Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av elvlad, søndag 24. mai 2015, klokken 12:31

« forrige - neste »

elvlad

Hei. Bor i Oslo sentrum, har kjøpt meg en egolf og venter på levering om noen uker.
Jeg har verken ladestasjon, ladeboks i borettslaget/ kan heller ikke montere en  , og må lade på offentlige stolper i Oslo ved St.haugen og på jobben med Schuko ( stikkontakt) men også type 2,  10 amp.
Jeg har planer om å kjøre tur-retur Lysaker daglig, og kanskje noen turer til Gardemoen og Sverige ( grensen) Hva vil dere anbefale av kabler eventuelt ekstrautstyr for å få mest mulig ut av bilen og problemfritt hverdag uten rekkeviddeangst:) Trenger jeg noe som helst utenom den kabel som følger med?

tallyho

Ladekabel med valgfri strømstyrke opp til 16A er et must, i hver fall for min del. Forskjellen på 10  og 16A er flere timers lading spart ladetid. Men 16A og Schuko er en dårlig mix over lang tid, så se om du får montert en CEE-kontakt på jobben. (Blå rund stikk med tre pinner). Du finner for øvrig "alt" om ladekabler hvis du leter mer på forumet.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Kent

Sitat fra: tallyho på fredag 24. april 2015, klokken 09:28
Ladekabel med valgfri strømstyrke opp til 16A er et must, i hver fall for min del. Forskjellen på 10  og 16A er flere timers lading spart ladetid. Men 16A og Schuko er en dårlig mix over lang tid, så se om du får montert en CEE-kontakt på jobben. (Blå rund stikk med tre pinner). Du finner for øvrig "alt" om ladekabler hvis du leter mer på forumet.

Nå har han tilgang til type2, da virker det ganske unødvendig å bruke penger på CEE.

Ellers enig i at en 16amp kabel er greit å ha når man er på tur.
Type 2 og 10amp følger med bilen, så 16amp schuko er eneste som ikke er dekket av medfølgende kabler.
(om man ikke driver å blander inn blå/rød/grønn tre og firepinns industrikontakter og slike rariteter man muligens kan få låne fra steinpressa hos den lokale steintapetsereren om man gir en ekstra god blowjob :p)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Audigaudi

Mitt råd vil være å prøve med de mulighetene som følger med bilen og tilpasse behovet etterpå. Vi installerte 16 amp kurs, men bruker fortsatt kun 10 ampere da vi ellers må kjøpe ny ladekabel. Vi klarer oss veldig fint med 10 ampere hjemme og har brukt hurtiglading 4-5 ganger siden vi fikk bilen i august. Har nå kjørt 10.000km.

Det kommer altså an på behovet og det vet du ikke med sikkerhet før du har brukt bilen en stund. Ihvertfall var det slik for oss.

eskigolf

Enig. Jeg leste masse på forumet mens vi ventet på egolfen. Vurderte ekstra 16A kabel og var lenge innstilt på å sette opp boks på veggen ute med egen 16A kurs. Men, valgte å avvente og er fornøyd med det.

Vi har hatt bilen 6 uker nå, bor i Ski. Lader helt greit med standard 10A hjemme og på jobb. Ellers hurtiglading på tur. Dette fungerer helt tilfredstillende. Syns det er unødvendig å bruke 3-4000 på ekstra 16A kabel for noen få timer kortere lading...Hvis det blir billigere etterhvert så kanskje...
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

Ohm

Enda verre å bruke 10 lapper på en boks som gjør samme nytten. Jeg har 2 kabler, slik at jeg alltid har en liggende i bilen. Kjøpte da en 16 amp kabel. Lader mest med 10 amp. 
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jantegolf

Hvilken type 16A ekstra kabel har du kjøpt for å ha i bilen?
Har hatt bilen i nesten en måned og har kun brukt den ene medfølgende ledningen med kladd på 10A hjemme og på jobb. I tillegg 3 korte hurtigladinger ved behov. Har fungert perfekt.

Ohm

Kjøpte billigeste kabel jeg fant på nettet og den var på ev-institute. De har ikke samme kabel lenger, men en som ligner. Har ikke hatt trøbbel med den, og jeg bruker den stort sett når jeg er ute på tur og trenger litt kjapt påfyll.

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektro

Sitat fra: elvlad på fredag 24. april 2015, klokken 09:06
Hei. Bor i Oslo sentrum, har kjøpt meg en egolf og venter på levering om noen uker.
Jeg har verken ladestasjon, ladeboks i borettslaget/ kan heller ikke montere en  , og må lade på offentlige stolper i Oslo ved St.haugen og på jobben med Schuko ( stikkontakt) men også type 2,  10 amp.
Jeg har planer om å kjøre tur-retur Lysaker daglig, og kanskje noen turer til Gardemoen og Sverige ( grensen) Hva vil dere anbefale av kabler eventuelt ekstrautstyr for å få mest mulig ut av bilen og problemfritt hverdag uten rekkeviddeangst:) Trenger jeg noe som helst utenom den kabel som følger med?

Min situasjon er helt lik, med unntak av at jeg bor på Torshov og pendler til Kolbotn. Produksjon neste uke. Kommer til å starte med de kablene som følger bilen og se om det holder. Er det ikke litt skummelt å lade med 16A schuko rundt omkring da? Både med tanke på brann og faren for å ta noen sikringer sånn at det ikke blir lading i det hele tatt? Eller er kablene så "smarte" at dette ikke er noe problem? Så at en bla. hadde temperaturmåler i stikket...  ???

Så en ting jeg har lurt på: Hva er en flexilader? På sidene til Grønn Kontakt står det at man må kjøpe en kabel for å bruke deres stasjoner. http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel

Jeg tenker å sikte meg inn på Fortum sine stasjoner eller Statoil med skikkelig DC hurtiglading når jeg skal på langtur, der henger det vel en fastmontert kabel? Men noen steder er ikke det et alternativ..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

TB

Sitat fra: elektro på lørdag 25. april 2015, klokken 10:09
Så en ting jeg har lurt på: Hva er en flexilader? På sidene til Grønn Kontakt står det at man må kjøpe en kabel for å bruke deres stasjoner. http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel
Det Grønn Kontakt omtaler som flexilader er vekselspenning AC, opp til 22 kW. Kabel som blir brukt for e-Golf er Type 2 til Type 2, den er inkludert med bilen - du treng ingen ekstra kabel.

Ulempen med å lade på flexilader med eGolf er at bilens interne lader er 3,6 kW - det tek lang tid. Prisen er ikkje så høg - kr 9 pr time med kort, uten fast kostnad pr mnd ved Grønn Kontakt.

Sitat
Jeg tenker å sikte meg inn på Fortum sine stasjoner eller Statoil med skikkelig DC hurtiglading når jeg skal på langtur, der henger det vel en fastmontert kabel? Men noen steder er ikke det et alternativ..
Stemmer, alle hurtigladere av CSS / Combo typen (og CHAdeMO, som e-Golf ikkje kan bruke) har fast kabel.
Her er pris 2,5 pr minutt, eller 499 pr mnd ved Grønn Kontakt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ohm

Det har gått fint å bruke 16 amp på vanlig kontakt helt til elbilene kom. (litt ironisk) Du bør alltid sjekke hva slags sikring som er på kursen, så slipper du at den går og at man ikke får ladet i det hele tatt. Stort sett er alle utekontakter 16 amp rundt om. Brannfaren er, etter min mening svært liten, det hender kontakten blir litt varm, sånn som på Ikea Furuset, men brann har det ikke vært i nærheten av. Jeg vet det er mange andre her inne som ikke er av samme oppfatning, og etter denne kommentaren, kommer det nok advarsler og tips om CCE. Er enig i at CCE er bedre (CCE industrikontakt).
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektro

Takk for gode svar! Når det gjelder det å sjekke hva slags sikring som er på kursen er vel ikke det alltid så lett men..

Når det gjelder hurtiglading, hva er deres erfaring i forhold til kø ved ladestasjonene? Jeg ser for meg at det lett kan bli det ved f.eks. Statoil på Minnesund som jeg tenker å benytte på en del turer til Hamar.. Eller Fortum på McD Gardermoen, er det ikke en der..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Ohm

Sjelden noe problem med kø, men selvsagt gjelder det å unngå de mest attraktive tidene. Dessuten, det går ganske fort å lade, så ventetiden er uansett ikke lang. Du vil oppleve at hurtiglading kan litt klundrete, så det gjelder å teste ut litt før man legger ut på langtur med bilen full. Har lært meg de fleste triksene med de forskjellige ladepunktene. Anbefaler sterkt ladebrikke.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektro

Skal helt klart teste ut litt forskjellige måter å lade på. Har bestilt brikken fra Fortum men Grønn Kontakt måtte jeg ha regnr. for å bestille. Så får man vel nøkkel og brikke som passer de offentlige punktene fra Oslo Kommune med bilen, samt medlemskap i Elbilforeningen?

Er det både Schuko og Type 2 kontakt på de runde stolpene forresten? Det er begynt å komme noen sånne Mennekes stolper rundt her også. Hva med de?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Ohm

Mye schuko og det følg med Mennekes kabel til eGolf. Nøkkel får du ved medlemskap i elbilforeningen, som forøvrig er gratis 1. året som ny elbileier. Du kan sende nr til grønnkontakt senere. Elbilforeningens ladebrikke skal fungere hos alle.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA