Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan forlenge rekkevide på bilens WiFi

Startet av Sungrazer, torsdag 17. desember 2015, klokken 13:37

« forrige - neste »

Sungrazer

Er det noen som har praktisk erfaring med rust på bremseskivene? Ser for meg at med mye regenerativ bremsing og saltslapset som man finner i Norge om vinteren kan ha negativ effekt på bremseskivene.

Hvilke tiltak har dere for å holde skivene fri for rust - klinker til med nødbrems i ny og ne? Jeg hentet min (ny og ubrukte bruktbil) i3 i går og la merke til at det allerede er litt rust på skivene. Er det noe jeg burde reklamere på?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Homecast

om du kjører en hvilken som helst bil idag i vått vær og lar den stå i 1-3 dager så ligger det et lite rustlag på skivene, det forsvinner ved første nedbremsing og en og annen kraftig nedbremsing er absolutt ikke feil for å holde skivene i passe form
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Taffelman

En time etter bilvask så kommer rustfargen hvis skivene er kalde. Men som Sungrazer sier så er dette ufarlig. Tenk på det som overflatestøv.

i3 kjører vel en liten bremsetest ved oppstart, men det kan være lurt å legge inn en normal nedbremsing pr dag.
X75D
TM3 LR AWD

bromm

BMW har et system som vanligvis går under betegnelsen "Brake Washing" på de fleste bilmodeller. i3 har også dette systemet, og det innebærer at DSC-systemet bygger opp et press på bremseklossene når regnsensor/vindusviskere er aktivert under gitte hastigheter og når bilen ikke er i "pådrag" (nedoverbakker, regenerering). Dette vil alltid passe på bremsene så lenge det ikke er lengre perioder uten regn (og når det ikke regner, så er det jo heller ikke så stor fare med rust).

Systemet er forklart i avsnittet "Dry by applying brake", på side 88 i "04_I01 Chassis and Suspension.pdf" (vedlagt)

Sungrazer

Hei,

Jeg ser at jeg nok var litt upresis i formuleringen min. :)

Som sagt har jeg kjøpt en ny BMW i3, men den ble første gang registrert i vår. Bilen har stått stille hos forhandler og var bare gått 10 mil, samt stått litt ute og litt inne. Det har derfor bygd seg opp et ganske bra rustlag på skivene på alle fire hjul.

Så på vei inn til jobb i dag tok jeg derfor tre nødoppbremsinger, så hardt at nødblinken kom på. (Kjekt med lange rette strekker midt inne i skogen). Det fjernet mesteparten av rusten, men det henger fortsatt litt igjen. Som jeg regner med jeg får fjernet med et par tre til oppbremsinger.

Det var såpass mye rust at om det hadde vært en bil jeg skulle hatt på PKK ville jeg nok fått en toerfeil på alle skivene... ihvertfall av en pirkete kar.

Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

bromm

#5
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 12. november 2015, klokken 09:58
Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)
Det utarter seg helt fantastisk i praksis :) Min bil har gått 35.300 km på 20 måneder, og både skiver og klosser er som om de var helt nye ;)

Sungrazer

Sitat fra: bromm på torsdag 12. november 2015, klokken 10:40
Det urtarter seg helt fantastisk i praksis :) Min bil har gått 35.300 km på 20 måneder, og både skiver og klosser er som om de var helt nye ;)

Høres bra ut! :) Jeg er svært fornøyd med bilen, men det er jo en BMW så det er ikke så rart. ;) Min gamle E39 BMW får nok hvilt seg litt.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på torsdag 12. november 2015, klokken 09:58
Hei,

Jeg ser at jeg nok var litt upresis i formuleringen min. :)

Som sagt har jeg kjøpt en ny BMW i3, men den ble første gang registrert i vår. Bilen har stått stille hos forhandler og var bare gått 10 mil, samt stått litt ute og litt inne. Det har derfor bygd seg opp et ganske bra rustlag på skivene på alle fire hjul.

Så på vei inn til jobb i dag tok jeg derfor tre nødoppbremsinger, så hardt at nødblinken kom på. (Kjekt med lange rette strekker midt inne i skogen). Det fjernet mesteparten av rusten, men det henger fortsatt litt igjen. Som jeg regner med jeg får fjernet med et par tre til oppbremsinger.

Det var såpass mye rust at om det hadde vært en bil jeg skulle hatt på PKK ville jeg nok fått en toerfeil på alle skivene... ihvertfall av en pirkete kar.

Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)

Husk nå at bremsene skal kjøres inn. Nye klosser og skiver og nødbrems er en uting - i følge manualen, og der er de fleste bilmerker enige...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. november 2015, klokken 06:56
Husk nå at bremsene skal kjøres inn. Nye klosser og skiver og nødbrems er en uting - i følge manualen, og der er de fleste bilmerker enige...

Kommer an på hvordan man gjør det da... ;) Jeg har kjørt inn bremsene på motorsykkelen min på samme måte i flere år, og det er ikke noe problem så lenge man bremser opp litt smått for å varme opp bremser og klosser før man nødbremser. Nå er det litt tykkere gods i bremseskiver på bil så litt ømhet må ivaretas.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Oppdatering:

Skivene har ikke blitt bedre siden jeg postet om dette først. Selv etter gjentatte harde oppbremsinger. Skivene foran har gravrust, og skivene bak har grader. Jeg var hos forhandler i dag og fikk de til å se på skivene. De var enig med min observasjon og tar bilen inn til service på reklamasjon og bytter alle fire skivene med klosser. Jeg skal også få de til å se på glideboltene på kaliper bak.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Luftventil

Sitat fra: Sungrazer på mandag 23. november 2015, klokken 20:07
Oppdatering:

Skivene har ikke blitt bedre siden jeg postet om dette først. Selv etter gjentatte harde oppbremsinger. Skivene foran har gravrust, og skivene bak har grader. Jeg var hos forhandler i dag og fikk de til å se på skivene. De var enig med min observasjon og tar bilen inn til service på reklamasjon og bytter alle fire skivene med klosser. Jeg skal også få de til å se på glideboltene på kaliper bak.

Det er bra service!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Sungrazer

Sitat fra: Luftventil på mandag 23. november 2015, klokken 22:22
Det er bra service!

Ja, kudos til Bavaria Økern for god service.  :) Slikt kan man like.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Da fikk i3´n nye skiver og klosser rund baut og det ble jaggu stille og rolig. Ingen gnurelyd når man bremser, og heller ingen småristing på rattet. Herlig. Skulle bare mangle på en bil som har gått knappe 2500 km.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA