Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomring og bombrikke

Startet av elektrolux, tirsdag 04. august 2009, klokken 09:35

« forrige - neste »

Ebil

12V skal taes fra vannpumpen. Antar jeg må fjerne grillen for å komme til vannpumpen. Der er 3 skruen, men er der mer som må løsnes? Noen som har tips til enkleste måte å fjerne grillen?
rgds
Bergen
Think 2001

Elmo

#46
Du kommer fint til ledningene til vannpumpa på både Saxo/106 og Berlingo/Partner fra under panseret uten å fjerne grillen.   Husk at det er batterikjølevanns-pumpa og ikke varmeapparat-pumpa du skal ha tak i.

EDIT:   OK, så du snakket om Think ja  :-[         Ref:
Sitat fra: Kjell på fredag 02. oktober 2009, klokken 11:35
Antar jeg må fjerne grillen for å komme til vannpumpen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#47
På Think har vi funnet tilkoblingspunkt for 12V vannpumpe ved Rele'et til vannpumpa inne under bilens dasjbord.

Bilde viser rele'ets underside, og ledningen som fører +12V til vannpumpa er den enslige grønne ledningen midt i bildet. Selve releet er det inderste når en tar av luka til diagnosekontakten og ser framover under dasjbordet. Minus tas enkelt fra gods. Der er et slikt jordingspunkt like ved dette området.

Dette er en mye mer "proff" plass å ta strøm til Robometeret.

Dersom noen finner et tilsvarende punkt på PSA hadde det vært bedre enn å ta strøm framme ved grillen, som tross alt er ganske værutsatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#48
Sitat fra: Kjell på fredag 02. oktober 2009, klokken 11:35
12V skal taes fra vannpumpen. Antar jeg må fjerne grillen for å komme til vannpumpen. Der er 3 skruen

Sitat fra: Elmo på fredag 02. oktober 2009, klokken 13:11
EDIT:   OK, så du snakket om Think ja

På Th!nk classic er det ikke 3 skruer til grillen, men 2 plastklips.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Kjell har Saxo, så pumpen står bak grillen.

Jeg bare viste til Think som et eksempel på bedre tilkoblingspunkt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Da forstår jeg ikke problemet. Det kan jo ikke bli enklere å få tak i ledningene enn det er på Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ebil

Takk for bilde Elmo.
Hvis jeg bare klatre å løsne grillen. Der er 3 skruer som jeg tar ut, er det noe mer som må løses. Bilen er Saxo 1999 model. Ser ikke helt hvordan løsne den delen av grillen som går under front-lyktene. Noen som har tips? (Har montert Robometer, men tar føreløpig 12v fra sigarett-uttaket, dette må jeg prøve å fikse)
rgds  Kjell
Bergen
Think 2001

Elmo

#52
Min Saxo (bildet) er 2000 modell, og der er det ingenting som tilsier at du skal demontere grillen, hverken for å få tak i ledningene til vannpumpen eller noe annet.
Jeg har både byttet vannpumpe helt og holdent, og byttet radiatorvifta på min bil uten at jeg har sett den minste grunn til å demontere grillen.
Det er tilogmed veldig enkelt å løsne radiatoren (uten å ta av slangene) om du skulle ønske å komme til bak (foran) den.

Er din 1999 modell så forskjelling ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ebil

Elmo.
Jeg når så vidt de 2 ledningene til vannpumpa fra insiden. Skal sette på en grenkontakt på hver av ledningen, synes det er lite plass til det. Der er en "har plastig-strømpe" som ledningene går inni. Den går nesten helt opp. Tenkte at hvis det var enkelt å løsne grillen så ville det være lett å feste de 2 kontaktene.
rgds
Bergen
Think 2001

Elmo

#54
På min bil (se bildet) går ledningene i en lang sløyfe og kontakten (den blå) til pumpa er festet i en brakett på vifta. Ultralett å komme til
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ebil

Er det enkelt å løse "braketten på vifta"?
Bergen
Think 2001

Elmo

Hele kontakten kan du dra sideveis for å løsne (langs ledningen), men husker ikke om det er mot høyre eller venstre (jeg kan sjekke hvis du ikke får den av enkelt). For å dele kontakten trykker du metallbøylen inn i kontakten før du drar dem fra hverandre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ebil

Elmo
Takk for hjelpen. Nå er det koblet til.
rgds
Bergen
Think 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA