Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Griffel, søndag 15. mars 2015, klokken 10:02

« forrige - neste »

Rødkleiv

Vi teller på knappene om vi skal bestille en Tesla mod S. Vi er godt vant med en BMW og en Porsche i stallen, og tanken er at Teslaen skal erstatte begge. Teslaen i seg selv og hele apparatet rundt med superladere, hvordan selskapet fikser barnesykdommer, gir gode garantier og fremtidige oppdateringer av bilen har imponert stort. Følelsen av å kjøre bilen er også en fascinerende opplevelse. Bilen er rask og den virker enda raskere enn den er! Bagasjeplassen er også i særklasse.
Noen kameler må man likevel svelge; kjøreegenskapene er middels og enkelte deler av interiørkvaliteten frembringer gufs fra japanske småbiler fra 90 tallet. Totalpakka gjør likevel disse tingene fullt spiselige.
Den potensielle dealbreakeren for oss er støynivå. Vi har kun kjørt Model S med 21 piggfrie vinterdekk. Støynivået på motorvei er LANGT over forventet og på grensen til uakseptabelt. Først trodde jeg det det var innbilt høyere støy fordi man ikke har motorlyd, men etter å ha kjørt BMWen og Teslaen back to back er det ikke tvil om at Teslaen har elendig lydisolering. I baksetet er det virkelig katastofalt dårlig med 21" piggfritt. Vi kommer eventuelt til å kjøpe bilen med 19" og piggdekk om vinteren.

Har noen erfaring støynivå med den komboen vs 21 piggfri? Er støynivået med piggdekk til å leve med på langtur hvis man kjører 10 mil hver dag i hastigheter mellom 80-110 (+ mva)?

Overbevis meg, jeg vil gjerne ha denne bilen! :-)

PS ingen vits å prøve å overtale meg til velge piggfritt

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. februar 2015, klokken 09:27
Vi teller på knappene om vi skal bestille en Tesla mod S. Vi er godt vant med en BMW og en Porsche i stallen, og tanken er at Teslaen skal erstatte begge. Teslaen i seg selv og hele apparatet rundt med superladere, hvordan selskapet fikser barnesykdommer, gir gode garantier og fremtidige oppdateringer av bilen har imponert stort. Følelsen av å kjøre bilen er også en fascinerende opplevelse. Bilen er rask og den virker enda raskere enn den er! Bagasjeplassen er også i særklasse.
Noen kameler må man likevel svelge; kjøreegenskapene er middels og enkelte deler av interiørkvaliteten frembringer gufs fra japanske småbiler fra 90 tallet. Totalpakka gjør likevel disse tingene fullt spiselige.
Den potensielle dealbreakeren for oss er støynivå. Vi har kun kjørt Model S med 21 piggfrie vinterdekk. Støynivået på motorvei er LANGT over forventet og på grensen til uakseptabelt. Først trodde jeg det det var innbilt høyere støy fordi man ikke har motorlyd, men etter å ha kjørt BMWen og Teslaen back to back er det ikke tvil om at Teslaen har elendig lydisolering. I baksetet er det virkelig katastofalt dårlig med 21" piggfritt. Vi kommer eventuelt til å kjøpe bilen med 19" og piggdekk om vinteren.

Har noen erfaring støynivå med den komboen vs 21 piggfri? Er støynivået med piggdekk til å leve med på langtur hvis man kjører 10 mil hver dag i hastigheter mellom 80-110 (+ mva)?

Overbevis meg, jeg vil gjerne ha denne bilen! :-)

PS ingen vits å prøve å overtale meg til velge piggfritt
Vi har bestilt piggdekk fordi vi kjører masse på vinterveier utenfor de saltede hovedveiene. Men fordi det er så utrolig pinlig å kjøre en Telsa D med piggdekk i by'n har vi kjøpt ett ekstra dekk som vi bruker i mellomsesongene. Altså kun piggdekk i januar / februar. Vi bruker selvsagt Leafen (piggfritt) så mye som mulig i uansett, men ekstra fokus i den perioden.
De nye er visstnok bedre støyisolert. Uansett så er piggstøy uønsket på en ellers stille elbil, men Bjørn Nyland (BB) har kjørt over 100k km med sin P85 "Millenium Falcon" og han sverger også til piggdekk, så det kan vel ikke være så ille...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Carl Anton Stenling

Delvis off topic, men likevel relatert: Det skal være dekk/felg medlemskveld 24. mars i regi av Oslo og Akershus elbilforening. Alle som er medlem har fått invitasjon i e-posten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

satheesh.net

Kan jeg spørre hvilken modell du kjørte? De senere modellene har fått noe bedre støydemping. Men de har ennå et stykke igjen til de tyske kjempene.

krl

Piggdekk støyer plagsomt mye i den nye, bedre støydempede, utgaven også. Det synger i ørene en time eller to etter en lang kjøretur for å si det sånn... Det opplevde jeg aldri i Mercedesen.

Carl Anton Stenling

På temakvelden dekk/felg fikk vi litt informasjon som er relevant:

Dekkmerkingen for støy gjelder ikke innvendig støy. Den gjelder kun støy målt i en viss avstand fra bilen.

Dette innebærer at opplevd støy varierer mye mellom de ulike dekktypene og dekkmerkene selv om oppgitt støy er tilnærmet lik. Som hovedregel gir lavere profil mer støy, men opplevd støynivå må erfares.

Her er det altså en del valg som kan gjøres for å optimalisere støynivået.

Piggdekk på Tesla blir et forferdelig bråk og er etter min mening uheldig for Teslaseiernes omdømme. Etter min mening skal du ha meget spesielle kjøreforhold for å forsvare piggdekkbruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rødkleiv

Piggdekk vs piggfritt kan man nok starte et eget forum for å diskutere. For oss er det avgjørende at bilen må brukes totalt 10 mil hver dag uansett føre og at vi ikke aksepterer lenger bremselengde når det er glatt. Vi vurderer en løsning med tre sett dekk hvor vi bruker piggfrie i starten og slutten av vintersesongen.

Uansett; vi kjøpte bil og fikk den raskt. Piggdekkene bråker mer i Tesla enn i tyske premiumbiler, men jeg synes piggdekk 19'' i siste utgave av TMS støyer mindre enn 21 piggfritt i den forrige utgaven av TMS (pre autopilot). Når piggdekkene ble innkjørt etter 50 mil ble støyen redusert merkbart. Dette er Hakka 8.

Oppsummert vil jeg si at "nye" TMS ikke er ledende på støynivå, men selv med piggdekk er det akkurat innenfor det akseptable.


Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 27. februar 2015, klokken 17:02
Vi har bestilt piggdekk fordi vi kjører masse på vinterveier utenfor de saltede hovedveiene. Men fordi det er så utrolig pinlig å kjøre en Telsa D med piggdekk i by'n har vi kjøpt ett ekstra dekk som vi bruker i mellomsesongene.
Sikkert lurt. Jeg må si jeg tenker mitt hver gang jeg hører en elbil med støyende piggdekk. Oppleves selvmotsigende å kjøre rundt i en lydløs bil uten lokale utslipp for så å utstyre den med piggdekk.
I kommentarfelt ser jeg også ofte at elbiler med piggdekk trekkes frem som "haha, de driter jo egentlig i miljøet" argumentasjon.

Men jeg møter jo disse piggdekkbilene i og rundt Oslo på asfalt, noe som farger mitt syn. En Tesla med piggdekk støyer kraftig der den kjører, og mye mer enn en fossilbil med piggfritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

#8
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. mars 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 27. februar 2015, klokken 17:02
Vi har bestilt piggdekk fordi vi kjører masse på vinterveier utenfor de saltede hovedveiene. Men fordi det er så utrolig pinlig å kjøre en Telsa D med piggdekk i by'n har vi kjøpt ett ekstra dekk som vi bruker i mellomsesongene.
Sikkert lurt. Jeg må si jeg tenker mitt hver gang jeg hører en elbil med støyende piggdekk. Oppleves selvmotsigende å kjøre rundt i en lydløs bil uten lokale utslipp for så å utstyre den med piggdekk.
I kommentarfelt ser jeg også ofte at elbiler med piggdekk trekkes frem som "haha, de driter jo egentlig i miljøet" argumentasjon.

Men jeg møter jo disse piggdekkbilene i og rundt Oslo på asfalt, noe som farger mitt syn. En Tesla med piggdekk støyer kraftig der den kjører, og mye mer enn en fossilbil med piggfritt.
Fått på Michelin piggfrie dekk nå. Behagelig stille. Forsåvidt enig med det du skriver ØyvindH, men å kjøre på klassiske vinterveier med utrolig mye elg, f.eks oppover Rendalen, er en risikosport mener jeg uten piggdekk. Det er stor forskjell i bremselengde på "porselen snø" og blåis med og uten pigg. Det er ofte gode grunner til at man velger pigg til tross for støy, piggavgift etc etc. Det blir littfordomsfullt å "tenke sitt" og være negativ til andre som velger anderledes enn en selv. Det er tross alt bedre med en tesla med pigg enn en svær dieselpurke på piggdekk...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA