Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørestil og batteri/motor

Startet av elbil-1, mandag 23. februar 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

elbil-1

Noen som vet hvor man kan kjøpe og få installert dette?

Priser ?

Garantiproblematikk?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sjekk med Asker Elektrodiesel og denne linken fra Leaf underforum: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9943.0.html

I forhold til Leaf 1 så er det ekstremt god plass i motorrommet på en eNV200.

Regn med 22-25.000 kr.

Sjekk med forhandler vedr garanti, stor variasjon i hvordan de tolker dette. Leaf taxier har garantert dieselvarmer montert.

smaug01

Jeg hadde gått for bensinvarmer. Blir fortere varm og er ikke så kresen på riktig bruk. Dieselvarmer soter fort hvis den bare blir brukt til småturer. Er du veldig opptatt av miljø kan du også bruke miljøbensin(alkylatbensin) som brenner svært rent.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electrix

Jeg har lurt litt på en tredje løsning, elektrisk Varmtvannsbereder. Det høres kanskje litt søkt ut, men en 40 liter VVB kan lagre ca 3 kWh hvis man varmer opp til 85 grader og utnytter varmen ned til 20 grader. Med en liten radiator med 12V vifte og en 12v sirkulasjonspumpe kan man ha en enhet som stroppes fast bak eller under bakre seterekke og kan tas inn/ut etter behov. Plugg kabelen i sigarettenneruttaket og varmen starter, "lading" kan du gjøre via en uavhengig vanlig stikkontakt, og om du vil ha forvarming kan dette gjøres ved å koble 12V via en standard 12V omformer.

Det kan kanskje være fornuftg å velge vvb beregnet for fritidsbåter ettersom disse burde være laget for å tåle en del vibrasjon og bevegelse. En slik enhet burde kunne veie ca 45 kg og være fullt håndterbar, selv med vann og komme på ca 5 000. Selv med 2 stk til ca 10 000 er det en rimelig utvidelse av ca 6 kWh kapasitet hvis jeg regner riktig.

40 liter vann på 85 grader kan selvfølgelig være litt skummelt i en eventuell kollisjon, men hvis den er festet godt skal det mye til før den er vesentlig farligere enn annen last, her kommer ikke bensinbrennere med egen tank spesielt godt ut heller.

Noen som har noen meninger eller ser noen feil i disse beregningene?

Basert på at å heve 1 gram vann 1 grad Celcius krever 1 calorie.
40 kg vann * (85-20) = 40 000 * 65 = 2 600 000 cal = ca 3 kWh
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

smaug01

Er ikke elbilen allerede tungvindt nok med sine utfordringer? Med en bensinvarmer er du nærmest sikret oppvarming uansett. Skulle du gå tom for bensin er det bare å kjøpe en skvett hos den lokale bensinpusheren. Du får en enkel trykk-på-knappen løsning og bilen vil sannsynligvis være mer populær som bruktbil enn en uten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electrix

Jeg ser for meg at bensinvarmeren er mer jobb å installere, dyrere og krever mer vedlikehold/reparasjon. I tillegg er det vel snakk om installasjon og integrering i bilen, denne vannvarmeren kan bygges ferdig og testes helt uten bilen, og så plasseres i bilen uten andre endringer enn en eventuell gjennomføring for kabel.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

pwb

Hvordan kobler du til vvb til eksisterende varmeanlegg? Skal man fortsatt bruke strøm for å få varme opp på ruta?

smaug01

Kanskje dyrere men du har i det minste en løsning som fungerer uten nok en "to do" å hake av føre en tur. Vedlikeholdet finnes det ikke på en slik varmer. Enten så fungerer den eller så gjør den ikke det. Slutter den å fungere er det bytte av brennkammer som må gjøres men den vil nok være problemfri i mange år. Dieselvarmer derimot ville jeg vært skeptisk til. De må brukes riktig ellers så er de dømt til å slutte å fungerer.
Hvordan skal du varme opp vannet? Skjøteledning ut av vinduet før start? Koble deg inn på ladeporten?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electrix

Tenkte i utgangspunktet å ikke integrere den med bilens systemet,  bare la den fungere til romoppvarming,  problemet med eNV200 er at det er veldig stort volum med dårlig isolering,  og denne brukes til varetransport med mange stopp om dagen så det hadde vært fint med mindre forbruk om vinteren. Eneste problemstillingen slik jeg ser det er kabel ut av bilen,  må enten finne/lage en gjennomgøring eller la den ligge under dør eller gjennom vindu.

Det er ikke min bil så jeg kjenner den ikke så godt, vet noen her om det er væskesystem på varmen slik som eldre leaf,  rent varmeelement eller varmepumpe? Det må vel være væskefyllt system for å kunne integrere både bensinvarmer og denne vvb-løsningen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA