Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 5 dørs 2001 Saxo med 2008 batterier

Startet av El rayo, tirsdag 10. november 2009, klokken 10:58

« forrige - neste »

El rayo

På et gjør-det-selv forum http://autos.groups.yahoo.com/group/diy_ev_cars/message/3163
kom  jeg over denne oppskriften på å rekondisjonere syrefylt blybatteri. Kort fortalt gjøres det om til alkalisk ved at syra helles ut og samme stoffet som bestemor brukte når hun lagde sylteagurk helles på.

Hvis noen tør å prøve så fortell hvordan det gikk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Hadde kanskje passet bedre under humor, enn avansert.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#2
Det høres kanskje sprøtt ut, men jeg har for noen år siden lest at dette faktisk kan ha god effekt.
Artikkelen sto i "Home power magazine" et tidsskrift om å benytte fornybar energi i hjemmet.
Man tømmer ikke ut syren, men tilsetter litt eddik i et sulfatert batteri, og det skjer en prosess som løser på store sulfatkrystaller.  Disse vil løsne og falle ut, slik at frisk aktiv masse avdekkes.
Det sto ingenting om selvutlading etterpå, men jeg regner med at kapasiteten vil reduseren når en del av massen faller ut.  Metoden ble benevnt med en forkortelse, EDTA, et stoff som skal minne om eddik.

På samme sted sto det at det også var mulig å vekke opp sulfaterte batterier ved hjelp av høyfrekvens lading. Senere har det vist seg at det virker. 
Per Smith på Nesodden lagde noen slike ladere på 90-tallet, og en av disse har jeg prøvet med godt resultat. 

http://www.ibiblio.org/ecolandtech/alternative-energy/homepower-magazine/archives/20/20pg23.txt
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

EDTA= etylendiamintetraeddiksyre som har masse forskjellige egenskaper blant annet til å binde seg til tunge metaller. Nå selges som kost tilskudd!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Tror dette er seriøst ment. Her er svar, andre innlegg ovenfra har en kjemisk forklaring. http://autos.groups.yahoo.com/group/diy_ev_cars/message/3180 At det skal være en konvrtering til alkalisk er en misforståelse av han som postet første innegg.

På YouTube ligger flere reklamer for et hvitt pulver man kan bruke til å få liv i døde blybatterier. http://www.youtube.com/watch?v=XuZhf2J-NIg&feature=PlayList&p=342EDDDE347A8C24&index=0&playnext=1

Jeg har ingen tro på at noen av disse metodene kan fungere, men hvis noen har god tid......
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA