, ble totalt 932km Ø 4,7 l og 0,3 kWh /100km ifl. kjørecomputer.

Sitat fra: olekvi på torsdag 18. juni 2015, klokken 21:22
Hvor mye bensin brukter du i snitt per mil da?
Hyundai KONA electric 2018

elektro

Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:58
Sitat fra: elektro på tirsdag 16. juni 2015, klokken 17:16
Noen som kan bekrefte dette?

Uansett, jeg stusser på at alle later til å kjøre batteriet tomt først på langtur. Jeg ville tro at det er bedre å kjøre på auto hybrid?

Jeg bruker konsekvent Hybrid Auto på lengre turer, og synes jeg oppnår bra resultat av det.  Kan ikke si jeg merker noen forskjell på hvor kjapt den bruker opp mesteparten av batteriet avhengig av om jeg bruker navigasjon til destinasjon eller ei, så jeg stiller meg egentlig litt tvilende til hele den featuren.

Det er vel dårlig med GPS "intelligens" i forhold til rekkevidde og forbruk på e-Golf også, så vidt jeg vet (har ærlig talt hverken testet det så mye eller lest instruksjonsboka), men dette er nok mest ønsketenkning. Dog foreslår den korteste, raskeste og "grønneste" rute, så mulig den tar høyde for terrenget?

Leste nettopp en artikkel om Passat GTE, der står det: There's an optional module to go with the satellite navigation system which works out the one way electric driving range over a variety of routes.

Hva menes med "optional module"?

http://www.telegraph.co.uk/cars/volkswagen/passat-gte/
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA