Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rød ladekabel

Startet av fredsjo, mandag 06. april 2015, klokken 08:29

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Pga litt avstand til jobb foretrekker vi å lade bilen til 100% hver dag. Hvis vi da skulle komme til å kjøre oss en liten avstikker på vei hjem fra jobb, så har vi nok batteri til det. Men stort sett alle dager kommer vi hjem med 30-40% batteri igjen. Hvor stor slitasje er det egentlig å lade batteriet til 100% hver eneste dag?

Man kunne jo feks heller ladet til 80% og kjørt på hurtiglader de dagene det trengs, men nå sliter vel det OG på batteriet? :p
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Så lenge vi har de temperaturene vi har her i Norge bryr ikke jeg meg veldig om jeg lader til 100% eller 80%. Bruken av bilen må bestemme ladenivå, ikke la optimalt ladenivå begrense bruken av bilen.

Det du kan gjøre for å være litt snillere mot batteriet er å bruke timer på ladingen så den avslutter ladingen rett før du drar hjemifra hver morgen så den ikke står fulladet over lang tid. Har du perioder der du kommer hjem med "halv tank" kan du vurdere å sette ladenivå til 80%.

Gliderman

Interessant spørsmål. Jeg lader til 100% to ganger om dagen. Bruker ladetimer så den er ferdig ladet rett før jeg kjører om morgenen og på ettermiddagen er bilen ferdig ladet en til to timer før jeg kjører hjem. Etter å lest litt rundt på div forum så er det visst værre å la bilen stå over tid med 100% SOC.
Skal bli litt spennende å se utviklingen på batteriet over tid med denne bruken.
Litt på siden så viser Leaf Spy bare 97,6% når bilen viser 100%.

Mvh.
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

fredsjo

Takker for svar. Dette med timer har jeg ikke satt meg inn i enda, men det kan absolutt brukes da jeg kjører hjemmefra til fast tidspunkt hver dag.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Thomas Parsli

Når man advarer mot å la batteriene være fulladet "over tid" er det nok ikke over natten man tenker på, men over helgen eller sommerferien.

Å lade på timer er en grei måte å sikre seg varme batterier før avreise om vinteren (øker rekkevidden). Om sommeren ender man opp med varme batterier som kanskje sliter mer enn lading til 100% 5-6 timer før...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hottentott33

Sitat fra: fredsjo på lørdag 14. mars 2015, klokken 08:24
Hei
Pga litt avstand til jobb foretrekker vi å lade bilen til 100% hver dag. Hvis vi da skulle komme til å kjøre oss en liten avstikker på vei hjem fra jobb, så har vi nok batteri til det. Men stort sett alle dager kommer vi hjem med 30-40% batteri igjen. Hvor stor slitasje er det egentlig å lade batteriet til 100% hver eneste dag?

Man kunne jo feks heller ladet til 80% og kjørt på hurtiglader de dagene det trengs, men nå sliter vel det OG på batteriet? :p

Bilfabrikantene nå til dags har lagt inn et sikkerhetsbuffer, så når det står 100% i bilen er ikke batteriet helt fullt. Det kom også klart frem på Mercedes-Benz B-klasse der du kunne få en range extender, og det eneste den gikk ut på var at en fikk lov til å lade batteriet tett opp til de faktiske 100 %.
Så min mening er at det er ingen fare å lade opp batteriet helt opp hver dag, da det allikevel ligger en buffer der. Forøvrig, hvis bilen skal stå ubrukt en periode ville jeg nok ikke ladet den opp til 100 %, men ellers ville jeg ikke hatt betenkeligheter med slikt.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

sigurdi

Dersom batteriet må lades til 100% for å kjøre det daglige, blir det et problem etter litt tid når batteriet mister kapasitet. (Naturlig tap er størst første tiden før det stabiliserer seg)
Nyere forskning viser også at tap i batteri så har spenning på enkelt celler over 4.0-4.1v mer å si en opp/nedladinger, reaksjonene akselererer jo høyere spenningen er. (Ikke linjær økning)
Når cellene har høy spenning så blir både anode og katode svært reaktiv og ønsker å komme bort fra denne tilstanden.
Tidsperioden batteriet er i denne tilstanden er svært vesentlig, så lade raskt opp til 100% kjøre slik at det faller er faktisk bedre en å lade sakte opp til 100% og la den stå der i timer eller dager.
Dersom batteriet også får høy temperatur samtidig akselererer reaksjonene ennå mer og den kjemiske reaksjonen går raskere.
Når det et sakt tilsvarer 100% lading på de fleste elbiler en cellespenning rundt 4.05 til 4.15v som er da er ca 80-90%.
Klare seg med 90% istede for 100% blir da ofte under 80% og gir bedre batteri på lang sikt. :-)
Når det er sakt er det også svært uheldig å komme ned mot tomt batteri som også slår negativt ut.
Mange mener det er bedre å sikre seg med 100% istede for å risikere å gå tom.
Men folk må få gjøre det de selv ønsker, leverandørene gir garantier, og gjør nok sitt beste for at batteriet skal leve godt over garanti tiden uansett bruk.

PS ikke la bilen stå med 0% over tid, da dør batteriet, og de fleste garantier dekker ikke dette, siden det står svært godt forklart i manualen og garanti vilkår.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

ravn

Beste formuleringen i "80%" diskusjonen jeg har hørt på lenge:
Sitat fra: emil på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:21
Bruken av bilen må bestemme ladenivå, ikke la optimalt ladenivå begrense bruken av bilen.

Ellers vil jeg vel påstå at med dagens garantier så er det bare å følge det bilprodusenten anbefaler?

Selv kjører jeg en Roadster og der stoppes ladingen automatisk på 87% ved normallading, og 97% i "range mode" (cellespenning på henholdsvis 4,10 og 4,15 av maks 4,20). Bilen har også en "Storage mode" som holder batteriet på ca 20% og anbefales å brukes ved parkering over 2 uker (etterfulgt av en normallading med balansering før man tar bilen i bruk).


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA