Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utnytte 6,6 Kw Leaf lader - 25/32 amp enfaset eller trefaset?

Startet av MrGekko, lørdag 16. mai 2015, klokken 14:51

« forrige - neste »

MrGekko

Hos meg "tappes" batteriet med ca 4 km i løpet av ei natt, dvs ca 10 timer.
Parkerte på kvelden med 193km typical og da jeg dro på morran i dag var det 189km typical igjen.
Hva er erfaringen hos andre?

RaBalder

Du mister noen km fordi batteriet blir kald.

Også mister du noen km fordi en del datamaskiner står klare i bilen.
Setter du på energy-save på storskjermen, så kan du minimere tapet. Men bilen blir vanskeligere å få kontakt med fra mobile. Og det tar litt tid før den livner til når man åpner døra for å kjøre....

Det antall km du nevner på en natt er normalt etter min mening.

weld77

Stod en uke på Gardermoen her forleden. Mistet 6 km typical pr døgn. Hadde slått på energy save moduset men tror den var "always connected". Jeg sjekket også et par ganger innimellom, mulig det hadde vært mindre om jeg bare hadde latt den stå i fred.

Dersom den blir stående så lenge at batteriet er i fare for å tømmes helt så går den visstnok inn i et ekstremdvalemodus for å beskytte batteriet.

Sjøhyene

Det dere nevner er sånn ca akkurat det tapet som kan forventes med energy save on. Tapet blir mye større med energy save off.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

#4
3 - 4 km pr døgn med energy save on er det normale, ja.  Dvs at man taper ca 10 mil på en måned dersom bilen ikke er plugget i.  Den vil automatisk vedlikeholdslade dersom den er plugget i (erfaringsmessig lader bilen et par ganger i uken for å ta igjen det tapte).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Thor2014

Tipper det er bedre for elektronikken i bilen at den er i powersave modus.

RaBalder

Sitat fra: Thor2014 på fredag 17. april 2015, klokken 17:33
Tipper det er bedre for elektronikken i bilen at den er i powersave modus.

Kan du forklare hva du mener? Bedre? ???

Cowboystrekk

Jeg mister 2-3 med energy save, legg på 1 km tap med always connected.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thor2014

Sitat fra: RaBalder på fredag 17. april 2015, klokken 21:11
Sitat fra: Thor2014 på fredag 17. april 2015, klokken 17:33
Tipper det er bedre for elektronikken i bilen at den er i powersave modus.

Kan du forklare hva du mener? Bedre? ???

Når elektronikk står med strøm på utvikles mer varme.
Når det er varmere tørker elektronikk raskere, noe som kan få noen komponenter til å endre verdier litt, som igjen kan forårsake feil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA