Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av sla, søndag 13. juli 2014, klokken 20:49

« forrige - neste »

sla

Hei alle sammen,

Det kunne vært greit med en "sticky-tråd" som samlet info for diverse langturer. Det gjør det enklere å finne informasjon og gode råd  for de som planlegger slike turer.

Foreslår derfor at de som har info å komme med lager ett innlegg som beskriver turen med lading og overnatting samt annen informasjon som kan bidra til god tur (gjerne "gjemte" ladeplasser som ikke ligger i kartet, gjennomsnittfart, spisesteder, overnattingssteder etc)

Dersom denne blir "sticky" så kan det bli til hjelp, ellers dør den nok relativt rask.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

svingen

Ville sikkert vært lurt og ha den her på "Ladeplasser og ladekabler" kjørte selv i dag 23 mil med med lille Ion,må si det er artig opplevelse og reise og stoppe og lade underveis (både sein lading på 16a pga manglende hurtiglader og hurtigladere) og oppleve att barna spør "pappa må ta en lade pause snart" opplevde mye fint underveis og turen ble ikke like mye mass som bensinbilen,Bruker normalt sett 6 timer med barn på den turen her,nå ble det 9 timer.

turen var fra Nittedal til Skafså i telemark.
nittedal->liertoppen lade til 80% tok 6 min men siden det var lekeland her ble pausen 30 min (hurtiglading)
liertoppen->kongsberg lade til 80% tok vel 10 min kanskje,hadde igjen 40% når jeg kom hit så var unødvendig og lade på liertoppen,men hvis den ikke hadde virket ville jeg satt pris på de % på liertoppen ;)
konsgberge->notodden ladet 1 time til 80% på 16a på tuvensenteret (her kommer det opp Type2 lader og vanlig schuko i løp av kort tid videre kommer det hurtiglader fra grønn kontakt så her blir det bra)
notodden->seljord ladet ca 1 time til 70%
seljord->dalen ladet ca 30 min hos broren min til 40% kunne nok reist direkte til skafså men ville slå av en prat uansett :)

så lade tiden her tok "bare" ca 2 timer og 30 min men på en så lang tur så blir det jo litt ekstra tid.
på en annen side var veldig moro opplevelse og kommer nok til og gjøre det igjen,skal hjemm igjen på søndag og da er skal alle bli med (var kun jeg og minste i dag de andre kjørte annen bil og dama tar bussen i morgen)

Hjemm igjen er det -40% ut i fra http://jurassictest.ch/GR/ og til hit var det -48 så satser på att par timer lading holder på vei tilbake og :)

Når laderen i Notodden kommer i løp av par uker så blir jo den turen her lett ;)


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elvedalen

Hønefoss-Kongsberg-Skien-Arendal-Kristiansand Tur-Retur.

I går dro jeg fra Hønefoss med Tekna'n, Ladet til 90% i Kongsberg så bar det videre til Skien(9,1mil), der skulle jeg ha ladet på Arena stadion(hurtiglader) >:( men den var ute av drift, og neste Hurtiglader er i Arendal, så der bråstoppet den tanken,34% igjen på batteriet. Prøvde å finne en semilader hos div bilforhandlere, fant en hos Ford(Takk for hjelpen).Med 70% var det bra å snu og dra tilbake til Kongsberg, det holdt på hengene håret 4% igjenn. Ladet til 95% så jeg kom meg til Hønefoss med god margin.
Ja, glemte å sjekke om laderen på As var i drift :o.
Planen var å prøve å komme meg til Kristiansand og tilbake på 15 timer ca.
Nissan Leaf Tekna 2013.

sla

#4
Den 8.oktober ble Leafen kjørt på langtur med full bil (2 voksne og 2 ungdommer) og full-lastet bagasjerom til Hordaland.
Underveis dokumenterte vi forbruk med Leaf Spy.

Vi reise fra Blindheim i Ålesund med 100% oppladet batteri. Det var tørre veier og ca 10 grader.
Varmeapparat og AC ble ikke brukt.

Første stop ble ferga Solavågen - Festøy kl 0955 og SOC ble målt til 87.9%
Fra Festøya lå vi i kø litt under fartsgrensa omtrent halveis til Ørsta. Deretter lå vi i fartsgrensa helt til hurtigladeren på Furene i Volda.
SOC ble målt til 61.4%, dvs et forbruk på 26.5% på Strekninga Festøya - Furene(42km).

Til denne turen bestilte vi Rfid-ladekort fra Grønn Kontakt, og selvfølgelig fungerte ikke kortet på Furene. Vi måtte ringe GK kundeservice, som var veldig behjelpelig med å få resatt laderen slik at vi til slutt fikk ladet. Hurtigladeren på Furene ligger veldig bra plassert i umiddelbar nærhet til dagligvarebutikk (Coop), Lefddal og plantasjen. Ikke noe problem å slå ihjel de minuttene vi trengte for å lade.

Vi forlot Furene med SOC 91.8% med reting ferja på Lote via Kvivsvegen/Grodås. Vi ble liggende bak en lastebil som kjørte pent rett under/rundt fartsgrense hele veien til Nordfjordeid, og ankommer Lote med SOC 49.2%, dvs et forbruk på 42.6% på strekningen Furene - Grodås - Lote (84km).
Deretter ankommer vi hurtigladeren på Sandane med SOC 40.0% med et totalt forbruk på 51.8% på strekningen Furene - Grodås - Lote - Sandane (99km)
Hurtigladeren på Sandane ligger sammen med Tesla sine 6 SC'er rett på framsida av butikksenteret på Sandane og dermed ikke noe problem å slå ihjel litt tid.

Etter noen få minutter lading forlater vi Sandane med 83.9% SOC med retning hurtigladeren på Best Jølstraholmen/Vassenden. Været har nå skiftet og det begynner å regne lett og omtrent halvveis til Vassenden er veibanen våt og det regner bra. Fremdeles blir varmeapparatet/AC ikke brukt og ankommer Vassenden med SOC 40.7%. På strekningen Sandane - Vassenden har vi brukt 43.2% (64km).

Som flere andre har rapportert så er det litt dårlig bruksanvisning på hurtigladeren på Best Jølstraholmen, men med hyggelig veiledning fra betjeningen fikk vi den til å fungere. Det koster 3kr pr min og man kan selv velge hvor mange minutter man vil kjøpe. Vi kjøpte 30 min til 90kr og fikk 20% rabatt på maten vi kjøpte på stasjonen. Veldig bra "bundle", og herved oppfordrer vi andre bensinstasjoner til å følge Best Jølstraholmen sitt eksempel :)

Vi forlater Vassenden i regvær og svært våt veibane med SOC 83.1%, og er litt skeptisk til å ta strekningen Vassenden - Lavik uten lite tregladingsstopp i Førde. Glemmer å ta Leaf Spy screenshot når vi ankommer Førde så denne strekningen er ikke dokumentert.
Vi forlater Førde med SOC 87.8% i heftig regnvær med klarer oss fremdeles uten varme/AC. Ankommer ferjeleiet på Lavik med SOC 38.6%. På strekningen Førde - Lavik (62km) har vi bruk 49.2%.

Siste lading tar vi på Oppedal i heftig regnvær. Vi avslutter ladingen tidlig for å rekke fergen fra Duesund, og forlater Oppedal med SOC 76.2% og ankommer Duesund med SOC 42.2%. Denne strekningen setter vi varmen på 18grader og AC og har bruk 34% på denne strekningen (37km).



Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Daeedor

Sitat fra: sla på onsdag 15. oktober 2014, klokken 00:06
Den 8.oktober ble Leafen kjørt på langtur med full bil (2 voksne og 2 ungdommer) og full-lastet bagasjerom til Hordaland.
Underveis dokumenterte vi forbruk med Leaf Spy.

Vi reise fra Blindheim i Ålesund med 100% oppladet batteri. Det var tørre veier og ca 10 grader.
Varmeapparat og AC ble ikke brukt.

Første stop ble ferga Solavågen - Festøy kl 0955 og SOC ble målt til 87.9%
Fra Festøya lå vi i kø litt under fartsgrensa omtrent halveis til Ørsta. Deretter lå vi i fartsgrensa helt til hurtigladeren på Furene i Volda.
SOC ble målt til 61.4%, dvs et forbruk på 26.5% på Strekninga Festøya - Furene(42km).

Til denne turen bestilte vi Rfid-ladekort fra Grønn Kontakt, og selvfølgelig fungerte ikke kortet på Furene. Vi måtte ringe GK kundeservice, som var veldig behjelpelig med å få resatt laderen slik at vi til slutt fikk ladet. Hurtigladeren på Furene ligger veldig bra plassert i umiddelbar nærhet til dagligvarebutikk (Coop), Lefddal og plantasjen. Ikke noe problem å slå ihjel de minuttene vi trengte for å lade.

Vi forlot Furene med SOC 91.8% med reting ferja på Lote via Kvivsvegen/Grodås. Vi ble liggende bak en lastebil som kjørte pent rett under/rundt fartsgrense hele veien til Nordfjordeid, og ankommer Lote med SOC 49.2%, dvs et forbruk på 42.6% på strekningen Furene - Grodås - Lote (84km).
Deretter ankommer vi hurtigladeren på Sandane med SOC 40.0% med et totalt forbruk på 51.8% på strekningen Furene - Grodås - Lote - Sandane (99km)
Hurtigladeren på Sandane ligger sammen med Tesla sine 6 SC'er rett på framsida av butikksenteret på Sandane og dermed ikke noe problem å slå ihjel litt tid.

Etter noen få minutter lading forlater vi Sandane med 83.9% SOC med retning hurtigladeren på Best Jølstraholmen/Vassenden. Været har nå skiftet og det begynner å regne lett og omtrent halvveis til Vassenden er veibanen våt og det regner bra. Fremdeles blir varmeapparatet/AC ikke brukt og ankommer Vassenden med SOC 40.7%. På strekningen Sandane - Vassenden har vi brukt 43.2% (64km).

Som flere andre har rapportert så er det litt dårlig bruksanvisning på hurtigladeren på Best Jølstraholmen, men med hyggelig veiledning fra betjeningen fikk vi den til å fungere. Det koster 3kr pr min og man kan selv velge hvor mange minutter man vil kjøpe. Vi kjøpte 30 min til 90kr og fikk 20% rabatt på maten vi kjøpte på stasjonen. Veldig bra "bundle", og herved oppfordrer vi andre bensinstasjoner til å følge Best Jølstraholmen sitt eksempel :)

Vi forlater Vassenden i regvær og svært våt veibane med SOC 83.1%, og er litt skeptisk til å ta strekningen Vassenden - Lavik uten lite tregladingsstopp i Førde. Glemmer å ta Leaf Spy screenshot når vi ankommer Førde så denne strekningen er ikke dokumentert.
Vi forlater Førde med SOC 87.8% i heftig regnvær med klarer oss fremdeles uten varme/AC. Ankommer ferjeleiet på Lavik med SOC 38.6%. På strekningen Førde - Lavik (62km) har vi bruk 49.2%.

Siste lading tar vi på Oppedal i heftig regnvær. Vi avslutter ladingen tidlig for å rekke fergen fra Duesund, og forlater Oppedal med SOC 76.2% og ankommer Duesund med SOC 42.2%. Denne strekningen setter vi varmen på 18grader og AC og har bruk 34% på denne strekningen (37km).

Fin rapport !  Men : var det virkelig nødvendig å ikke bruke Varme/ AC ?  Hvor mange kilometer sparte du på det i så fall ?  :P  (dvs - hadde du ikke kommet fram uten å skru av ?)

sla

Sitat fra: Daeedor på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:28

Fin rapport !  Men : var det virkelig nødvendig å ikke bruke Varme/ AC ?  Hvor mange kilometer sparte du på det i så fall ?  :P  (dvs - hadde du ikke kommet fram uten å skru av ?)

Det ser ut som det hadde gått greit å bruke varme på de første strekningene iallefall. Men siden dette var første langtur, så lot vi være.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Knotten

Torsdag 18. sept reiste madammen og jeg med vår kjære Leaf fra Klokkarvik på Sotra ved Bergen for bl.a. å besøke vår eldste datter i Arendal. Jeg gjorde ingen 'vitenskapelige' målinger, men det gikk omtrent som følger:
Klokkarvik - Halhjem, ca 75 km, ladet her til 90% (30 min)
Neste lading var Aksdal, fra ca 15% til 90%. Her hadde vi tenkt å gå og handle og spise mens vi ventet, men vi traff andre hyggelige elbilmennesker og før vi visste ordet av det var ladingen ferdig..  :D
Fra Aksdal kjørte vi til Sandnes, der vi overnattet hos slektninger, vi fikk et par glass vin mens bilen fikk saktelading over natten.
Neste morgen gikk ferden videre sørover, vi ville se litt mer enn motorveien og tok turen langs kysten, på Nordsjøveien. Det kan anbefales!
Vi ladet 16A i Egersund en times tid mens vi spiste før vi fortsatte til Flekkefjord, der vi hurtigladet til 80% i løpet av 25 min. Strekningen Egersund - Flekkefjord, og spesielt området ved Jøssingfjord anbefales!
Ferden gikk videre til Mandal, der vi hurtigladet i ca 25 min til 80% før vi fortsatte.
Jeg hadde tenkt å lade i Kristiansand, men vi hadde så mye igjen på 'tanken' da vi passerte, så jeg tok sjansen på å kjøre videre til Arendal.
Da vi hadde 10 km igjen til hurtigladeren på Stoa i Arendal tok rekkeviddeangsten tak for første gang på mange mnd, vi hadde 15 km igjen på gjettometeret og visste ikke sikkert hvor laderen var, så vi stoppen ved en Kiwi butikk og fikk, etter litt tvil lade en halvtime 16 A. Vi fikk beskjed om at hvis vi hadde kjørt Tesla ville vi ikke fått lade, for 'Tesla sluker jo strøm som bare det!'... Jeg orket ikke å prøve å forklare at ut av et 16 A stikk får du maks 16A, jeg sa takk og amen.. ::) :P
Vi kom til hurtigladeren på Stoa med 12 km igjen på gom, så vi kunne spart oss Kiwi stoppet..


Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Mippen

Henviser til tråden min "Sommer med Leafen" hvor jeg skriver om å kjøre Tur/Retur Askøy kommune utenfor (Før) Bergen til Halsa kommune på Nordmøre. (Nesten på grensen til sør-trøndelag). 530km hver vei. Kjørte også flere dagsturer der oppe med leafen. For eksempel til Todalen, Atlanterhavsveien og Veiholmen på Smøla. Med få ladestasjoner og ikke alle som virket var det av og til en liten utfordring som jeg  har skrevet. Måtte også en gang overnatte pga defekt hurtiglader og dårlig vær. Når vi skulle til Asker måtte vi kaste inn håndkle og låne en liten iq i stedet pga manglende lademulighet på dovre og ikke nok tid til å overnatte på veien.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15563.0.html
Fremtiden er elektrisk.

Vikingo

Knotten:   Lika den komentaren om Teslaen og 16A.   ;)
Felstlieg!  Ikkje greit å vere elbiluvitande. Kanhende ein må starte med å "lære opp" almugen på eit vis om kva det innebere å vere Elbilist og grunnkurs i straum for elbil.
Noko for Elbilforeininga?   
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Daeedor

Sitat fra: sla på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:45
Sitat fra: Daeedor på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:28

Fin rapport !  Men : var det virkelig nødvendig å ikke bruke Varme/ AC ?  Hvor mange kilometer sparte du på det i så fall ?  :P  (dvs - hadde du ikke kommet fram uten å skru av ?)

Det ser ut som det hadde gått greit å bruke varme på de første strekningene iallefall. Men siden dette var første langtur, så lot vi være.

;D ;D ;D

Mippen

Sitat fra: Knotten på torsdag 16. oktober 2014, klokken 16:01
Torsdag 18. sept reiste madammen og jeg med vår kjære Leaf fra Klokkarvik på Sotra ved Bergen for bl.a. å besøke vår eldste datter i Arendal. Jeg gjorde ingen 'vitenskapelige' målinger, men det gikk omtrent som følger:
Klokkarvik - Halhjem, ca 75 km, ladet her til 90% (30 min)
Neste lading var Aksdal, fra ca 15% til 90%. Her hadde vi tenkt å gå og handle og spise mens vi ventet, men vi traff andre hyggelige elbilmennesker og før vi visste ordet av det var ladingen ferdig..  :D
Fra Aksdal kjørte vi til Sandnes, der vi overnattet hos slektninger, vi fikk et par glass vin mens bilen fikk saktelading over natten.
Neste morgen gikk ferden videre sørover, vi ville se litt mer enn motorveien og tok turen langs kysten, på Nordsjøveien. Det kan anbefales!
Vi ladet 16A i Egersund en times tid mens vi spiste før vi fortsatte til Flekkefjord, der vi hurtigladet til 80% i løpet av 25 min. Strekningen Egersund - Flekkefjord, og spesielt området ved Jøssingfjord anbefales!
Ferden gikk videre til Mandal, der vi hurtigladet i ca 25 min til 80% før vi fortsatte.
Jeg hadde tenkt å lade i Kristiansand, men vi hadde så mye igjen på 'tanken' da vi passerte, så jeg tok sjansen på å kjøre videre til Arendal.
Da vi hadde 10 km igjen til hurtigladeren på Stoa i Arendal tok rekkeviddeangsten tak for første gang på mange mnd, vi hadde 15 km igjen på gjettometeret og visste ikke sikkert hvor laderen var, så vi stoppen ved en Kiwi butikk og fikk, etter litt tvil lade en halvtime 16 A. Vi fikk beskjed om at hvis vi hadde kjørt Tesla ville vi ikke fått lade, for 'Tesla sluker jo strøm som bare det!'... Jeg orket ikke å prøve å forklare at ut av et 16 A stikk får du maks 16A, jeg sa takk og amen.. ::) :P
Vi kom til hurtigladeren på Stoa med 12 km igjen på gom, så vi kunne spart oss Kiwi stoppet..


Tesla sluker strøm på 16A ja :p
Fremtiden er elektrisk.

Rolfern

#12
Tok med en kompis og kjørte Stavern-Bryne for å dra på whiskykongress og fagmesse, 17-19/10. Som fersk Leaf-eier var dette en artig og nervepirrende opplevelse. Vi startet 06.30 og satte kursen mot Brokelandsheia der vi hadde tenkt å spise frokost mens bilen fikk litt å gå på. Det var 2 grader og snø på de høyeste toppene i Larvik da vi dro. Det regnet sidelengs. På Brokelandsheia fikk jeg ikke noen av boksene til å gi strøm, noe som sendte adrenalinet til himmels. Vi fikk lade på Statoil i 1,5 timer. Vi satt kursen for Arendal og hurtigladeren på Stoa, men jeg innså fort at det neppe ville gå, så en kjapp stopp i Tvedestrand ble lagt inn. På Stoa rullet vi omsider inn med blinkende streker og puls langt over det forsvarlige. Vi ladet her til 100%, noe som tok en time. Greit med kafe i byggvarehuset. Herfra gikk turen smertefritt til Kristiansand og hurtigladeren i Vesterveien før vi satt kursen mot Flekkefjord. Dette gikk også strålende, så jeg var både stolt og fornøyd med bilen. Fra Flekkefjord til Bryne hadde jeg ikke funnet et eneste ladepunkt med appen LadeNå, så det ble en spennende tur. Vi tok av E39 ved rv 504 og fikk der beskjed om lavt batterinivå. Vi trillet inn på tunet hos venner med nok en gang masse blinkende streker. Som fersk Leaf-eier og første langtur var det relativt skummelt. Turen bort tok 11,5 timer. Hjemturen på søndag hadde jeg planlagt å legge om rv 44 til Flekkefjord for å slippe de seige bakkene og den høye farta på E39. Denne gangen kom vi til Flekkefjord med 15 km igjen på Gjettometeret. Turen om Jøssingfjorden var helt fantastisk! Jeg hadde neppe kjørt denne veien om det ikke var for håpet om å spare strøm. Enda en fordel med elbil. Alt gikk fint med samme stopp som på turen bortover, bortsett fra at denne gangen trengte vi ikke lade på Brokelandsheia. Jeg hadde tydeligvis lært masse om hvordan bilen skal kjøres underveis og fått et mer avslappet forhold til det hele. Da vi rullet inn på tunet her hjemme med blinkende streker var jeg helt rolig. Turen hjem tok ti timer. Skal ta denne turen flere ganger da datteren vår bor i Sandnes, men på vinteren tar jeg nok ikke sjansen på Leaf. Da får den gamle Patrolen gjøre jobben...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA