Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: egolf 31 kWh bestilling sept/okt. levering desember 2016

Startet av kptpower, onsdag 10. august 2016, klokken 20:50

« forrige - neste »

kptpower

Hei.

Prøvd å lese meg til svaret, men tenkte bare å spørre..

Jeg har bestilt el-stikk i garasjen i et nybygg dit jeg skal flytte som tilvalg. Jeg sendte med spesifikasjonene som gis av tesla (disse to arkene en for blå og en for rød) Jeg får tydeligvis ett blått uttak, men de sier at de ikke kan levere 32A men 16A..og at dette er standard for alle stikkene de leverer i garasjen dit jeg flytter. De kan ikke levere noe annet.

Er dette ok nok?

BMW850

Bygde garasje i vinter. Trukket ut 32A 3 fas og blått stikk. Koblet til 2 fas. Ikke alle steder man får godkjent 32 A avhengig av hvor du bor.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Espen Hugaas Andersen

#2
Sitat fra: kptpower på torsdag 02. juni 2016, klokken 22:51Jeg har bestilt el-stikk i garasjen i et nybygg dit jeg skal flytte som tilvalg. Jeg sendte med spesifikasjonene som gis av tesla (disse to arkene en for blå og en for rød) Jeg får tydeligvis ett blått uttak, men de sier at de ikke kan levere 32A men 16A..og at dette er standard for alle stikkene de leverer i garasjen dit jeg flytter. De kan ikke levere noe annet.

Er dette ok nok?
UMC (den medfølgende ladekabelen) har ikke adapter for 16A blått industristikk, den har kun for 32A.

Det er ikke noe problem å lade med 16A, men da må du ha en eller annen overgang eller en Type 2 ladestasjon. (Det går fint an å plugge inn en ladestasjon i industristikket.)

Muligens selger jkirkebo fortsatt adapterer som fungerer. Du får spørre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: kptpower på torsdag 02. juni 2016, klokken 22:51
Hei.

Prøvd å lese meg til svaret, men tenkte bare å spørre..

Jeg har bestilt el-stikk i garasjen i et nybygg dit jeg skal flytte som tilvalg. Jeg sendte med spesifikasjonene som gis av tesla (disse to arkene en for blå og en for rød) Jeg får tydeligvis ett blått uttak, men de sier at de ikke kan levere 32A men 16A..og at dette er standard for alle stikkene de leverer i garasjen dit jeg flytter. De kan ikke levere noe annet.

Er dette ok nok?

Be om å få et 32A blå stikk på denne 16A kursen i tillegg. Så kan du bruke den blå kontakten på UMC direkte, og stille bilen din inn til å max trekke 16A.

Det er lov å sette opp 32A stikk på 16A kurs, men ikke motsatt.

Og det gir bedre elsikkerhet hvis du slipper å bruke schuko eller adapter fra CEE16 til CEE32 for lading av bilen din.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lynet

32A stikk på 16A kurs vil vel ingen elektriker montere?
Men 16A stikk på 32A kurs går helt fint.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på lørdag 04. juni 2016, klokken 23:27
32A stikk på 16A kurs vil vel ingen elektriker montere?
Men 16A stikk på 32A kurs går helt fint.
Motsatt. Har du et 16A stikk på en 32A kurs og trekker 32A gjennom det så vil stikket smelte og ta fyr uten at sikringen går.

Trekker du mer enn 16A gjennom ett 32A stikk på en 16A kurs vil sikringen gå før det er noe problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynet

Et 16A stikk betyr at du ikke skal koble på større utstyr enn 16A. Hvis man ser en 32A stikkontakt tror man at man trekke 32A. Dette vil bety meget høy brannrisiko da kursen vil bli overbelastet. Den kan faktisk trekke opp mot det dobbelte i en time, alt etter type sikring. Ledninger vil bli for varme slik at isolasjonen blir varm og vil bli sprø og falle av med tiden.
I de nyeste forskriftene må man også ha egen kurs for utstyr med høy effekt. Dette er for at man ikke skal greie ved sløvhet å koble 2x16A på en 16A kurs.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Står vanvittig mange blå 32A trefase stikk sikret med 20-25A rundt om i landet. Sett opp 16A-kursen med en kvikk sikring, så går det helt fint.

Selv en treg C-karakteristikk sikring tillater maks 1,45g merkestrøm i en time. Det er langt vanligere å bruke kvikkere sikringer. Synes det blir krisemaksimering å henvise til at det kan trekkes dobbel strøm i en time (finnes det i det hele tatt så trege sikringer, og er de lov å installere uten videre?), og å hevde "meget høy brannrisiko".  I beste fall upresist, i verste direkte feil.

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: Lynet på søndag 05. juni 2016, klokken 09:43
Et 16A stikk betyr at du ikke skal koble på større utstyr enn 16A.
Utstyret er kanskje beregnet for 16A, men det kan være feil på det som gjør at det kan trekke betydelig mer.

Sitat fra: Lynet på søndag 05. juni 2016, klokken 09:43Hvis man ser en 32A stikkontakt tror man at man trekke 32A.
Det kommer an på hvor kjent man er med elektriske anlegg. Ser jeg en Schuko tror ikke jeg at jeg kan trekke 16A, selv om pluggen takler det (i korte perioder). Det kan like gjerne være en sikring på 10A.

Sitat fra: Lynet på søndag 05. juni 2016, klokken 09:43Dette vil bety meget høy brannrisiko da kursen vil bli overbelastet. Den kan faktisk trekke opp mot det dobbelte i en time, alt etter type sikring. Ledninger vil bli for varme slik at isolasjonen blir varm og vil bli sprø og falle av med tiden.
I de nyeste forskriftene må man også ha egen kurs for utstyr med høy effekt. Dette er for at man ikke skal greie ved sløvhet å koble 2x16A på en 16A kurs.
Det elektriske anlegget må dimensjoneres slik at dette går bra. Og det gjøres. Før var det ikke helt uvanlig med 16A på 1,5 kvadrat - nå bruker man 2,5 eller 4 kvadrat. Dimensjoneringen har lagt inn marginer.

Men så klart, man bør prøve å unngå å spise av disse marginene. Da er det lurt å legge opp egne kurser til det utstyret der man vet at det vil være varig høyt strømtrekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

E_S

Jeg har et 32A 1-fas-stikk sikret med 20A og C-karakteristikk. Har gjort noen tester, og det er ikke særlig mye over 20A den kan belastes med før sikringen slår ut etter kun kort tid. Prøver jeg å trekke f.eks. 25A spretter sikringen etter under et minutt.. Kabelen er forsåvidt dimensjonert for 32A, men lengden på strekket (75 meter) gjør at den er sikret med 20A pga. spenningsfall og kortslutningsstrøm.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

fredag

Sitat fra: Lynet på søndag 05. juni 2016, klokken 09:43
Et 16A stikk betyr at du ikke skal koble på større utstyr enn 16A. Hvis man ser en 32A stikkontakt tror man at man trekke 32A. Dette vil bety meget høy brannrisiko da kursen vil bli overbelastet. Den kan faktisk trekke opp mot det dobbelte i en time, alt etter type sikring.

Schuko-kontakter er ikke nødvendigvis 16A. Schuko-kontakter står for eksempel ofte på 10A kurser, som attpåtil deles med med flere andre uttak med ukjent effektuttak. Så det er helt normalt at kontakten er overdimensjonert i forhold til kursen. Sett en label på kontakten med antall ampere hvis du vil unngå misforståelser.

Hvis kursen blir overbelastet skal sikringen gå. Det er grunnleggende elsikkerhet. Har man montert sikringer som ikke går, men smelter ledningsnettet istedet, da bør man finne seg en annen elektriker og utbedre elanlegget sitt.

Men ja: Det du nevner viser hvor lurt det er å sette opp en type2-ladekontakt istedet, siden denne sender et signal til bilen med nøyaktig hvor mange ampere som kan trekkes fra kontakten. Det er den som er den egentlige løsningen. På fast biloppstillingsplass så er bør det egentlig settes opp en fastmontert ladeboks med type2-kontakt eller integrert kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA