Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slo nedi etter fartsdump. Fare for skade?

Startet av kodalse, onsdag 02. september 2015, klokken 17:49

« forrige - neste »

kodalse

Av artikler de siste årene hvor elbilister fremstår som kun opptatt av å tilrane seg goder betalt av fosilbilister blir man bare mer og mer matt. Er det noen vits i det hele tatt å kommentere innlegg eller ytre egen mening?
Nettrollene står i kø for å rakke ned på enhver som våger å si noe som helst rundt elbilisme.

For egen del, og slik situasjonen er for veldig mange elbilister har vi to biler, en elbil og trolig den gamle diesel/bensin bilen.


  • Vi betaler da full veiavgift for den ene bilen og redusert for den andre bilen. Hvor er subsidiene her? Vi betaler i realiteten mer enn en ren fossilbilist.
  • Vi betaler dobbelt forsikring, både for fosilbilen og elbilen. Snyltes det her?
  • Jeg bruker aldri kollektivfeltet, men er pr definisjon til særdeles stor hinder for kollektivtrafikken.
  • Jeg sparer i realiteten rundt 1500 kr pr måned i drivstoff/bom/parkering, men den ekstra bilen koster meg ikke mindre enn kr 2500,- pr måned. Hvor er subsidiene?
  • Jeg kjører riktignok litt oftere innom sentrum for å handle. Ifølge næringsforeningen snylter jeg visstnok på gratisparkering. Hadde ikke muligheten vært der ville jeg fortsatt kun handlet på kjøpesenter.
  • Siden jeg har familie utenfor rekkevidde for elbil og behov for å kjøre tilhenger beholdes dieseldyret, men den brukes minimalt.
  • Fra min forrige elbil har jeg gjenbrukt batteriene ombord i båt og på hytta. Kanskje jeg burde kastet disse og betalt moms og avgifter for nye fritids batterier istedet?
  • All lokal transport skjer utslipps fritt, men såvidt jeg kan forstå skal jeg da bidra til store forurensninger i Polen...

Så - selv om økonomiske argument skulle være å spare penger viser realitetene at dette ikke stemmer.
Elbilen koster meg mer enn om jeg skulle fortsatt kun med dieselbilen.

Elbilen er i mitt tilfelle av hensyn til miljøet, slik det faktisk er for veldig mange om man våger å legge inn alle ekstrakostnader i regnestykket.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

werner

Elbiler har noen alvorlige svakheter. Ingen mulighet for å trekke henger og dårlig rekkevidde. Uten avgiftsfritak ville også prisen ha vært høy. Ladeinfrastruktur er dårlig mange steder.
Myndighetene ønsker at folk skal gå over fra fossilbiler til andre biler uten utslipp. Vi som er elbilister følger myndighetenes ønske. Vi elbilister har kjøpt bil slik at produsentene ser et marked for å utvikle nye elbiler. Vi tar i bruk hurtiglading og er med på å skape et marked for flere ladestasjoner. Satt på spissen er vi rett og slett pionerer som er med på å legge forholdene til rette for at fossilbilen på sikt helt kan fases ut.  Dette er ikke å være snylter.

OlavEmil

Det blir sjølvsagt både dyrare og mindre miljøvennleg (med unntak av heilt lokale utslepp) om ein kjøper ein elbil i tillegg til det ein elles ville hatt av bil(ar). Målet må jo vere å erstatte fossilbilar med elbilar. Har ein bruk for to bilar, ha to elbilar eller ein av kvar. Har ein bruk for ein bil, ha ein elbil eller den bilen ein uansett kjem til å ha.

På den andre sida synst eg stadig eg høyrer om folk som i utgangspunktet berre har hatt / treng ein bil, som kjøper elbil som bil to, og som etter ein stund sel fossilbilen. Då blir det bra :).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

#3
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 04. august 2015, klokken 12:00
Det blir sjølvsagt både dyrare og mindre miljøvennleg (med unntak av heilt lokale utslepp) om ein kjøper ein elbil i tillegg til det ein elles ville hatt av bil(ar). Målet må jo vere å erstatte fossilbilar med elbilar. Har ein bruk for to bilar, ha to elbilar eller ein av kvar. Har ein bruk for ein bil, ha ein elbil eller den bilen ein uansett kjem til å ha.
På den andre siden kjører man bare en bil av gangen. Selger man fosilbilen vil det være til noen som trolig vil kjøre den adskillig mer. Er det ikke da mer miljøvennlig at den stort sett står parkert hjemme mens du kjører elbilen?

Utover det så deler vi også noe på bilene (både elbil og diesel) med en annen familie ved noen anledninger. Frekvensen på dette er ikke oftere enn månedlig, men likevel...

Sitat fra: werner på tirsdag 04. august 2015, klokken 11:41
Satt på spissen er vi rett og slett pionerer som er med på å legge forholdene til rette for at fossilbilen på sikt helt kan fases ut.  Dette er ikke å være snylter.

Helt enig med deg her Werner!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA