Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SVV innfører samkjøring på E18 mellom Sandvika og Filipstad!

Startet av Suleman, onsdag 27. mai 2015, klokken 10:39

« forrige - neste »

Suleman

I dag skjedde det noe spesielt. I avkjøringen av en motorvei (i en nedoverbakke) ble nedbremsing veldig hard. Jeg har kjørt denne strekningen før uten at jeg har måtte trykke inn bremsen såpass hardt for å få bremset ned. Når jeg  hadde fått bilen til å stoppe så jeg plutsleig "System Fault" med ett utopstegn. Bilen reagerte ikke på gassen og virket dø. Jeg  skrudde av tenningen, ventet par sekunder og startet bilen etter normal  prosedyre. Bilen startet igjen og alt fungerer som før nå.

Hva skjedde?

Vannservice ble utført for 2 uker siden,  550 km kjørt etter dette. Det gikk da 7 L vann.
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Svein-O

Forstår deg slik at du måtte tråkke hardt på bremsepedalen for å oppnå full bremseeffekt. Det var nok fordi motorkontrolleren kuttet motoren da du kom i nedoverbakke (motor i generatormodus). Da bremset du kun med de mekaniske bremsene. Denne motorfrakoplingen opptrer oftest ved akselerasjon (ligner på girutkopling i vanlige biler). Har opplevd dette i flere tilfeller, både ved framdrift og motorbremsing. Hos meg var det alltid et tidlig varsel om en dårlig blokk. Etter en tid måtte jeg bytte en blokk.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Suleman

Du har forstått det riktig.

Dette var ikke god nyheter.

Kan jeg kjøre videre? Vil jeg oppleve full stans snart?
Kostnadsmessig - hva vil dette koste emg?

Jeg har lest meg frem til at eneste måte er ned med batterikassen og ta det derfra. Dette ligger langt utenfor hva jeg klarer selv.
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Svein-O

Til syvende og sist må nok en batteriblokk byttes. Men hva tid du får en stopp på vegen, er ikke godt å si. Kommer utkoplingene stadig oftere, er det grunn til bekymring.
En brukt blokk koster ikke all verden. Men så var det jobben da. Det er flere som gjør dette på egen bil, men vet ikke hvilke muligheter du har i Oslo, uten om verkstedene.
Kanskje Think-mekking også kan bli din nye hobby ?
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA